/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor bliver schæferhunden
Fra : sara974
Vist : 657 gange
100 point
Dato : 17-04-08 22:32

Hvorfor bliver schæferhunden et problem for mange DCHer hundeklubber,er det fordi de ikke forstår at tackle disse hunde.Når de begynder at blive kønsmodne eller hvad er det der går galt,eller er det trænerne der ikke er uddannet godt nok.Eller ser man bare disse hunde som problemmer,jeg ser tit os der har disse hunde får problemmer jeg ved også godt at mange schæferhunde køre meget højt oppe og at man skal sørge for,at der virkeligt bliver arbejdet med dem.Og det skal være seriøs træning.Men når der kommmer hundeføre og spørger om hjælp til sin hund,så bliver man som klub og træner nød til at tage det seriøs,for nogen af disse hunde har jo gået der lige fra de var små hvalpe af.Og det er ikke sjov for dissehundeføre når de får disse poblemer med deres hund.For der er virkeligt mange der ligger er stort arbejde i deres hund,og prøver at få dem til at slappe af.Men oplever også at når vores hunde begynder at blive køns modne så får de heller ikke lov til at lege med de andre hunde,og det er jo synd for de har også behov for at få den frihed med andre hunde.For ellers er det vi ser de bliver brydske og ikke ved hvordan de skal tackle,det med at være sammen med andre hunde.Ser også når der går løse schæferhunde på banen når folk går og arbejder med deres hunde,og der er nogen der skal over arealet med deres hund.Får schæferhundeejren meget tit besked på at få den i snor,men går der andre hunde løse på banen så får de ikke besked på at deres hund skal i snor.Vi betaler jo også kontigent og vores hunde skal jo også være der.Jeg kender mine hunde meget godt og ved de ikke bryder sig om at snakke,med andre hunde når de har snor på.Men så skal man lige have at vide at de er nok sure i dag.Men de er bare ikke glade for at stå og snakke med andre hunde når der er snor på.Og det bør man jo som hundeejer jo respektere.Og når jeg snakker med andre schæferhunde ejer der har de hårde drenge sige,hvorfor får vi ikke den hjælp vi har behov for.Og folk kan også fortælle mig at de problemer har de ikke der hjemme.Når de møder andre hunde,og man er som hundeføre heller ikke altid,god til at give hinanden den plads.Der skal til når der skal laves fri øvelser,og hvis man ved at der er en hund der kan finde på at smutte hvis den får.Øjenkontakt med en anden hund,sørger man jo for som hundeføre ikke at genere den hund der skal ind og lave en af de øvelser. Det har jeg da lært i tidernes morgen,og nogen af disse hundeejer føler heller ikke altid at de er velkommne på deres hold,og der er jo synd for mange prøver virkeligt at gøre et stort stykke arbejde med deres hunde.Og man skal jo også tænke på at det var jo faktisk schæferhundene der startede der i tidernes morgen og så lod,de andre brugshunde komme ind også.Og til sidst tog man alle forskellige hunde ind.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-04-08 22:51

Skulle du ikke bare annullere med det sammme Sara... som du plejer. Der er jo ingen grund til at spilde folks tid, når du alligevel anullerer

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-04-08 23:04

forventer du at få svar fra dch er det nok et forkert sted du er landet.

Jeg forstår, at du er utilfreds med din klub, så hvorfor går du ikke til klubben med din klage,
vi her i forrummet kan ikke hjælpe dig med at løse dit specifikke problem,
og ydemere forstår jeg ikke, at jeres klub skulle reagere som du beskriver,
det sker ikke hos os, dch er for alle uanset hvilken race,
stor som lille, der skulle gerne være plads til alle,
du går formodenligt på et blandet hold og hver hunde ejer skal tage hensyn til hinanden,
udfarende holdes, har jeg forstået det korrekt, vil blive holdt i kort snor,
det er der så nok en god grund til.
Jeg vil nødigt have en schæfer over min lille hund, det overlever den ikke.
Og for at det ikke sker, er vores hold delt i små og store racer, så de står lige når der skal leges.

