/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
kan ikke aktiver net kort
Fra : nickskat
Vist : 555 gange
50 point
Dato : 21-04-08 19:32

jeg kan ikke aktiver mit netkort i linux open suse
er der ikke nogen der kan hjelpe mig?????????
hææææææææææææææææææjlp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-08 19:49

Iflg min Suse 8 bog så skulle Suse selv genkende netkortet hvis det altså er et supported network card.

Men hvis du åbner Yast2
start controlcenter
vælg network basic
network card configuration.
med knappen ADD skulle du kunne configurere et netkort.

Så må vi håbe at den kan se dit kort

Kommentar
Fra : nickskat

Dato : 21-04-08 20:05

det er det trødløse net kort

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-08 20:17

Ha ha - det har jeg også problemer med i ubuntu (linux)..........så ????

Du skulle også kunne se det kort ved at taste denne command:
ifstatus eth0

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-04-08 07:36

Til at starte med omkring det trådløse netkort - ville det være suverænt at I kunne beskrive hvilke kort det er - ud fra jeres beskrivelser og HJÆÆÆÆLP kan jeg ikke forestille mig der er mange der kan eller gider hjælpe - Mest af alt ud fra den måde i formulerer jeres nødråb til:

For at vi kan definere netkortet - skal I åbne en konsol og skrive følgende ( Ihvertfald for Ubuntu) :
$ sudo update-pciids
$ lspci

Og derefter paste outputtet her. Det viser jeres hardware - og vi kan ud fra dette definere hvad det er for netkort I har. Jeg har nu ingen problemer med mit trådløse netkort

P

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-08 09:45

Problemet er ikke hos mig og ubuntu..........afventer lige en CD med >> 8.04 <<
Og skal jeg køre wireless skifter jeg bare til en anden harddisk med win.

Kommentar
Fra : nickskat

Dato : 22-04-08 09:45

mit er et Atheros AR5005g Wireless Network Adapter

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-04-08 09:57

#eyvind:
Du kan jo downloade den direkte istedet for afvente CD - Men det burde nu stadig også virke i 7.10! Jeg havde på min tidligere Dell problemer da det var et Broadcom, hvor jeg måtte ind og lægge anden firmware ind for at få det trådløse til at køre.
Men igen efter 8.04 (og en ny maskine) kører det hele bare som smurt.

#Nickskat:
Nu kender jeg ikke Suse så godt ( kan ikke forenes med RH,SUSE og lign distroer) men jeg ville kigge nærmere her:
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-wireless-networking-41/cant-get-ndiswrapper-to-work-with-atheros-ar5005g-535979/

Men eftersom i div. suse forums - snakker de om at bruge madwifi - så det ville jeg nok kigge nærmere på at Installere !
Det er nok ikke at aktivere netkortet - men tværtimod at installere de rigtige drivere til dette!

Men det er nu noget omkring hvor langt du er inde i Linux, for ikke at skulle starte diskutioner mm - så er det en svær måde at hjælpe på, da du ikke beskriver hvor langt du er i dit installationsproces af det netkort. Desværre er jeg nok ikke den helt rigtige at spørge - da jeg ikke er fan af disse distroer - og ikke kender dem.
Men ellers er der mange nørder på http://www.linuxin.dk der kan hjælpe dig - men der kræver det virkelig at du kan formulere dit spørgsmål korrekt med div. oplysninger
Håber det hjælper dig videre

P

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-08 19:22

Ja det ved jeg - men det er nu sjovt at have en original CD (kommer fra Holland).
Jeg har 7.04 og 7.10 og en downloaded 6.10 (tror jeg det er).
Jeg har adskillige Linux udgaver bl.a. Suse 8 på CD og DVD med tilhørende bøger.
Men det er nu først med ubuntu, at jeg har glæde af en Linux distro.
Den ligger både på en bærbar HD og en stationær HD.

Ps. en dag byder min samvittighed mig nok at sende et beløb til en ubuntu org.

Sorry Nickskat - at jeg lige brød ind i tråden.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-04-08 21:05

hehehe jeg har også adskillige originale skiver liggende - men dog er jeg nu mere til Arch Linux http://www.archlinux.org - da det er en meget light distro hvor man selv har frit valg omkring hvilke pakker og programmer man vil have .

#Nickskat:
Fik du liv i det trådløse kort på din SUSE