/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Brava
Fra : brinkland
Vist : 1158 gange
200 point
Dato : 20-04-08 01:37

Hej derude.

Har et problem med mit højre forhjul.
d.v.s at jeg kørte på motorvej (ca 110 km/t) og pludselig føltes det som om jeg punkterende.
Men efter nærmere eftersyn, var venstrer fordæk ikke punkterende.
Men følelsen herefter var ligesom jeg ikke rigtig havde vejgreb.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-04-08 01:48

Jeg går ud fra, at du har kontrolleret, at hjulboltene ikke er løse.
Så er mit bud, en defekt støddæmper.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-08 01:52

Hjulboltene sidder vel ikke løse ? Er dæktrykket i orden ? Det er meget ubehagelig og sandsynligvis farlig ikke at have ordenlig vejgreb, har du checket støddæmper ? Ud og trykke på højre for skærm og sæt bilen i gynge bevægelser, når du slipper skal den falde til ro efter en ekstra vip, der kan også være andet i vejen men du ville så få rystelser i rattet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-04-08 02:57

Citat
Har et problem med mit højre forhjul
Citat
Men efter nærmere eftersyn, var venstrer fordæk ikke punkterende
Hmmmm Det kan også være en knækket feder eller andet ved styrtøjet Få det straks undersøgt nærmere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-08 09:17

Hvis jeg husker rigtigt, så er den bilnodel forhjulstrukket?

Så kan et slidt kardanled give de symptomer, at ved bestemte hastigheder begynder bilen at slå i styretøjet som om et hjul er fladt og du har en fornemmelse af at forenden af bilen "sejler"........det kan faktisk blive så slemt, at du ikke kan holde bilen på ret kurs.

Men du bør også få tjekket hjulophæng, bærekugler, styrekugler og hjullejer.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 200 point
Dato : 20-04-08 18:18

At dækket ikke er punkteret, betyder ikke nødvendigvis, at der ikke er noget galt.
Er der "æg" i dæksiderne - kig også på indersiden, eller føl efter hele vejen rundt. Kig på dækkets trædeflade. Spidser den midtpå ? Jeg har oplevet det med et bagdæk på en Ford Orion, men derfor kan det vel også forekomme på en Fiat. Det famøse dæk hylede i selv bløde kurver, så det mindede om en dårlig amerikansk film. Det var sprunget i karkassen, uvidst af hvilken grund. Dæktryk og belastning var helt normalt, og de tre andre fine.
Er det ikke årsagen, må du få efterset hele fortøjet på bilen. Prøv evt, at mærke efter slør i både op og nedadgående retning, og i bilens køreretning. (Jeg tænker på defekt leje ) og ellers som andre har skrevet: Støddæmper, bærekugler, styrekugler, fjeder, dæmper osv.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 21-04-08 16:09

Takker for alle jeres svar.

jeg venter lige en uges tid, så kører jeg hen til et AGL værksted.
Så må de tjekke for Støddæmper, bærekugler, styrekugler, fjeder, dæmper.

Vender lige tilbage med point.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-04-08 21:49

Er du sikker på at det ikke var vandplaning?

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 22-04-08 00:54

Det var ikke vandplaning, det var tørvejr da det skete.
Det viser sig nok ,at det er støddæmper eller styrtøj der er problemet.

Vender tilbage med point.

Godkendelse af svar
Fra : brinkland

Dato : 28-04-08 01:22

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 28-04-08 01:25

Takker endnu engang for jeres svar.
Der var sket et eller andet med det dæk, uden af det havde mistet dæktryk.
Så nu er det skiftet, og kører fint.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-04-08 17:49

Selv tak. Rart at der ikke skete noget alvorligt og, at vi kan dele vore erfaringer.