Nu er det ikke primært leg hundene de kommer på en trænings plads for, det er for at træne, skal der være leg kan det foregå et hvilket som helst sted uden for træningstimen, hvorfor aftaler du ikke bare med nogle hunde folk at i kunne mødes til leg efter træning, så er det problem jo løst.

Få en snak med jeres klub om at der skal gives mere friplads i træningen, så i ikke står klemt. Så alle har plads til at udøve det som de er kommet for, så vil i sikkert også få det, vil jeg tro.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-08 10:15

Jeg har haft schæferhunde og jeg kan ikke genkende det du skriver. Mine hunde (3) har været velopdragne og de har alle gået til træning. Jeg er ikke hundetræner, men har trænet med hunde i mange år, og ofte er det ikke hunden der har et problem, det er ejeren.

Hvis ejeren kan sætte grænser for hunden så hunden føler sig tryg, så får man en veltilpasset hund. Hvis ejeren lader hunden styre, af velmente grunde, så får man en utilpasset hund. Og dem ser man alt for mange af.

Schæferhunden har fået et problem i offentligheden fordi "forkerte" mennesker har haft hunden og har ikke opdraget den ordentligt. Og så er der desværre en del indavl i racen.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 18-04-08 15:24

Når du har er Schæferhund, hvorfor melder du dig så ikke ind i en Schæferhundeklubben, de er i hver tilfælde seriøse og ved hvad de taler om ???

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-04-08 16:05

For det første har jeg ikke annuleret noget,og så skal det siges at jeg er ude mærket til freds med den klub jeg går i.Har ikke selv problemer med mine 2 schæferhunde,men jeg mener stadigt det er synd for dem som har problemer med deres hunde.Og vores klub gør noget for at holde den negative stemning væk.Men der træner og hundefok som ikke bryder sig om racen.Og hvis sådan en hund havner ved sådan en træner det er jo det der er synd både for ejren og hunden.For man ser jo også at en anden race eller blandningshund kan lave det samme,men så bliver der ikke snakket med så store bogstaver.Og mine hunde kommer nu heller ikke bare for at lege,de kommer for at blive trænet da det et konkurrence hunde jeg har.Men de har stadigt behov for at få den kontakt med andre hunde,men synes også man kan mærke at i ikke er så glade for at der kommer for næregående spørgsmål når det drejer sig om DCHer foreninger.For det er jo ikke alt der er perfekt i de klubber og det er der jo heller ikke i de andre hundekluber.Men de kan da godt tåle at der kommer indlæg som det jeg har skrevet.For jeg har da ser på andre hundesider at det ikke er alle der er tilfredse.Og det kan på dreje både om træning og på den måde hundene bliver trænet på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-08 16:10

Schæferhunde er skønne hunde, det er helt sikkert at det er min favorit. Og de er meget intelligente, derfor er det vigtigt at de bliver trænet. Men der er mennesker der ikke kan lide racen, så det er for dårligt at en træner gør forskel på hundene bare på grund af antiparti med en race.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-04-08 16:17

Det er jo også det jeg mener,for schæferhunden er en meget inteligent hund,og de elsker at få lov til at arbejde.Og når nu folk gerne vil have hjælp fra dres træner,kan det jo ikke hjælpe de bliver sat bagerst i rækken,man bliver jo nød til at få de hunde med også,for ellers lære de det jo aldrig at kunne træne sammen andre hunde.Og det er det der er synd.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-04-08 16:45

Jeg syntes du skulle indsætte dine indlæg i dch bladet, så det kan blive drøftet på rette sted.
Ellers bliver tingene aldrig rettet op.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-04-08 16:47

Ja det kunne da godt være man skulle det.Men det hjælper nok ikke for det er jo kun nogen få der har det sådan,det er jo ikke bare træner men også hundefører.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-08 16:51

Det lyder som et ejerproblem.

Når man anskaffer sig en hund, ---uanset race--- Så bør man undersøge INDEN!!! man får hvalpen hjem, om der er egnet træning indenfor den afstand, man er villig til at rejse.

