/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Balsamati ris blir "til grød"
Fra : classic26
Vist : 936 gange
500 point
Dato : 23-04-08 07:58

Hej

Når man går på indisk restaurant får man de dejligste balsamati ris som overhovedet ikke er "klistret", men "løse" og "tørre".

Når jeg koger efter opskriften blir det til opsvulmede ris som nærmest klister til grød.

Hvad går galt, er det de forkerte ris eller skal tingene gøres anderledes.

Hjælp og Gode råd eftersøges

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 23-04-08 08:00

husker du at skylle dem grundigt inden du koger dem??

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 23-04-08 08:05

Tilde38: jaaaa

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 510 point
Dato : 23-04-08 08:12

Jeg bruger denne opskrift - og jeg laver rigtig meget indisk mad - og risen bliver perfekt hver gang!

Risene skylles i flere hold koldt vand, indtil der ikke er flere urenheder.
Al vand hældes fra risen.
Til kogningen anvendes 1¼ dl. vand pr. 1 dl ris.
Der tilsættes ca. ¼ tsk. salt pr. dl ris.
Risen bringes i kog, og der omrøres.
Når risene koger skrues ned på laveste blus.
Kog i 12 minutter.
Lad derefter risene hvile under låg 12 minutter. VIGTIGT!

Jeg kan godt li' at røre en stor skefuld smør i risen, lige inden de serveres. Nam-Nam!

Velbekomme ................

/Torben

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 23-04-08 08:16

nååååå

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-08 08:25

Du skal prøve Basmati ris. De er bedre

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-04-08 08:32

Når vandet koger, sætter jeg dem på svag varme, i 10 min, derefter slukker jeg helt og lader dem stå i mindst 10.minutter . Jeg blander en lille smule olie i, så de bliver helt løse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-08 09:08

Der skal ikke olie i ris. Deter noget grisseri.
Men risene bliver grødet og klistet, hvis de optager for meget vand.
Vigtigt er at skylle omhyggeligt for at fjerne fint risstøv, som kommer ved gnidning mellem kornene under transporten. Fyld godt med vand i gryden , rør rundt og hæld vandet fra. Gentages til vandet er klart.
Vedrørende vandmængden til ris er der forskellige måder. Man kan ikke veje sig frem, fordi svingende fugtindholdet i risen giver variation på vægten.

En måde er at lade risen koge 5 minutter i rigeligt vand, og så hælde al det vand fra man kan. dæmp så varmen for at de ikke skal brænde på og sluk efter ialt 10 minuttet. Færdigkoger på restvarmen i 10 til 15 minutter. Lette gryder på induktionskomfur, eller over gasblus skal have svag varmetilførsel ,eller i høkasse, for ikke at blive for hurtigt kolde.

klister er på grund af støv eller for meget vand.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-04-08 09:50

Ja jeg bruger altså Basmatiris i kogeposer, og følger anvisningen på pakken - ved godt at nogle rynker på næsen af denne nemme løsning - men det er velsmagende nemt og de klistrer ikke

Jeg køber Ris-fix Basmati ris

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 23-04-08 10:37

Tak for svaret dogvillestar, det prøver jeg.

Klumme: Du skal prøve Basmati ris. De er bedre FNISSS... huskefejl hvad de hed!

tak til jer andre også

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-08 11:18

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-08 11:19

Helle

Ris i koge pose..... det er bare fordi du ikke selv gider skrælle dem

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 23-04-08 13:15

Tak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-04-08 16:58

Jeg siger ikke at i andre ikke har ret.Men på kinesiske og indiske restauranter,så bruger de ofte riskogere.Jeg tror det er derfor risen bliver så perfekt,+ at de nok skyller risen først.
alimak