/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ulovlig installation
Fra : Jupitor
Vist : 1218 gange
40 point
Dato : 20-04-08 19:55

Vi er igang med at sælge vores lejlighed og køber har efterspurgt et el-check. Det fik vi så lavet her fornyligt og har nu modtaget rapporten. Vi bor i en gammel etageejendom fra før 1900 og ét af de punkter rapporten nævner er at der skal være jord til vores vaskemaskine. Er det korrekt i en så gammel ejendom? Ét af de andre punkter er at vi har spots i køkkenet. Transformatoren er placeret på væggen i værelset bagved og ledningen går altså igennem væggen. Der er anvendt de helt tynde ledninger og disse er omkring 2 meter fra transformatoren. Elektrikeren nævnte at loven omkring dette er lavet om for nylig. Køkkenet er 10 år gammel - var det en lovlig installation dengang?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-04-08 19:59

Citat
at der skal være jord til vores vaskemaskine
Ja det står der også på maskinen eller opstillingsvejledningen.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 20-04-08 20:04

De helt tynde ledninger er tilledninger og ikke instalationskabel (dobbelisoleret)og må derfor ikke gå gennem vægen. Ja der skal være jord til vaskemaskinen.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 20-04-08 20:06

Svaret er lidt efter bedste evne, for selv om jeg er stærkstrømsingeniør er det nogle år siden jeg har botaniseret i reglementstoffet.

Som hovedregel gælder at man må beholde en installation som oprindelig var lovlig, selv om reglerne siden er lavet om.

Vaskemaskiner har siden "ruderkonges tid" skulle være beskyttet, men ikke nødvendigvis med jordledning. Nulling og /eller fejlstrømsrelæ, har været godt nok. Det afhænger af lokale forhold om nulling er nok.

Det lyder ikke rigtigt at der til spot nogensinde har måttet bruges tynde ledninger gennem en væg.
Fabrikantens installationsanvisning er en del af reglerne, man skalfølge. Det er ikke alle , som er klar over det. Har du dem ? Har du fulgt dem ?

Kommentar
Fra : Jupitor

Dato : 20-04-08 20:07

Men der er jo ikke jord i hele bygningen

Et andet sted her på kandu.dk har jeg fundet følgende.

I stærkstrømsbekendgørelsen: 801.471.2 afsnint 2 Står der følgende:
________________________________________________________________________________
2. Udeladelse af beskyttelsesleder til tilslutningssteder.

Ved HPFI-beskyttelse i boliger opført før 1. april 1975 tillades beskyttelseslederen udeladt i den del af installationen, der anbringes inde i selve boligen (men ikke i f.eks. garager, carporte, udhuse og i det fri).

Desuden oplyste elektrikeren at loven var ændret, så spørgsmålet er vel om installationen var lovlig i 1997?

Kommentar
Fra : Jupitor

Dato : 20-04-08 20:12

Køkkenet er fra før vi flyttede ind i lejligheden, så hvis det var ulovligt kan jeg vel gøre krav mod den gamle ejer?

Godkendelse af svar
Fra : Jupitor

Dato : 20-04-08 20:17

Tak for svaret transor. Har kommenteret lidt på din kommentar - håber du har tid til at se den igennem

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-04-08 06:57

1. hvad angår opvaskemaskinen sidder der hfi eller hpfi er denne installation lovlig (men man vil dog anbefale at den bliver jorderet eller udlignet)
2. spotene er de med stik ? for er de med stik og du kan få ledningerne i gennem væggen med stik på så er det en fortålknings sag

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-08 10:28

Det er sikkert rigtig nok at man i ældre huse , med hfi kan undlade at føre beskyttelsesleder frem.
Det svære spørgsmål, som jeg ikke har helt present, er om du også måtte installere opvaskemaskine , kun beskyttet af HFI.
Jeg ville ikke selv være nervøs ved det ,bare der var en udligningsforbindelse til vandinstallationen, hvis den er med metalrør.