/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Mangler 40GB Seagate st340810a
Fra : theill
Vist : 543 gange
175 point
Dato : 19-04-08 17:31

Jeg søger et sted jeg kan købe en 40GB harddisk mærket "Seagate st340810a" med "gummihylster".
Den skal bruges til et forsøg på at rede noget gammel data på en vens harddisk.
Jeg ved ikke hvor jeg skal finde en henne.
Jeg har fundet nogle i udlandet men det skal gerne være i danmark.
Den må gerne være brugt.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 19-04-08 18:16

Hvad er problemet med vennen`s harddisk??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-08 18:30

Hvorfor vil du lige bestemt bruge en 40 GB HD.
Hvordan havde du tænkt at hente de data ud.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 19-04-08 18:36

Hvis man gider følge med en tid på QXL.DK vil jeg tro at der dukker sådan en karl op - og til næsten ingen penge - under 100 kr.

Det er forummet, 'hardware', man finder den slags i -

http://www.qxl.dk/Computer,_Elektronik_&_Softwar/Hardware/List10064/P/0/1/0

Der er selvfølgelig andre steder af den slags, men det her er det jeg selv bruger, når jeg skal finde en gammel dims.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 19-04-08 18:49

Kunne ikke lade være med at blade lidt i auktionerne -

Den her var tæt på -

http://www.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=534957818&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=5&Catg=25860&LanguageNR=0

Et bud = 2 stk. 40GB Seagate Barracuda ATA IV

Model: ST340016A

På den anden side er det da også muligt at man kan redde dataene på anden måde, som de to andre er inde på.

Kommentar
Fra : theill

Dato : 19-04-08 19:09

Det der er problemet er at en "klovn" skulle hjælpe med computeren, og sætter harddisken til mens computeren er tændt og brænder der ved harddisk og ikke mindst strømforsyningen af.

Jeg skal bruge lige præcis den model da jeg vil flytte skriverne fra den gamle harddisk over i den "ny" i håb om at kunne rede lidt data.(derfor skal det være præcis den samme model)

Jeg er godt klare over at det stort set er umuligt...(men vil give det et forsøg)

Jeg ved os godt at der er et firma i Norge der kan gendanne data men det er lige dyrt nok også vigtigt er det heller ikke.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 19-04-08 19:21

Det kan du godt opgive, er du helt sikker på at printet er ødelagt??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-08 19:21

Du er vel klar over at du ikke skal forsøge at tage skiverne ud af kapslingen .
Det er et dødfødt forsøg med mindre du råder over et meget specielt udstyr.

Men med færdighed kan du flytte al udenoms elektronikken fra den ene til den anden enhed.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 19-04-08 19:22

Uha, det er altså elektronikken i den gamle harddisk der er futtet af.

Ja, det regnes normalt som tabte data - man siger ofte at en harddisk slet ikke kan køre, hvis den har været åbnet, men det vil jeg nu også tro er overdrevet - det skulle være støv, der sætter sig mellem læsehoved og plader.

Med lidt renlighed på arbejdsstedet, skulle man nok kunne koble en ny elektronik på den gamle mekanik, men der er sikkert mange ting man kan dumme sig med undervejs og det kan da også være at støvproblemet er som det siges.

Jeg har vist ikek lige andre 'gode' indfald end dit forsøg på løsning eller de hundedyre specialfirmaer.

Kommentar
Fra : theill

Dato : 19-04-08 19:24

Jeg skal bare bruge en model magen til...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-08 19:26

For et år siden læste jeg om en der også skulle bruge en HD nøjagtig magen til, her var det blot printpladen der skulle skiftes, det lykkedes.

Gør som Ibas i Norge, skil den ad i et helt støvfrit miljø, evt. i et veloplyst badeværelse hvor håndklæder m.m. er fjernet, tag en badehætte på eller fugt håret. Støvsug tøj og hår på armene da jeg ikke går ud fra at Du har en "rumdragt" i garderoben.

Nogle skiller en gammel harddisk ad for at få fat i de små temmelig kraftige magneter, de advarer mod at læsearmene kan bære skarpe som barberblade da det jo blot er udstanset blik som aldrig kommer i menneskehænder.

Kommentar
Fra : theill

Dato : 19-04-08 19:39

Det er super fint med alle de gode forslag. Mange tak for dem.
Men det aller bedste ville være hvis der var en vidste hvor jeg kan købe en magen til...
Eller en der ligger inde med en jeg kan købe...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-08 20:25

Jeg sidder og kigger på en af mine HD
Seagate Baracuda ATA IV 40 GB men den har denne betegnelse.
ST340016a

Der sidder skumgummi mellem printpladen og en dækplade.

En anden men ret gammel seagate ST3290A på kun 261 MB

Kommentar
Fra : theill

Dato : 19-04-08 21:02

Jeg vil helst have den samme model, for at være helt sikker på at det virker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-08 21:16

Og du har naturligvis haft den ovre i en ekstern HD holder.

Ps. Læsearmen kan ikke umiddelbart rykke helt ud til siden, så du får problem med at af og på montere skiverne.

Bedste forsøg vil absolut være at udskifte printpladen/elektronikken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-08 22:38

Hvis du åbner kapslingen med skiverne, har du ikke en chance for at få den til at køre igen.
Renlighedskravene er så store at der kræves helt specielle bygninger og beklædning af aktørerne.
Der skal også have kørt et enornt luftrensningsanlæg i flere dage forinden.
Luftrensningssystemerne fylder normalt mere end halvdelen af den slags bygninger.
Selve kapslingen er udenpå så forurenet at den skal igennem en større renseprocedure, for at måtte komme ind i et renrum.

Hold dig til at bytte al udenomselektronikken. Det er næsten sikkert, at fejlen er der.

Kommentar
Fra : theill

Dato : 20-04-08 08:05

Ja jeg flytter bare printet.
Men jeg mangler stadig den harddisk jeg skal tage printet fra.
Og spørgsmålet var hvor finder jeg en 40GB harddisk mærket "Seagate st340810a"????

Annuller spørgsmålet
Fra : theill

Dato : 20-04-08 10:58

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål