/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ved køb på nettet af privat
Fra : gangster50
Vist : 935 gange
500 point
Dato : 18-04-08 20:53

Hej.

Hvis jeg vil købe noget på DBA, og der står "forudbetaling ved bankoverførsel", hvordan kan jeg så være sikret? hvad hvis jeg har overført pengene, men aldrig hører fra sælgeren igen og aldrig får min pakke?

Kan jeg få pengene tilbage på nogen måde?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 510 point
Dato : 18-04-08 21:02

Det er et spørgsmål om tillid.

Hvis det drejer sig om et mindre beløb, er risikoen jo ikke så lav, og omvendt vil sælger jo ikke "leve" ret længe, hvis han snyder.

Jeg driver selv en hjemmeside med salg mod forudbetaling, og det fungerer fint, men jeg sender også samme dag, som betaling indgår.

Og det "rygtes" - positivt.

Er det over kr. 500,- ville jeg nok være påpasselig!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-04-08 21:08

Citat
Kan jeg få pengene tilbage på nogen måde?

Ja - du kan jo lægge sag an mod vedkommende..... - hvis du bliver snydt - men det er jo ingen garanti for at du får pengene igen....

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 18-04-08 21:09

TRO eller alla_ et sted må man gøre op med DET.
kommer AND på hvad ? du køber
mener de fleste på DBA er ''godkendte'' CPR hodkendte
vilket vil sige at klikker
du ind på personlige oplysninger, skulle der komme en masse data frem.
ELLERS ville jeg IKKE handle gennem den DBA
men hoppe ind på QXL eller andre ''mere' sikre sider.

OG BETAL ALTID MED KORT.
ALLE BANKER HAR ''net? DANKORT''

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 18-04-08 21:10

Citat
vilket vil sige at klikker
du ind på personlige oplysninger, skulle der komme en masse data frem.

Har ikke selv afprøvet det, MEN

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 18-04-08 21:11

Du ved hvo9r vedkommende bor

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-04-08 21:45

Citat
men hoppe ind på QXL eller andre ''mere' sikre sider

qxl er bestemt ikke mere sikker.

Bankoverfør aldrig flere penge end du har råd til at smide i skraldespanden / miste. Hvis varen kommer frem, så er det bare fint.

Hvis du ikke har råd til at smide pengene ud, så hent varen selv hos sælger - hvis han vil tillade det - og betalt kontant ved afhentning.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-04-08 21:46

du er ikke sikret.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-04-08 21:50

Du kan ikke være sikker men er nu aldrig blevet snydt man kan jo også sende pr efterkrav Så får posten pengene for varen /eller fragtmanden og de eftersender pengene til sælger

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-04-08 21:52

Det er da vist også sjældent at der står forudbetaling v bankoverførsel Hvad skal sendes og hvor meget mønt drejer det sig om ?? hvis man må spørge ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-08 22:22

Jeg har prøvet et helt par gange, at jeg har bedt om at få varerne sendt pr. efterkrav

Men underligt nok er varerne så ikke kommet frem. Ud fra disse oplevelser har jeg prist mig

lykkelig for, at jeg ikke bare har sendt penge for varerne (hvis de overhovedet fandtes?)

Jeg ville ikke stole på nogen, der beder om at pengene skal indbetales først, kun hvis vi kunne lave

en aftale om efterkrav, så er der hold i handlen. Godt nok koster det lidt ekstra for efterkrav, men

mine oplevelser er de dog sparet..

Du kan godt nok gå rettens vej, men den er laaaang

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-04-08 22:31

Vil lige sige at, at sende pr. efterkrav er jo en risiko for sælger, da køber kan nægte at afhente, hvis han lige fandt samme vare billigere et andet sted.

Desuden kan du stadig ikke vide hvad der er i pakken som du får på efterkrav. Der kan være avispapir eller en mursten, så det er jo ikke en sikkerhed. Du kan jo ikke åbne pakken på posthuset før du betaler for den.

