/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hjælp, Jeg har brug for
Fra : saline2
Vist : 1173 gange
100 point
Dato : 19-04-08 12:33

Hej alle sammen,

Jeg vil høre om der er en, der kender en god bog, som handler om at tage en rigtig beslutning i livet.

Jeg er meget meget dårlig til at tage en beslutning om stor ting i mit liv. Jeg er meget god til at motivere de andre mennesker og giver dem gode råd, men når det handler om mig selv, så er jeg virkelig dårlig til at tage en beslutning. Jeg får altid ros fra mit arbejde at jeg er god til at sætte folk i gang med noget og hvor folk bliver glade og får de rigtige vej i deres liv. Men jeg har været elendig, når det handler om mig selv..

Mit spørgsmål er:

Er der en der kender en god bog, der handler om at tage en rigtig beslutning i livet?
Er der en, der har en livserfarninger, der kan fortælle mig hvordan kan man gøre det?

På forhånd tak!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-08 12:40

Det tror jeg ikke du kan læse dig til, det handler om at have mod til at turde tage beslutninger, og om have nogle gode venner at støtte sig til, hvis din satsning ikke går som ønsket, held og lykke fremover

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-08 12:58

At tage store beslutninger på jobbet er jo også en personlig ting, i og med man ikke har jobbet længe hvis det er forkerte belsutninger.

Der findes adskillige kurser, nogle tager også ud til firmaer hvor medarbejderne trækker en aften ud af deres kalender.
Jeg har været til meget af den slags, ved de fleste er det eneste man husker to dage efter den gode mad man fik

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 19-04-08 13:18

"At tage store beslutninger på jobbet er jo også en personlig ting, i og med man ikke har jobbet længe hvis det er forkerte belsutninger. "

Ovenstående er din bemærkning, men det giver ikke nogen mening... Hvad mener du med det?

Når jeg taler om en stor beslutning, så handler om mit privat liv ikke på jobbet ..

Venlig hilsen
Saline

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-08 13:29

En måde at annimere sig selv til at tage beslutninger på er at opstille alternativer...

Hvad sker der hvis jeg ikke gør noget?
Og hvis jeg gør et eller andet...

Her er der som regel også alternativer:
A: vælger den billige sikre løsning, eller B: satser det optimale med øget risiko.

Mange af de nævnte dyre kurser indeholder også sådanne alternativer, kaldet scenarier...

Og så er det ofte manglende information, der er skyld i at man ikke handler.

Især manglende kommunikation...Kender du den med med sølvbrudeparret?
Hvor konen i 25 år havde taget overkrydderen, fordi hun troede manden helst ville have underen,
og han havde i lige så mange år kigget længselsfuldt efter overen...

Ofte vil vi ikke opstille disse alternativer, fordi vi ikke vil se sandheden i øjnene, Svend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-08 13:38

Jeg forstod det også som private beslutninger, tør du tage beslutninger på jobbet ? Har du nogle gode venner at vende dine private beslutninger med ? Både før og efter at du springer ud i det, du skal turde prøve og det kan du ikke læse dig til, det er selvfølgelig svært hvis du har haft nogle nederlag, det ved jeg ikke om du har, men i dit spørgsmål ser det ud som om du er alt for usikker.
Den som ikke tør risikere at blive ulykkelig, bliver aldrig lykkelig
Og man skal rejse sig ved den sten man faldt over.
det var lige et par ordsprog om det at turde og komme videre, på trods af eventuelle nederlag, jeg håber du kommer videre og tager de rigtige beslutninger, forårs skinner, alene det giver godt humør, jeg kommer igen en gang sent aften, håber du får nogle gode forslag indtil da

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-08 13:41

Det kan man måske nok skrive bøger om?
Men den ene situation ligner jo ikke den anden. Derfor kan man ikke råde på forhånd.
Du kan godt være sikker på, at der bliver taget mange "forkerte" beslutninger uden nogen lægger mærke til dem.
Tit ved man ikke, før man har set virkningen af sin beslutning ,om det virkelig var den allerbedste beslutning man traf. Det at man tager en beslutning er altid bedre end at lade tingene ligge.
Ingen mennesker er så kloge, at de kan forudse et forløb ,og således tage den allerbedste beslutning. - Nej, men de fleste af os er kloge nok til at kunne tage en brugbar beslutning.
Har du nogensinde taget en beslutning, der førte til noget katastrofalt? Det har du nok ikke. Fordi de fleste beslutninger kan korrigeres undervejs, hvis de viser sig, at føre mod afgrunden.

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 19-04-08 15:28

Mange tak for jer alle sammen..

