/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stille tid på opvaskemaskine.
Fra : Moggi
Vist : 879 gange
100 point
Dato : 22-04-08 22:53

Jeg har hørt at det skulle kunne lade sig gøre at stille på tiden som en opvaskemaskine er om at køre et program.
Min maskine er mere end 2 timer om en alm. vask.
Jeg kunne godt tænke mig at få den ned på noget nær det halve da jeg er sikker på at servicet også der vil være rent.

Er der nogen der ved hvor jeg kan stille på den tid?
Det er ikke noget der kan gøres fra det alm. betjeningspanel.

Min maskine er en Bosch, 3 år gammel og en af de billigste modeller.

Mvh.

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 22-04-08 22:59

kan du ikke bare stille den lingere ind i programmet inden du starter den?

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 23-04-08 01:08

Hej Moggi

En maskine af den type du her nævner har du ikke mulighed for at stille vasketiden på..

Hvis der er tale om en billig/skrabet model, evt. med mekanisk timer/programværk, er der kun de program-muligheder til rådighed som du umiddelbart kan vælge på betj.panelet..

På dyrere/større modeller ser man ofte et "Auto-program" som indstiller vasketiden automatisk ud fra hvor snavset opvaskevandet er.. - ved hjælp af en såkaldt "dirt-sensor" ( En sensor der gennemlyser vandet og ud fra "gennemsigtigheden" forlænger eller forkorter vasketiden..

Ønsker du denne mulighed er der desværre kun at vælge en maskine der kan dette.. - næste gang du skal have en ny ! ( Dog må du IKKE forvente at denne funktion kan redde din økonomi som sådan.. - men den bedrer selvsagt miljøet, da mindre/kortere vasketid betyder mindre kortere kørsel med spulemotoren - og deraf mindre strøm-forbrug..)

Beklager ikke at kunne komme op med et positivt svar til dig på dette !

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-08 03:21

Tilslut den til varmt vand i stedet for koldt. Det forkorter vaketiden betydeligt, når maskinen ikke skal bruge tid på at varme vandet op.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 23-04-08 10:12

Hej transor

Ganske korrekt ! - den havde jeg ikke lige tænkt på..

MEN.. - husk: Max 40 Gr. C. ( Monter termostat til bruser eller lign )

Magnetventil, slanger og plastrør i tilgangssisden er IKKE beregnet for mere end 40 Gr. C.

Det er set flere gange at man steder hvor der har været "billig" varmt vand - har tilført en husholdnings-opvasker 60-70 grader C. - og dette gar altså nogle fatale og omkostningsrige følger..
( Defekt på maskinen - oversvømmelse på gulv etc. )

Men ganske korrekt med nedsat tid ved tilførsel af varmere vand.. - og hvis du så ligefrem har en energikilde til at frembringe det varme vand, som er billigere en normalt..? - ja, så er det jo lige frem for !

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 23-04-08 10:15

Hej alle !

Beklager at jeg tilsyneladende ikke evner at ramme tasterne så tingene kommer ud i et forståeligt sprog.. - håber helheden giver mening..

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-08 20:46

Nogle maskiner kan tåle varmere vand. Insallationsvejledningen til vores angiver 60 ° C som grænsen. Så varmt bliver vores vand aldrig ved tappestedet i køkkenet.

Godkendelse af svar
Fra : Moggi

Dato : 23-04-08 21:13

Jeg takker for jeres fyldestgørende svar (selv om jeg oprindeligt havde håbet på en endnu lettere løsning ).

Jeg vil overveje det med en termostat og tilførsel af varmere vand..

Derfor pointene her til transor, men jeg opretter en ny tråd til dig www.hvidevaredele.dk , hvor du kan komme ind og hente 100 point.

Endnu en gang tak.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 24-04-08 12:28

Hej Moggi

Livet er ikke altid så læt som vi gerne vil have det.. - desværre..
Mht. point er dette ligemeget.. - jeg bruger dem ikke til noget !

Til transor

Helt korrekt.. - men 85-90 % af maskinerne på markedet har angivet max 40 Gr. C.
Må man gætte på at du har en Miele maskine ? ( De fleste af disse er ang. til 60 Gr. C. )

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk