/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
lov om skat?
Fra : Caine
Vist : 726 gange
100 point
Dato : 18-04-08 22:08

Hej jura folkens!

Jeg leder efter en lov, der fortæller at en helt almindelig arbejder skal betale a-skat. Desuden kunne det være fedt at få en beskrivelse af hvad denne går til???

med venlig hilsen
CaiNe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-04-08 22:10

Den kommer du vist til at uddybe lidt....

Besynderligt spørgsmål..

Hvad er forskellen på en "almindelig arbejder" og en "direktør" - i skattehenseende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-04-08 22:12
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-08 22:30

Alle i DK (over 18 år) der tjener mere end 41.000 betaler skat. Under 18 år er grænsen 30.600, disse penge bliver noteret på et frikort, og er således skattefri, bortset fra at du skal betale ambi

Skat i Danmark

Danmark bliver betegnet som et velfærdssamfund, der i bund og grund bliver styret demokratisk og finansieret gennem skatter og afgifter. Hvad er så demokrati? – og hvad er skatter og afgifter for noget?

Som borger i Danmark er vi alle med til at bestemme. Demokrati betyder nemlig folkestyre. I stedet for at alle skal råbe i munden på hinanden, vælger vi i Danmark 179 mennesker til at styre landet for os. Det kalder vi Folketinget.

Mindst hvert fjerde år får alle over 18 år mulighed for at stemme på den eller de personer, de synes skal styre landet de næste fire år. Det er i Folketinget, alle de store beslutninger tages. De bestemmer fx, om der skal bygges en bro, skæres i politistyrken eller betales mere i skat.

Skat! – hvad er nu det for noget...
Danmark er bygget op omkring en stor fælles pengekasse. Fra denne kasse betales for alle de opgaver, samfundet har påtaget sig, fx skoler, sygehuse, børnehaver, plejehjem mv.

Men som i alle andre situationer kommer pengene ikke af sig selv. Der skal nogen til at betale til den fælles pengekasse, og det gør borgere i Danmark via skatter.

I Danmark opererer vi med 2 slags skatter – direkte og indirekte skatter.

Direkte skatter
Direkte skatter er skatter, som direkte vedrører personens indtægt.

• Kirkeskat (er som den eneste frivillig)
• Kommuneskat
• Sundhedsbidrag
• Statsskat (som er yderligere delt op i bund-, mellem-, og topskat)
Indirekte skatter
De indirekte skatter er skatter, der følger varer og ydelser, fx moms, told, grønne afgifter og punktafgifter.

Der findes afgifter på bl.a.:
• Øl
• Spiritus
• Sodavand
• Slik
• Plastikposer
• og mange, mange flere.

http://unge.skat.dk/Skat_i_Danmark.asp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-08 00:26
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-04-08 07:32

DEr står ikke at den almindelige arbejder skal betale skat, men at virksomeder, der har overskud, skal betale skat.
Der findes ikke en lov der siger at vi skal betale skat af den arbejdskraft vi giver ud i bytte for penge.
Man kan ikke beskatte ens arbejdskraft.
En anden ting er dog at du kan blive presset og truet til det.

"

NyhederJuridisk bibliotekLovsamlingStandardformularerAdvokatundersøgelseLeksikonRetshjælpsguideQuizBrochurerParkeringssagerneLinksAnsvarsfraskrivelse
forside > lovsamling > lov

LOV nr 169 af 15/03/2000 Historisk

Offentliggørelsesdato: 16-03-2000
Skatteministeriet
Vis mere...
Senere ændringer til forskriften
LOV nr 462 af 31/05/2000 § 47
LOV nr 461 af 31/05/2000 § 6
LOV nr 1029 af 22/11/2000
LOV nr 1299 af 20/12/2000 § 4
LOV nr 1058 af 17/12/2002 § 3
LBK nr 289 af 28/04/2003
Yderligere dokumenter:
Lovforslag til denne lov
Alle bekendtgørelser m.v. og cirkulærer m.v. til denne lov
Afgørelser truffet i henhold til denne lov
Beretninger fra ombudsmanden, der anvender denne retsforskrift
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Lovens anvendelsesområde
Kapitel 2 Afregning af skatter og afgifter m.v.
Kapitel 3 Særlige regler for visse varemodtagere
Kapitel 4 Hæftelse, inddrivelse og eftergivelse m.v.
Kapitel 5 Klageadgang
Kapitel 6 Straffebestemmelser
Kapitel 7 Ikrafttræden

Den fulde tekst
Lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:

Kapitel 1

Lovens anvendelsesområde

§ 1. Loven gælder for opkrævning af skatter og afgifter m.v., for hvilke virksomheder, selskaber, fonde eller foreninger m.v. er eller skulle have været registreret hos eller anmeldt til de statslige told- og skattemyndigheder, i det omfang der ikke er fastsat særlige bestemmelser i anden lovgivning eller i EF-forordninger.

Stk. 2. I de tilfælde, der er nævnt i § 9, gælder loven i det omfang, der er fastsat i § 9.

Stk. 3. Loven gælder derudover for opkrævning af andre skatter og afgifter m.v. end de i stk. 1 nævnte, i det omfang der i anden lovgivning henvises til denne lov.

Stk. 4. Loven gælder uanset stk. 1 ikke opkrævning af told.

Stk. 5. Loven gælder kun for opkrævning af virksomhedens ejers, selskabets, fondens eller foreningens egne indkomstskatter, i det omfang dette er særligt fastsat i anden lovgivning.

Kapitel 2

På disse videoer bliver det detaljeret gennemgået

Det er det samme i USA, vor Aron Russo ar lavet interviews og film om det:
http://youtube.com/watch?v=0CcHgHeraZI
http://video.google.com/videoplay?docid=-1656880303867390173
http://youtube.com/watch?v=0CcHgHeraZI

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-04-08 12:07

Kig du lidt i Personskatteloven https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17542

Denne står bare ikke alene, da en række forskellige skattelove regulere hvad den enkelte skal betale. Hvis du eksempelvis driver ejendomsspeklulation gæder Ejendomsavancebeskatningsloven, Aktieavancebeskatningsloven hvis du har aktier (hvilket mange almindelige fysiske personer har i dag) etc.

Hvis du virkelig synes det er "spændende" kan jeg anbefale FSR's skattesamlinger. Det er 2 bind på et par tusinde sider. Jeg har (desværre) været igennem dem et par gange. De er sjældent brugbare efter et par år, da skattelovene ændres hurtigere end de kommer på skrift.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-08 23:13

Vores "hoved-skattelov" er den tudsegamle 'Statsskattelov':

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=63303

Heri står at man skal betale skat af fx lønindtægt. Det var det der var efterlyst.

I uddrag:

§1 "Indkomst- og Formueskat til Staten udredes aarlig efter de i nærværende Lov indeholdte Regler"

og

§4 "Som skattepligtig Indkomst betragtes ... den skattepligtiges samlede Aarsindtægter, af et Embede eller en Bestilling, saasom fast Lønning"

Kommentar
Fra : pve

Dato : 22-04-08 19:53

Citat
Heri står at man skal betale skat af fx lønindtægt. Det var det der var efterlyst.

Godkendelse af svar
Fra : Caine

Dato : 24-04-08 09:25

Tak for svaret henrikkrebs.