/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerner farve på mit tøj
Fra : saline2
Vist : 680 gange
100 point
Dato : 19-04-08 22:34

Hej alle sammen

Jeg har to hvidejakker, der var hvide og nu er de blevet til grå. Hvad skal jeg gøre for at jakkerne bliver til hvid igen. Vær venligst kommer ikke med en forklaring at jeg skal vaske dem hverfor sig. Nu er det sket. Jeg har brugt Vanish og brugt to pakker altså betalt 100kr for at gøre dem til hvide igen. Men det svær at det er en falsk produkt.

Er der en der ved hvad skal jeg gøre??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-08 22:40

Hvilket materiale er jakkerne af??

Er det bomuld kan du blege dem med klorin, læs dosering på flasken.

Hvis jakkerne er af noget syntetisk, kan du ikke være sikker på et godt resultat, så jeg vil fraråde dig at forsøge, de kan blive endnu mere grå.

Du kan også risikerer at sytråden ikke er af bomuld, så der kan blive en farveforskel på syningerne og selve stoffet.

Jeg ville gå til et renseri og snakke med dem, de er proff og kan vejlede dig rigtigt når du tager jakker med, evt. farve jakkerne for dig

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-04-08 23:10

Du kan prøve at lægge dem i vaskemaskinen sammen med to dl. rød biotex og godt en dl. soda. Lad det køre, til sæbe og soda er opløst og sluk så. Lad det stå et døgn eller to og centrifuger det så kraftigt. Lad maskinen køre skylleprogrammet og derefter en alm. vask (uden sæbe i forvasken, men med forvask på). Sådan gjorde jeg med en masse bluser, der var blevet grå og gule, og de blev kridhvide. Jeg ved ikke, hvor godt maskinen har af soda, men vores holdt til det. Men for en sikkerheds skyld kan du jo evt. sætte det i blød i en balje og så røre rundt i det med mellemrum.

Held og lykke med det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-04-08 23:11

Hmm, hvis det er tynde jakker, skal du nok kun bruge det halve af sæben. Mit var til en hel maskinfuld.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 19-04-08 23:29

Hvis varnish ikke virker, så prøv affarver, der virker nærmest modsat af varnish, da den "stjæler" ilt; og er det kunststof, så har du brintoverilte/varnish/borax, og på den anden side affarver/ditionit/sulfit der kan bruges. Klor/klorin risikerer du gulning med, og ved uld både gulning og mørning.

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 20-04-08 08:34

Hej Alle sammen,

Tak for de gode råd. Jeg prøver at købe soda i første omgang, så kan vi se hvad der sker..

Kærlig hilsen
Saline

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-04-08 18:30

Der har du brugt 100 Kr. for meget og de to hvidjakker dem havde du ikke brug for, så tror da fanden dun ikke har nogle penge

Annuller spørgsmålet
Fra : saline2

Dato : 25-04-08 22:31

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål