/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Modregnes i førtidspension
Fra : arnely
Vist : 2723 gange
50 point
Dato : 17-04-08 20:27

I denne tråd http://www.kandu.dk/Spg120097.aspx stillede jeg et spørgsmålet

Citat
Jeg er førtidspensionist efter de nye regler.

Jeg er netop blevet tildelt en erstatning fra Arbejdsskadestyrelsen, med en løbende udbetaling.

Erstatningen udgør mere end de kr. 95.000,- man som gift person må tjene ved siden af sin førtidspension.

Hvor meget vil jeg blive modregnet i min førtidspension fra kommunen?
Er der nogen som kan give en model på hvordan jeg skal sætte regne stykket op?

piaskov svarede og fik point for det:

Citat
Hej arnely.
Når det er erstatning berører det overhovedet ikke din førtidspension.
Det er kun hvis du kommer/finder et lønnet job det kommer på tale.
Tillykke med erstatningen og held og lykke fremover

******************************************************************

Svaret fra pia er ikke korrekt. Jeg har haft talt med pensionskontoret og min Advokat i dag.

Man bliver desværre modregnet

I danmark må man ikke beriges, det er kun forbeholdt vores politikkere der kan få livslang pension uden modregning.

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 17-04-08 20:30

Nå for satan!!

Kommentar
Fra : achton

Dato : 17-04-08 20:30

Det viser jo bare at det er en flok mindre bogligt begavede
personer der frekventerer kandu.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-04-08 22:01

Hej arenly.

Det er jeg da meget ked af at hører , men det fatter jeg ikke en levende brik af ???
Både min mand og jeg har fået erstatning og er IKKE blevet modregnet en rød reje
Vi er jo som du kan forstå gift og var det også dengang jeg fik 112000 kr og min mand fik 92000kr.
så jeg fatter det simpelthen ikke.
Jeg fik godt nok min efter de gamle regler men min mand fik sin efter de nye !!!
Der er åbentbart noget der ikke stemmer overens.
Det er jeg meget ked af på dine/jeres vegne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-08 22:20

Ja, selvfølgelig modregnes det....men hvis du nu havde tjekket det svar du fik fra mig i den anden tråd, kunne du jo se at jeg skrev det var forkerte oplysninger som piaskov m.fl. kom med, og der var endda et link med et spørgsmål fra en juridisk brevkasse, hvor der står hvilke indtægter erstatning modregnes i.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-04-08 22:33

Prøv lige engang at læse dette. Godt nok fra 2001

Citat
Erstatning for erhvervsevnetab udbetales som et engangsbeløb, hvis erhvervsevnetabet er under 50% og som løbende ydelse, hvis erhvervsevnetabet er over 50%. Ved et erhvervsevnetab på over 50% kan borgeren anmode om, at beløbet op til de 50% udbetales som et engangsbeløb. Resten af erstatningen udbetales i så fald løbende. Engangsbeløbet beskattes ikke.

Det beløbe du har fået udbetalt kan næppe være for et erhvervsevnetab på over 50%. Så bed om at få det udbetalt som et engangsbeløb i stedet for løbende udbetaling, det gjorde jeg

http://www.ask.dk/sw13483.asp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-08 23:21

Citat
Engangsbeløbet beskattes ikke.

Jamen det har jo ikke noget med beskatning at gøre........men derimod, at det betragtes som en indtægt ved siden af førtidspensionen, og modregnes derfor i pensionsbeløbet efter de regler der findes for det.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-04-08 23:26

Citat
Jamen det har jo ikke noget med beskatning at gøre........men derimod, at det betragtes som en indtægt ved siden af førtidspensionen, og modregnes derfor i pensionsbeløbet efter de regler der findes for det.

Det figurerer ikke som en indtægt, når jeg fik hele beløbet på en gang, da er det skattefrit, og når jeg fjernede pengene fra banken, så er der ingen der kan se at jeg har dem

Dengang var det helt almindeligt OG lovligt, om reglerne er ændret, ved jeg ikke

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 19-04-08 11:31

Jeg skrev:

Citat
Jeg er netop blevet tildelt en erstatning fra Arbejdsskadestyrelsen, med en løbende udbetaling.

Mit erhversevnetab udgør mere end 50 %. Det er 75% derfor vil jeg få det løbende udbetalt. Jeg kan godt vælge og få 50% udbetalt. Men det er ikke spørgsmålet.

piaskov jeres erstaning har intet med min type erstatning af gøre. I har fået udbetalt et mindre engangsbeløb, og det syntes jeg fremgår tydeligt af mit spørgsmål. At det ikke er den type erstaning jeg har fået.
*******************************************************************

Olsen-50 Jeg fatter ikke en brik af det link du sender. Jeg fik netop oplyst af både kommunen og min Advokat at jeg ville blive beskattet hvis jeg valgte og få 50 % udbetalt.
Derfor rådede de mig at jeg skulle vælge en løbende ydelse.
Men det er et ydert interesandt link du sender, for der står det modsatte jo
Jeg er godnok tilkend pesion efter de nye regler, så jeg ved ikke om det forholder sig anderledes.
******************************************************************
dova jeg havde ikke mulighed for og logge mig ind og lave en beregning, da jeg ikke har logind. Men jeg vender selvfølgelig tilbage når jeg har fået alt det undersøgt nærmere igen.

...Arnely

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 23-04-08 09:51

Så har jeg det, rigtige svar sort på hvidt. Pensionskontoret i min kommune har nu lavet en beregning, efter anmodning fra Arbejdsskadestyrelsen.

Ved en erstatning med en løbende udbetaling, sker der modregning i førtidspensionen. Det gør det ud fra det oprindelige løn grundlag. Altså det man tjente før man kom til skade.

Sådanne ser regne stykket ud som et ex:

Citat
Forudsætninger
Skadedato: 1. juli 2007
Erhversevnetabsprocent: 75 procent
Årsløn: 300.000 kr.

Resultat

Månedlig ydelse: 15.460 kr.
Beregningen er foretaget pr. 1. juni 2008

Kommentar

Beregningen er vejledende.

Beregningen i detaljer

1) Grundløn: 300.000 kr. (årsløn) x 367.000 kr. / 407.000 kr. = 270.516 kr.
2) Grundydelse: 270.516 kr. (grundløn) x 4/5 (erstatningsniveau) x 0,75 (erhvervsevnetab) = 162.309,60 kr.
3) Grundydelse pr. 1. januar 2003: 162.309,60 kr. (grundydelse).
4) Årlig ydelse: 162.309,60 kr. x 1,143 (regulering) = 185.519,87 kr., der forhøjes til nærmeste med 12 delelige kronebeløb: 185.520 kr.
5) Månedlig ydelse: 185.520 kr. (årlig ydelse) / 12 = 15.460 kr.

Differencen op til de 300.000 bliver så reguleret i førtidspension.
Så regnestykket før skat ser sådanne ud:

Citat
Førtidspensionen udregnes nu sådanne:

Årsløn før ulykke …….kr. 300.000,-
Minus erstatning……. kr. 185.520,-
--------------------------------------------
I alt………………………..…kr.114.480.-

Differencen op til de kr. 300.000,- er altså 114.480,- som så udgør ens pension pr. år.

NB! Alle taler opdigtet og er brutto tal. Jeg kan i øvrigt henvise til Arbejdsskadestyrelsen hjemmeside www.ask.dk, hvor man kan lave udregninger.
Man skal også indregne rente fradrag og formue i regne stykket, som jeg har valg og undlade.

piaskov jeg syntes du skal levere dine point tilbage, da vi alle her på Kandu skal bestræbe os på og give rigtige oplysninger til hinanden. Ellers bliver det et forum, som ikke er ret meget værd.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 27-04-08 20:32

Jeg lukker her

Annuller spørgsmålet
Fra : arnely

Dato : 30-04-08 16:39

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål