/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opmuring af Udedørspejs/grill
Fra : chett
Vist : 3318 gange
80 point
Dato : 18-04-08 19:10

Jeg har fået en ide om at jeg skal have en udendørspejs. Ideen er den skal bygges op i multiplader eller lignende. Den skal tilsluttes en eksisterende skorsten på en af mine udbygninger. Alternativet er en helt fritstående pejs/grill i samme matriale.
Er der nogen der har tegninger eller link til tegninger på sådan en pejs/grill og ikke mindst erfaring med sådan et projekt??

Accepteret svar
Fra : fusses

Modtaget 80 point
Dato : 18-04-08 20:20

hey

tjooo - undertegnet og en kammerat lavede et forsøg i marksten. Lavede et fundament på ca. 130x130cm og byggede derpå markstene op i en "Firkant" uden front --- havde halvvejs en omgang nye svinespalter lagt i til at stabilisere det lidt samt lavede toppen af grillen var tillige lavet af svinesplater. vi havde en skorsten (isoleret) sat i bagsiden - og den kan kører både med alm. pind og med kul. Fordelen ved denne type er den er lavet i vores stå højde og markstene bliver kun lune på ydersiden!

Kan maile foto hvis interesseret - samt en mail adr.

Fusses

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-08 22:40

Liige en lille bemærkning

Vi fik også muret en grill for år tilbage, men vi syntes det var upraktisk, at have den stående fast, for så kunne vi ikke flytte grillen alt efter hvor vinden kom fra.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 18-04-08 22:48

hihi --- --- til nordsted1 --- det var så også lige det vi var i men vores "sokel" er lavet så frontlæsseren lige kan vende den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-08 22:58

Smart

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-08 23:03

Pas på ikke at bruge sten med flint.
Som mørtel bruges cement , grus og lidt kattegrus. Det sidste gør den porøs, så den tåler varme uden sprængning på grund af indesluttet vanddamp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-08 12:27

Hvad med en "omvendt" brøndkegle....

Har været med til at lave en sådan på en campingplads engang.....

Vendt på hovedet, fyldt 4/5 op med sand og sten og gitter øverst.....

Der kan 6-8 mennesker grille af gangen og siderne kan jo "pyntes" med hvad du lyster.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-08 12:28

Nå ja - til pejs er den selvfølgelig ikke optimal

Godkendelse af svar
Fra : chett

Dato : 19-04-08 21:07

Tak for svaret fusses.

Kommentar
Fra : chett

Dato : 21-04-08 21:26

Ja jeg havde jo håbet på noget om en pejs lavet i multiplade gerne et link til en tegning men det kan jo nå sig endnu. Jeg synes fusses model der er muret op i marksten og svinespalter og som kan flyttes med en frontlæsser lyder imponerende, det må jeg sige