/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
budapest
Fra : piaskov
Vist : 1214 gange
75 point
Dato : 22-04-08 22:42

Hejsa derinde.
Ja nu går turen til Budapest d. 19 maj. Ihhh hvor jeg glæder mig.
Har aldrig været der og vil hører om der er nogle af jer der har været i byen.
Event. tips til oplevelser og er der noget der kan betale sig at købe med hjem.
Vi låner naturligvis bogen om Budapest inden afrejsen , men det ville være dejligt at hører fra nogle der har været det selv .

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 23-04-08 01:52

Hej

Jeg kan godt forstå, at du glæder dig over. Jeg har ikke været i budapest, men min veninde har fortalt mange gange, at den tyrkiske hamam, er fantastisk god. Man får en god kropmessage på ingen penge.

God rejse

Kærlig hilsen
Saline

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-08 05:57

Hej Pia
Uden at have været i Budapest, vil jeg anbefale jer at prøve Bográcsgulyás, eller i daglig tale Ungarsk gullaschsuppe. Den suppe jeg laver, smager vildt godt, og så må ungarernes jo smage endnu bedre.

Og så rigtig god tur......
Klumme

Kommentar
Fra : pve

Dato : 23-04-08 13:00

Hej Pia, jeg har været der to gange, dog begge gange i forbindelse med arbejde hvorfor det var lidt begrænset med fritid. Besøgene er med ca. 15 års mellemrum og hold da op hvor har byen ændret sig.

Jeg nåede dog et par ting sidste gang (ca. 3 år siden) som jeg kan anbefale:

1. Jeg var på en flod tur på Donau (om aftenen) hvilket var meget flot og meget hyggeligt.
2. Besøg på Heltepladsen. Det er meget imponerende
3. Jeg var på en ø i floden (boede på hotel der) hvor der var nogle "sjove" bade
4. Parlamentet, er afatteligt flot og ligger lige ned til floden

God tur

Og ja, tag du lidt Gullasch med hjem, smager skønt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-04-08 13:26

Citat
Og ja, tag du lidt Gullasch med hjem, smager skønt

Jammen vi må kun ha 15 kg. bagage med

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 75 point
Dato : 23-04-08 18:18

1. Gellertbadet er en oplevelse og et af verdens mest berømte kur- og friluftbad

2. for enden af gågaden - over pladsen - ligger et marked, kød, grønt og husholdniingartikler, men samtidig et sandt mekka for alskens mad, der indtages på barstole ved ved serveringssteder. om lørdagen er der kræmmermarked hele vejen rundt, hvor nyt tøj, cder og gammelt skrammel faldbydes.

3. Bjerget med slottet på gellerthøjen hvor der er en fantastisk udsigt, musser

4. (om sommeren) øen i midten af floden, med stort vandland med rutsjebaner, 3 bassiner med olympiske mål og henholdvis 20, 25 og 32 grader varmt vand og massagestråler, beliggende i et parkområde, hvor der også er et stort springvand der sprøjter til mozartmusik.

5. The Terror House, et museum eller dokumentarcenter, der er findes i den bygning, hvor Gestapo pinte og dræbte ungarere under 2. Verdenskrig og hvor man også kan få en fornæmmelse af, hvor mange ødelæggelser som Budapest måtte gennemgå.

6. Borsodi øl er rigtigt godt og man skal smage Unikum, den berømte bitter som få kan lide...jeg kan hehe, men jeg er heller ikke kræsen

For fest og farver kan jeg anbefale denne ærlige side hvor jeg har besøgt de fleste steder må påstå, at den holder hvad beskrives

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 23-04-08 18:19
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-04-08 21:13

Hej alle.
Jeg glæder mig simpelthen helt vildt.
Er der noget jeg / vi skal tænke på ang. køb ??
Hvad kan betale sig at købe med hjem ???
Hvad koster det at leve dernede ??
Vi skal ud og spise både frokost og aftensmad og vil naturligvis satse på de steder hvor lokalbefolkningen kommer !

