/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Er vores hund blevet skør???
Fra : Oompa_Loompa
Vist : 3746 gange
190 point
Dato : 20-04-08 20:27

Hej allesammen...

Min kone og jeg har en lille dejlig Lahsa Apso på 3 år og tre måneder.
Her på det sidste har vi bemærket en lidt underlig adfærd. Han sidder ofte på gulvet hos os i stuen og begynder så pludselig at sidde og lugte op i luften og drejer hovedet lidt ligesom hvis der var en lille myg eller en flue han sad og lugtede efter... Pludselig snapper han så ud ligesom om at han prøver at fange den her lille "flyver"... Det var da det første vi troede og vi grinede lidt af det...

Han har nu gjort i en uges tid, og gør det også i de andre værelser i huset. Vi har kontaktet dyrelægen dagen inden storebededag, men de sagde at vi lige skulle se det an da det jo var helligdag dagen efter... De ville gerne tage ham til observation hvis det ikke blev bedre...

Vi har kigget i hans næsebor og mund så godt vi nu kan og vi har badet ham og klippet lidt knurhår af da vi troede det var sådan en han måske kunne se i lyset...

En af vores naboer nævnte at det kunne være at han måske var ved at blive blind, hvilket vi naturligvis ikke håber vores lille dreng er, og han derfor så små sorte prikker for øjnene....

Han gør det stadig jævnligt, men det er ikke konstant...

Er der nogen der har oplevet noget lignende med deres hund?? Eller kat eller lignende... Er jo ikk sikkert det kun er hunde dette kan ske for...

Vi håber der er nogen der kan hjælpe os da vi syntes det er meget synd for det lille dyr at han skal døje med det... Vi kan jo ikke se hvor meget han gør det når vi ikke er hjemme..

Med venlig hilsen

Mette og Mark (Og Teddy)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-04-08 21:04

Jeg tror på de sorte pletter. Fordi jeg kender dem fra mig selv.Som menneske venner man sig i nogen grad til det, jeg ved ikke med hunde.. Det er et eller andet der svømmer foran nethinden.

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 20-04-08 21:07

Hej Valde.

Nu skriver du at du kender det fra dig selv... Er ked af at høre du døjer med det.

Men hvis man må spørge, hvor lang tid gik der inden du vænnede dig til det??

Tror da det er sværere for et dyr i hvert fald... men ved det naturligvis ikke...

Mvh, Mark og Mette

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-04-08 21:11

Det kan være han har allergi Men det er jo nok dr dyr der skal afgører hvad problrmrt skyldes men om han er blind ville i jo nok kunne finde ud af.
Håber at i får løst problemet og at det ikke er noget alvorligt.
Ps. når i forhøjer poient kommer i øverst på listen.Det kan i gører 2 gange så det smatreste er at vente til i er nede i bunden for at komme øverst igen og derved være længst tid på forsiden

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 20-04-08 21:15

okay... var ikk lige klar over det med pointene men har ikk flere lige P.T. så bruger alle mine point på det her... he he....

vi ved jo da at han ikke er blind... han er i hvert fald ikke rendt ind i en dør endnu...

Men om han kan blive det... Men ja det er nok Dr. Dyr som skal afgøre det....

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 20-04-08 21:24

Jeg sidder og tænker på.......... Hvor meget aktiverer i ham. Ikke bare gåturer, men mental aktivering, så han får brugt de evner han er lavet til, at have.
Dyr der ikke bliver aktiveret nok, kan få traumer, som kan udløse sig i underlige adfærd. Min datters kat, der er indekat, sidder og hyler vildt af en væg nogle gange. Man ser heste blive krybbebider, Andre dyr bliver vævere, bevæger sig fra side til side, på forbenene.

Dette er hverken kretik ellere sikkert, at det er sådan.... Bare en tanke jeg fik.

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 20-04-08 21:34

hej Knh15...

vi må nok desværre indrømme at efter vi fik en lille datter i november måned som var for tidlig født og derfor tog enormt meget tid og kræfter har han ikke været i samme aktivering...

Gåture har vi gjort hver dag og leger også med ham men helt klart ikke i samme omfang som før fødslen...

Men det er vel heller ikke noget vi kan ændre på andet end vi kan tage os mere ham fremover så det i hvert fald ikke bliver værre...
Vi har også selv været i samme tanker som du nævner men vi var langt fra sikre på at der var det...

Jeg tror at det er dit svar der bliver accepteret hvis ikke jeg har fået andet inden i morgen aften...

Mvh. Mette og Mark.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-04-08 21:47

Ja der gik da et år eller mere. men efter nogle uger holdt jeg op med at,"vifte efter, det der lignede en flue" Men jeg tror det er noget andet med hunde, Fordi dem jeg var på kursus med alle var over 60 år.

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 20-04-08 21:49

ved du hvad det skyldes at det er kommet for det er jo nok ikke noget med at du ikk er blevet aktiveret nok...