Det er og bliver EJERENS ansvar at sørge for at dække en hunds behov.

Hvis andre hundeejere ikke er interesserede i at deres hund leger med schæferhunde, så må man bare acceptere det. For de kan have masser af grunde til deres holdning. Og deres grunde er lige så vigtige for dem, som dine grunde til at ønske leg med dem er for dig.

Der er nøjagtig samme debat omkring kamphunderacerne. Det er heller ikke alle, der vil lege med dem, --eller lade deres hund lege.
Og jeg synes helt personligt, at når først hundene er kønsmodne, så ER det begrænset, hvor meget de leger med relativt fremmede hunde. Min Silke leger i hvert fald kun med de hunde, hun er vokset op sammen med. Hun ville ikke "få lov til" at lege med en fremmed schæferhund, -eller en fremmed kamphund... DET er simpelthen fordi jeg ved, at hun ikke er interesseret. Hun leger heller ikke med fremmede labradorer. Eller collier. Efter 2 års alderen har hun ikke været interesseret i at lege med nye hunde.

At du gør det til et "klub-problem" må nok stå for egen regning. Der findes dygtige DCH-trænere. Og der findes ELENDIGE DCH-trænere. Jeg har hørt om begge dele.
Det er ikke kun det. I dag er der også SÅ mange forskellige træningsmetoder, så man kan ikke bare vælge en eller anden klub og derefter regne med at alt er i orden. Folk, der starter med deres hund på en træningsplads i dag, stiller ofte krav til træneren om specielle metoder. Og som alle andre steder i verden, så er der altså nogen, der er bedre til at kræve end andre er.

Jeg forstår slet ikke, at det skulle være et problem med trænere, der ikke kan lide schæferhunde??? Jammen hvorfor går ejer og hund på et hold, hvor de ikke føler at træneren kan lide dem??

Jeg har ikke sympati for, at ejeren forsøger at lægge ansvaret for hunden over på andre. Uanset problemet, uanset forløbet og uanset race, -så er hunden OG dens behov- 100% ejerens ansvar.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-08 16:57

Sara974, du skal nok lige på et tidspunkt finde ud af at acceptere et af de svar, der er kommet.

For ellers vil der ske det, at om en måned så annulerer KANDU dit spørgsmål. Og det står så på din profil-side, at dine spørgsmål er blevet annulerede.
Det betyder, at andre kandubrugere måske ikke vil have lyst til at forsøge at hjælpe dig en anden gang.

Men som sagt, så bliver spørgsmålet først annuleret af kandu efter en måned. Så du behøver ikke at gøre noget endnu.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 18-04-08 17:19

Hej sara.
Kan overhovedet ikke genkende dine problemer!!!
Har trænet i både DCH og i lokal schæferhundeklub, og har aldrig oplevet det du påstår.
Hva om du kontaktede DCH i stedet for at bruge dette forum
Mvh
joeson

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 19-04-08 19:53

Jeg siger jo heller ikke at alle hunde skal gå og lege,mine hunde leger heller ikke med alle mulige hunde.Og man kan jo heller ikke samligne kamphunde med Schæferhunde,og fordi at hundene bliver køns modne bliver man jo nød til at arbejde med dem.Uanset hvordan vender det,eller hvilke klub man går i.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-04-08 22:34

sara974
Du skal høre efter hvad Birgitta skriver til dig. Det er jo ikke første gang du bringer dette emne til debat, så mon ikke problemet skal løses hos dig selv og ikke hverken imellem hunde trænere eller hunde racen som sådan?
Personlig går jeg langt uden om en hver schæferhund jeg møder. Årsagen her til er at det er den eneste hund, jeg nogensinde er blevet overfaldet af. Jeg sad roligt og snakkede med den og haps, så måtte jeg på skadestuen. Jeg havde på det tidspunkt kendt hunden i over et år uden problemer.
Til daglig arbejde jeg ellers med hunde som kan nedlægge og fastholde anskudt klovbærende vildt. Ingen af dem har nogensinde vist tegn på, at de ville sloges med mig.
Jeg har oplevet, at de vil gøre det indbyrdes og har også været nød til at ligge mig imellem nogle gange alligevel er jeg aldrig blevet bidt af dem.
Selvom det er min erfaring,så skal du ikke tro, at jeg har det mindste imod schæferhunde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-04-08 14:33