Kommentar
Fra : pve

Dato : 23-04-08 22:09

hvis der er plads til andet end Gullash'en kan jeg anbefale Tokaj. Det er ungarnsk og efter sigende meget kendt. Jeg gør mig ikke personligt i noget sådant, men tog da en flaske med til min far som blev glad for den (sagde han...). Lidt info: http://sinding.svb.dk/hedengaard/tokaj.htm

Jeg kan ikke huske prisniveau helt præcist, og jeg tror også der er sket meget siden jeg sidst var der, men dengang var det rimeligt billigt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-08 22:24

Husk Tokajien skal ha' så mange Puttonyos som muligt (en slags stjerner) Smager fantastisk, men efter 2 glas blir den vammel. Men mere skal man jo heller ikke have, hvis man kommer fra et pænt hjem LOOL. Det er ikke noget man skal studedrikke. Koster op til 3000 DKR for en flaske.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-08 22:29
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-04-08 22:46

Citat
Husk Tokajien

Den må jeg smage !!!
Jeg kan ikke tåle rødvin så det må være noget for mig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-08 23:15

Hvorfor kan du ikke tåle rødvin? Får du hovedpine?

Hvis du tør, så prøv en Corvo fra Sicilien. http://www.sicilianculture.com/winecellar/corvo.htm

Den kan købes i ISO og koster 50 - 60 kr.

Den har stort set ingen garvesyre, og erfaringsmæssigt ved jeg, at folk som normalt ikke tåler rødvin, ofte tåler denne. Men kan man ikke li rødvion, er det jo ligemeget

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-04-08 23:40

Citat
Hvorfor kan du ikke tåle rødvin? Får du hovedpine

Nej klumme .
Jeg får MIGRÆNE så du tror det er løgn. Et halvt glas og jeg knalder ud efter 2 timer og ligger brak for nedrullet gardiner i 36 timer.
Jeg har prøvet at lige fra vin til 25 kr op til 8oo kr. Der er bare ikke noget at gøre
Og jeg som elsker rødvin

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-04-08 00:07

Okay.. Nu er migræne vel en slags hovedpine, men blot meget værre...tror jeg, og tør du ikke prøve, skal du dælme heller ikke.

Men du skriver, at du har prøvet vin fra 25 - 800 kr. fl. Det har ikke udelukkende noget med prisen at gøre, men tanninindholdet i vinen, som virker karsammentrækkende da det er garvesyre. Denne tanninvirkning i vinen aftager dog med årene, og ældre vin er traditionelt dyrere end den unge. Tanninen findes naturligt i skallerne og kernerne på druen, og har desværre stor konserveringsmæssig betydning.

Men Corvo er af en eller anden grund ikke befængt med dette stof i samme udstrækning som de fleste andre vine. Den er nok trampet til saft af små syrlige Sicilianske jomfrufødder, som ikke kan knuse skaller og kerner, men udelukkende hjerter

Men nu ved du det, og så gør du bare som du tør og lyster.

Kan du tåle te, chokolade, soya, pecannødder, valnødder, skræl og kerner af mange frugter som blåbær, dadler, kiwi, ferskner, hindbær, figner? Hvis ikke, så er du sikkert tanninøverfølsom, og din migræne kan måske forklares den vej... Nej jeg er IKKE læge - højst lidt kvaksalver- , men gir bare et kvalificeret gæt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-04-08 00:12

Citat
Kan du tåle te, chokolade, soya, pecannødder, valnødder, skræl og kerner af mange frugter som blåbær, dadler, kiwi, ferskner, hindbær, figner? Hvis ikke, så er du sikkert tanninøverfølsom, og din migræne kan måske forklares den vej... Nej jeg er IKKE læge - højst lidt kvaksalver- , men gir bare et kvalificeret gæt

JA jeg kan

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-04-08 00:13

Hmmm Du drikker bare din bøssevin (Rosé) LOOL

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-04-08 00:17

Det har du ret i og ved du hvad ?? Man kan få rigtig god rose og hvidvin i dag , så jeg nøjes men hellere det end at ligge syg

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-04-08 00:24

Det kan man da.....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-04-08 00:27

Ja sov godt

Kommentar
Fra : pve

Dato : 26-04-08 17:33

piaskov, køb du bare den Tokaj jag anbefalede, den får du ikke hovedpine af ,da du sikkert ikke kan holde ud at drikke mere end 2 genstande af den...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-04-08 22:42

Citat
piaskov, køb du bare den Tokaj

Jammen det vil jeg !!
Tusind tak for svar jeg glæder mig og skal nok tænke på jer

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 28-04-08 22:43

Tak for svaret ziggy99.
Du kom med flest bud på oplevelser.
Tak skal du ha.