Jeg vil dog nævne, at når jeg tager en beslutning, så er det følelserne, der bestemmer om min fornuftig og sikre besltninger. Jeg satser altid på den forkerte hest. Det er lige meget om det handler parforhold eller en ferie. Jeg ved ikke om der er noget galt med mig som person. Men når jeg er på arbejder, så er jeg en anden person. Jeg satser altid korrekt og får altid nogle gode reslutater, men når der kommer om privat liv så er jeg taber og har tabt rigtig mange ting i livet både penge og andre værdier i mit liv.

God weekend til alle

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 19-04-08 15:56

Hej Seline

Ved udemærket godt hvordan du har det. Har selv det samme problem. Og det har irriteret mig i årevis.
Der findes en bog.
Desværre er jeg ikke hjemme før søndag aften, men så skal jeg nok sende dig titel og forfatter på bogen.
Det er ikke nem læsning, og det kræver en masse øvelser, men den har hjulpet mig.
Jeg har også taget forkerte beslutninger hele livet - i privat regi. Dårlige partnere, dårlige ferier, dårlige boliger. Det er vildt frustrerende.
Skriver bogtitlen til dig søndag aften
Ha' det godt..
Frittemus

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 19-04-08 16:09

Kære frittemus,

Tusind tak for dit svar. Jeg vil blive så glad for, hvis du havde tid og overskud at sende mig navnet på bogen eller forfatteren.

Jeg tror på at hvis man øver sig mange gange, så lærer man det. Nogle mennesker har den evne og andre har brug for at lære det gennem bøger eller andre mennekser eller ved sine fejl. Men livet er forkort at begå så mange store fejl. Jeg har brugt 10 år i mit liv på at tage forkerte beslutninger. Jeg kan selvfølgelig ikke skrive alt, men det har været irriterende at gang på gang at tog de forkerte beslutninger.

Du må have en rigtig god lørdag.

Kærlig hilsen
Saline

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-08 16:11

Ja men følelser kan man da sagtens lade sig styre af, og komme frem til det resultat man ønsker sig.
men når du siger:"men når der kommer om privat liv så er jeg taber og har tabt rigtig mange ting i livet både penge og andre værdier i mit liv."

Jamen så tror jeg, din fornemmelse/følelser har advaret dig i forvejen, Du har sikkert følt i forvejen at du risikerede, at blive udnyttet - - Du lod måske din godhed råde ,ikke dine følelser og fornemmelser.

God weekend til dig også

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-04-08 16:54

Du skulle begynde at læse Transakttions analyse. Det handler om at lære sig selv at kende og blive bedre til at udtrykke sig. Der er en god bog til begyndere der hedder Født Vinder. Den indeholder gode forklaringer og også øvelser du skal lave. Det er ikke en bog man læser på et par dage, det er en arbejdsbog. Men den vil helt sikkert hjælpe dig, især hvis du giver dig tid til at tænke.

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 19-04-08 17:56

Kære granner01 og Valde

Mange tak til jer. Tusind tak for Granner01 for dit forslag.

I må have en god weekend

Knus
Saline

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-04-08 18:28

start med at finde ud af hvad det er du gerne vil, og gør det så. så enkelt er det. man skal ville det, for ellers duer det ikke.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-04-08 23:16

Hej Saline

Hvis du er tilfreds med svar kan du så ikke acceptere et af dem? Vent et par dage med at acceptere, der kan komme bedre indlæg til.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-04-08 10:51

Bogen Født Vinder kan lånes på biblioteket og den er skrevet af Muriel James og Dorothy Jongeward.

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig.

Accepteret svar
Fra : frittemus

Modtaget 100 point
Dato : 20-04-08 18:01

Hej saline

Ja så er jeg hjemme
Bogen er skrevet af : MELANIE FENNELL
TITEL : AT OVERVINDE LAVT SELVVÆRD

Titlen kan godt lige få en til at tænke, det er vist ikke lige det, men det er det. Lån den evt på biblioteket først, så ser du hvad jeg mener, og så kan du altid købe den, for den er god at have liggende som opslagsbog.
Pris ca. 360.- kr.

Håber at den også vil hjælpe dig lidt på vej.
Held og lykke

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 20-04-08 18:48

Kære frittemus

Tusind tusind tak.. Det var sødt af dig. Jeg prøver at låne bogen på biblioteket.

Knus
Saline

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-04-08 23:31
Kommentar
Fra : saline2

Dato : 22-04-08 09:14

Kære Grannar,

Tusind tak for linkket..

Kærlig hilsen
Saline

Godkendelse af svar
Fra : saline2

Dato : 22-04-08 09:31

Tak for svaret frittemus.

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 22-04-08 18:46

Velbekomme Saline
og held og lykke med det