/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
planter sneglene ikke kan lide
Fra : bamseh
Vist : 1835 gange
300 point
Dato : 18-04-08 10:18

for et stykke tid siden læste jeg i et blad, at der var nogle planter dræbersneglene ikke åd, er der nogen der kan hjælpe.

En oplysning, sneglene er meget glade for tagetes

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 18-04-08 10:21

Ved det ikke lige.
Men her er nogle meget gode forslag til at fange / bekæmpe dræbersnegle:
http://www.ustrup-by.dk/snegle.html

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 18-04-08 11:00

Jeg ved de ikke kan li purløg, så plant du det ud i yderkanten af din grund.

the1best

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-04-08 11:02

guldjordbær rør de i hvertfald ikke og laver man en rand af grus (kan de ikke lide at snegle sig afsted på) og derpå planter et mini-hegn af guldjordbær er der chancer for at de ikke bevæger sig videre

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-04-08 11:03

http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=1519 fandt et link der bekræfter det

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 18-04-08 11:03

Sneglene spiser de fleste planter, så jeg tror ikke du kan palnte nogle planter ud over diverse krydderurter som de ikke kan li og som de går udenom, så fpr at holde dem ude, så plant krydderurter, de får også nogle pæne blomster hvis de får lov til at stå.

the1best

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 18-04-08 12:39

Der er dog een plante, som de sidste par år har markeret sig i Den økologiske Have, nemlig hvidløg. Denne plante er sneglene så meget imod, at de helst går langt uden om den. Haven har derfor med held holdt sneglene ude af f.eks. jordbærbede ved at plante hvidløg mellem jordbærrene. I år har havens gartnere derfor valgt at sætte hvidløg i et tæt bælte rundt om hele køkkenurtehaven!

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/227.html

At de ikke kan li grus, er ikke helt rigtigt, mine forældre har møjdyrene alle vegne, også i deres indkørsel, hvor der er grus

I dette link er der flere haveejere der kommer med tips til hvilke planter de kan få lov at have i fred bl.a. dette

Citat
De iberiske snegle rører IKKE roserne, havevalmuerne (og heller ikke andre valmuer), bregner, storkenæb, kæmpestenbræk, staudesolsikke, bonderoser, stolte kavalerer, brombær, blåregn, hasselurt. Vi har (haft) mange snegle – vi klipper dem over med en dertil reserveret kantklipper og drysser så et par korn af de blå sneglekorn på den overklippede snegl, så vi også får ram på deres kannibalske fætre. Så kan de lære det!

http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/529.html

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 18-04-08 14:58

Hvidløg og kaffegrums skulle vist være det bedste.
Og så sneglefælder med øl forskellige steder. Og ikke mindst så virker Ferramol rigtig godt. Det er desværre bare ret dyrt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-04-08 00:08

Vi har tit bål i haven faktisk for det meste når vi er ude og så kommer konen af med dem på den måde Hvad det er de egentlig æder i vores have ka jeg ikke rigtig få oje på de er ikke i kartoflerne og feks jordbærrene men det er måske fordi jeg har dem (jordbærplanterne ) langs søkanten som de nyder godt af da der altid er vand

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-04-08 00:10

Har set man kan få sådan nogle jernringe/svampehegn til at have omkring planter man ikke vil have angrebet

Godkendelse af svar
Fra : bamseh

Dato : 26-04-08 11:37

Tak for svaret Nordsted1. Med venlig hilsen til alle også gode svar, men dette var trods alt det bedste. jeg håber andre også har haft glæde af svarene.

Venlige hilsen Bamseh