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 20-04-08 21:55

er hoppet i seng... svarer på flere indlæg igen i morgen ca. klokken 12:00... Så er der nemlig frokost... he he...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-04-08 22:00

Nej jeg har haft masser af aktiviteter.
Hos mig er det en bivirkning til A:MD. populært kaldet forkalkning. Selve den sorte plet som svømmer rundr foran nethinden, er en slags affald, som er lukket inde

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 21-04-08 06:53

Jeg ved ikke engang om jeg er glad for, at det var mit bud der måske er det rigtige.......Håber jeres barn har det godt nu og at i finder overskud til den lille hund også....Man kan gøre meget for hunden der ikke kræver det store overskud.......Min hund er meget glad for mad og ALT hans mad bliver en opgave for ham...Lige for tiden får han den, tørfoder, i en 1½ l colaflaske, så skal han selv få det ud og det kan der sagtens gå et kvarter med og han bruger en masse energi....Når vi går tur, som vi jo skal alligevel, kan jeg finde på, at "tabe" noget. Så må vi tilbage og finde det..... Kort sagt det handler ikke om, at hunden bliver fysisk træt, men mental træt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-04-08 07:12

Valde jeg ved godt, at det er lidt uden for tråden, men alligevel, det gælder sikkert også for hunde.
Hvis de sorte pletter for øjnene ikke er forkalkning af hornhinden, så er det simpelthen snavs på hornhinden, som kan skylles væk.
Vi mennesker kan få en ny hornhinde, det kan en hund sikkert også, men det koster.
I øvrigt har du helt ret også vi mennesker reagere på de sorte pletter.
Til spørgeren. Har I fået en snak med dyrlægen?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-04-08 08:30

Citat
Pludselig snapper han så ud ligesom om at han prøver at fange den her lille "flyver

Hvad nu hvis det simpelthen bare er bittesmå flyvere
Der findes flyvende insekter der er så små, at de nemt overses.

Eller......han har vel ikke fået lopper, som så hopper rundt i boligen......

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 190 point
Dato : 21-04-08 09:29

http://www.dyrepsykologen.dk/artikler/en_sund_sjael.htm
Citat herfra:
Epilepsi, som er en meget udbredt sygdom især hos hunde, kan i starten, hvor kun en del af hjernen er inddraget i anfaldene vise sig som adfærdsændringer. Et eksempel herpå er ”fluesnappen”. Hunden kan pludselig begynde at snappe ud i luften, som om den ville fange fluer, der dog ikke er tilstede. Snappen efter fluer eller jagt efter lysstråler kan også skyldes tvangshandlinger (obsessive compulsive disorder), der en en alvorlig psykisk lidelse.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-04-08 10:42

bb1:
Ja, det kun delvis rigtigt - Så skulle geghave været indlagt på en spcialafdeling på århus kommunehospital for at få vasket mine øjne! Nu er det altså heller ikke hornhinden; men nethinden der er galt med, og den kan ikke fornyes!
Hvis du vil vide mere om den sygdom så læs hos netdoktoren, den hedder ADM.
Jeg har fået en meget lang forklaring på den sygdom og bivirkningerne, som blandt andet er de der "insekter".
Om hunde kan få det samme blev der ikke sagt noget om.

Godkendelse af svar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 21-04-08 13:46

Tak for svaret pallebhansen.

Tror det er den vi skal gå videre til dyrelægen med...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 21-04-08 13:51

Håber i finder ud af noget, så i alle kan få en god hverdag igen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-08 14:22

Næ, hvis det var hornhinden, så kunne man bare skylle øjet med lidt sterilt saltvand i et øjenbadeglas..

De der underlige sorte tråde eller pletter som nogle gange kan drille i øjet, det kan også være sådan nogen, som vi allesammen har. Hvis vi retter blikket mod en lys væg så kan vi se sådan nogle "tråde" der daler ned over synsfeltet. Hvis vi drejer øjnene, så flytter trådene med. Normalt ser man dem kun op mod en ensfarvet flade.
Der er tale om så uklarheder i glaslegemet, der er den geleagtige masse, som det indre af øjet består af. --Med alderen kan der komme mere af den slags, og selve geleen bliver mere flydende. Så det kan blive generende. Ligesom det også kan være tegn på sygdomme i øjet.

Så jeres lille lhasa apso kan fejle flere forskellige ting: 1) Enten forsømmer I ham, ---og problemet kan løses ved mere aktivering. 2) Eller han har en sygdom i øjet, som måske kan gøre ham blind.
3) Eller han er ved at udvikle epilepsi. Han kan så nårsomhelst få et "Grand mal" anfald... HVIS det er epilepsi, han har, så er hans anfald det man kalder "komplekse partielle anfald". Hvis han gør det igen, så prøv og se om I kan fange hans opmærksomhed. Hvis I kan det, så er det nok ikke epilepsi.

Men jeg ville ikke selv turde vente og se tiden an og måske bare tage mig mere af hunden, hvis det var min hund. Hvis det ER en øjensygdom, så kan hurtig behandling nogle gange være afgørende for om hunden bliver blind eller ej.