Og hvilken sælger vil sende en dyr vare før han har pengene ??

Af alle de handler jeg har haft på qxl hvor man overfører pengene først, er jeg aldrig blevet snydt. Men det har også været småpenge som ikke var værd at snyde for.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-08 22:36

Citat
Vil lige sige at, at sende pr. efterkrav er jo en risiko for sælger, da køber kan nægte at afhente, hvis han lige fandt samme vare billigere et andet sted.

Citat
Og hvilken sælger vil sende en dyr vare før han har pengene ??

Hvis ikke varerne bliver afhentet på posthuset, sendes de retur til afsender, så der løber sælger ingen risik

Der kan snydes hvis man VIL, men jeg føler mig mere sikker ved at købe pr. efterkrav, end bare at sende pengene, specielt når jeg to gange har oplevet at varerne ikke kom da jeg bad om efterkrav.

Jeg har selv sendt dyre pakker, og følte da en stor trykhed ved at vide at selv om jeg sendte pakken hurtigere end modtageren måske ville sende pengene, så ville jeg få mine penge, eller pakken retur

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-08 22:37

Hov det var ikke en fisk der skulle have været der men en

Risik=risiko

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 18-04-08 22:42

Citat
qxl er bestemt ikke mere sikker.

Du har retten til ATOVERPISSE BRUGEREN, SPÅ ANDRE KAN SE DET-

Citat
Jeg har prøvet et helt par gange, at jeg har bedt om at få varerne sendt pr. efterkrav
Men underligt nok er varerne så ikke kommet frem

nemlig__GENSIDIG OBERTRO
Citat
Af alle de handler jeg har haft på qxl hvor man overfører pengene først, er jeg aldrig blevet snydt. Men det har også været småpenge som ikke var værd at snyde for.

VIL LIGE fise DENNE AF__
FOR ET PAR ÅR SIDEN, VAR DER ET PAR
DANSKERE DER PISSEDE PÅ QZL____
DE SOLGTE MOB-FONER TIL EN AFRIKA PRIS????
OG QXL VAR MED PÅ DEN__KAN IKKE HUSKE HVORDAN DET ER
GÅET SIDEN, MEN
wwwwwwwwwwwowwwwww
SIDEN HAR KEG IKKE VÆRET FOR TÆT PÅ DISSE TING.
Men mener sgu det var for grioft af QXL ayt et par
nye/// LOL gamle kendinger
kan oprette sig flerre gange, fra samme adresse/ tlf.
UDEN NOGEN FORM FOR SIKKERHED__OVERFOR KUNDER.
men det var for et par DAGE siden,

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-04-08 22:57

Citat
Hvis ikke varerne bliver afhentet på posthuset, sendes de retur til afsender, så der løber sælger ingen risik

Men sælger får jo ikke de penge retur som han lagde ud da han indleverede pakken på posthuset.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-04-08 23:01

Og ramram.....han hed superpriser.

Men du er supjektiv. Jeg skriver jo netop

Citat
Hvis du ikke har råd til at smide pengene ud, så hent varen selv hos sælger - hvis han vil tillade det - og betalt kontant ved afhentning.

og her tænker jeg feks på mobiltlf hvis man ikke har råd til at miste pengene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-08 23:01

Klojs...Det har du ret i, men er det en dyr forsendelse, vil jeg hellere miste i porto, end for hele pakken.

jeg kan ikke se, at der er nogen anden mulighed for at have lidt sikkerhed. Og mine "mulige" køb bekræfter mig i, at ikke alle er troværdige sælgere. Jeg ville jo hænge på den ekstra porto, så ingen større ulejlighed for sælger at sende pr. efterkrav udover at udfylde nogle flere blanketter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-04-08 23:32

Man kan jo osså åbne pakken lige når den leveres evt Og er der kun aviser ingen betaling

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 18-04-08 23:49

OLLLLLLLLLLLLLLLLLLllllllllllllllll
du har været der OK
Citat
og her tænker jeg feks på mobiltlf hvis man ikke har råd til at miste pengene.