Citat
Jeg siger jo heller ikke at alle hunde skal gå og lege,mine hunde leger heller ikke med alle mulige hunde.Og man kan jo heller ikke samligne kamphunde med Schæferhunde,og fordi at hundene bliver køns modne bliver man jo nød til at arbejde med dem.Uanset hvordan vender det,eller hvilke klub man går i.

Sara974, jeg synes det er HELT forkert at anskaffe sig en schæferhund hvis man synes, man er "nødt til" at arbejde med den......

Det skulle meget, meget gerne være lige omvendt: Man har noget arbejde, man har LYST TIL!!! at beskæftige sig med. Og til det arbejde har man brug for en hund!

Og det gælder egentlig alle racer. En selskabshund uden selskab er lige så sølle som en arbejdshund uden arbejde.

Man skal kun anskaffe en hund hvis man har brug for den. Man skal vælge den race, der passer bedst til det arbejde man ønsker udført. Og så skal man seriøst samarbejde med hunden om at opnå de resultater man ønsker.
---Hvis man vil have socialt samvær med andre hunde og ejere, så skal man ikke anskaffe en schæferhund eller en kamphund, men snarere en labrador, gårdhund, terrier eller lignende. Og det er også værd at huske, at tæver generelt er bedre til at omgås end hanhunde.

Hvis du anskaffer dig en schæferhund for at opnå resultater i lydighed, så er det om at træne ihærdigt med hunden. Når først man har fået de grundliggende værktøjer til træningen, så er rigtig meget af arbejdet teamwork mellem fører og hund. Det er synd for både hund og ejer, hvis det arbejde bliver opfattet som noget man er "nødt til".

Sara, hvor gamle er dine hunde?

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 20-04-08 21:02

Mine hunde er unghunde jeg har valgt disse hunde fprdi,de meget gerne vil arbejde og at jeg selv har lysten til at arbejde med dem.Det skalså lige siges at de først skal til at starte på deres konkurrencer for alvor i denne sæsson,og jeg venter mig meget af dem.Da man kan se at de nyder at få lov til at komme ud og arbejde.og uanset hvad hund man har skal man jo lave noget med dem,for at de får brugt deres hovedet.Det kan jo også være derfor man møder forskellige problem hunde.Hvis ikke man bare prøver at lave noget med dem.Mine hunde vil ikke være tilfredse med bare at være sofahunde og så er det.Jeg ved det kræver meget arbejde hvis man vil noget i hundesporten,jeg har selv lavet en Kredsmester og en Klubmester.Og vi var meget tæt på at få en udtagning til DM,men så lavede jeg selv en fører fejl,og mistede udtagelsen med det er jo det der kan ske.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-08 14:29

Ja, det er brandærgerligt med førerfejl. Jeg har selv prøvet at glemme at smide apporten i en springapport-øvelse........ ØU! Nul i den øvelse! Og Silke var ellers perfekt i den øvelse. Hun sprang over forhindringen på min kommando....... Men der var jo altså ingen apportbuk at hente... For den stod jeg med i hånden..

Men det er da synd, hvis hundene ikke kan gå til prøver før de er i en bestemt alder?

Er de meldt til nogen konkurrencer nu?

Jeg synes jo nok, at det er lidt meget at træne to jævnaldrende hunde på én gang...

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 21-04-08 22:22

Det ved jeg nu ikke om det er jeg har ingen problemmer med det,det er der nogen der gør i vores kreds og det fungere ude mærket.Men selvfølgelig tager det tid at træne 2 hunde.Men det har jeg det fint med,ellers havde jeg ikke købt 2 hunde og ja den ene skal afsted til 1 sammenlagt på Lørdag.Så det bliver spændene at se hvordan hun klare det,men vi tager det her som et træningsår så det skal nok gå.