MEN HVORFOR FANDEN BRUGER DE SÅ IKKE EN FASTNET TLF:
DER KAN SPORES:

Får DU ikke andet, og det ikke er en ''anerkendt'' side,
HOLD DIG FRA DEN.
Citat
hvad hvis jeg har overført pengene, men aldrig hører fra sælgeren igen og aldrig får min pakke?

DE ER BORTE MED BLÆSTEN/ vinden.
Var turen igennem, men angående DVD skiver+ andet
Bor personen IKKE I DK_ glem alt om erstatning/ s-krav
Politiet rejser IKKE en sag, medmindre der er mange NOK
og får MEDIE bevågenhed.
Se hvor mange der bliver SNYDT/ RØVRENDT af
store aktions huse.
KAN du__betalt med KORT.
Havde en handel med US_ der kiksede TOTALT
og de udnyttede mit VISA_ til andre ting,
og hver gang jeg brokkede mig, stod der pludseligt
at JEG IGEN havde betalt ????? 1gang mere
og det blev hævet dagen efter i banken__
jeg fik ALLE MINE PENGE TILBAGE.

Men pas PÅ derUDE på nettet...
Bruger KUN KORT til netbetaling.

Eller kendte firma´er.

Håber du får hvad du ØNSKER.

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 18-04-08 23:52

Citat
jeg fik ALLE MINE PENGE TILBAGE.

FRA PBS__ellers tror jeg, at jeh har misset noget.
Ha DeT

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 19-04-08 00:14

Hej

Mit bedste råd er at man aldrig skal købe noget fra internet. Vi er mange gange blevet snydt. Vi har betalt for varer og vi fik aldrig varerne.

Held og lykke

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 19-04-08 00:34

BTW__
har lige købt en MC over nettet,
uden videre indsigt_ så ikke ALLA lyver.
bare et spørgsmål om tro_ på det rette TID/ STED_ o.s.v
Og anerkendte websteder.
PØJ mæ DeT
Ellers var der en MEGET simpel betalings-form engang
noget med at oprette en bruger- konto
og modtager skulle have samme ? konto // IKKE PAY_PALL
men en DK_service??? men jeg ved ikke om det
stadig eksisterer, OG kan bruges.
Også begrænset BELØB, man kunne overføre
kunne netop bruges som betaling over? mop_TLF
Slettede min ret hurtigt igen....
Orker ikke denne tråd mere HEJ

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-04-08 00:37

Hvorigennem køber du noget Saline 2 ?? Har købt vaskemaskine mp4 afspiller Klaver guitar Giner Symønstre tøj Webcam Kameraer Cykel/knallertdele og meget meget mere i mange forskellige forretninger Og er aldrig blevet snydt. Har selv solgt cykler Knallerter Bålgryder Samt 2 biler uden at snyde nogle

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-08 08:17

Medmindre alle med et slag blev ærlige kan man blive snydt, derom ingen tvivl.

I den første direkte mail- eller telefonsamtale melem køber og sælger kan man hurtigt lure den, hvis en af parterne vil lave om på noget der afviger fra det annoncerede eller væver omkring andre betalingsmetoder er det nok på tide at stå af.

Jeg solgte for 3-4 år siden et 56k modem til en der staks ville fise ned i banken og overføre beløbet.

-Slap nu lidt af og giv mig et par dage til at støve dimsen af og få den pakket ind, jeg står ikke og mangler pengene.

Godkendelse af svar
Fra : gangster50

Dato : 19-04-08 08:46

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 19-04-08 09:29

,,,,
gå ned i din bank og betal med dit DANKORT
så har du en vis sikkerhed

i 'lov om dankort' har du mulighed for at trække pengene tilbaga
hvis du aldrig modtager varen

konto til konto overførsel via netbanken
giver dig ikke den sikkerhed !!!