/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
I tvivl om candidakur!
Fra : cristian2
Vist : 5475 gange
20 point
Dato : 17-04-08 11:08

Jeg er i gang med en candidakur. Min kostvejleder har givet mig en meget mild kur hvor jeg skal holde mig fra sukker og hvede. Ellers bare leve sundt med måde. Hun har givet mig nogle gærfri B-vitaminer og noget grape-koncentrat som skulle dræbe svampen.
Jeg har netop læst en bog om candida (Eva-Maria Kraske "Candida") - her er kuren langt skrappere: Desuden ingen sød frugt, alkohol, kaffe, kartofler, tomater, spirer, fuldkornsprodukter, eddike, sød frugt, okse- og svinekød.

Er den milde kur, jeg er blevet sat på, alt for overfladisk - eller er "stenalderkuren" fra bogen unødvendig?

Er der nogle som har erfaring på egen krop med behandling af candida - så vil jeg meget gerne høre jeres erfaring.

Tak skal I have!
Citat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-04-08 11:14

Og hvad siger din læge.

Jeg ville ikke udelukkende tro på en kostvejleder, og hvad der ellers er af hokus pokus, jeg ville lytte til min læge

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-04-08 12:04

det er sådan at candidakure på ingen måde er anderkendt, da de ikke er videnskabeligt påviselige.

Alverdens kostkontrol uden videnskabeligt belæg, kan simpelthen ikke anbefales, da de meget ofte er et udtryk for en eller andens behov for at skyde kontrol ud af kroppen, så man undgår at se på det egentlige.

Bortset fra det kender jeg en del der har afprøvet alverdens candidakure helt uden effekt. Prøv først at spørge din læge om din oppustethed eller hvad du måtte have af symptomer, i virkeligheden har en påviselig årsag.

Bare fordi det bliver gentaget i en uendelighed, bliver en misforståelse altså ikke sandhed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-08 12:33

Alle har candidasvamp, det er en naturlig bestanddel af den svampe- og bakterieflora som findes i menneskers organisme

Men nu blev det tilfældigvis lige den, som "alternative behandlere" fandt på at gi' skylden for de fleste af folks skavanker og dårligdomme......måske fordi det er et pænt navn, Candida

Candida er en naturlig del af bakteriefloraen i vores tarmsystem. Alle har den, og det er der ikke noget sygeligt i.
Men i ganske få tilfælde, f.eks hos folk der p.g a sygdom eller stærk medicin eller alvorlige mangelsygdomme har et svækket immunforsvar, kan svampen give problemer.
men desværre er "diagnosen" Candidasvamp blevet noget af et "modefænomen" hos alternative behandlere, der ynder at angive svampen som årsag til næsten alle dårligdomme.

Og hvordan findes der så ud af, om man er en af de få der virkelig har problemer med Candida Albicans. Jo, ganske enkelt, Candida kan kun konstateres ved mikroskopi af afføringsprøver eller slimhindeskrab, som foretages hos en læge og sendes til nærmere laboratorieundersøgelse...

Jeg giver NADA for din "candidakur"

Accepteret svar
Fra : Satellit

Modtaget 20 point
Dato : 17-04-08 12:53

Jeg har selv prøvet "stenalder-kuren", som du kalder den og jeg vil anbefale dig at gøre det grundigt istedet fior bare halvt, som din kostvejleder har rådet dig til.
Candida skal "udsultes" ved at man ikke giver den næring. Derfor bør du undgå alt, der indeholder følgende:

Hvedemel
Gær
Alkohol
Sukker
Sød frugt
Eddike
Kaffe
Ost
Oksekød
Svinekød

Æg og mælkeprodukter bør indtages i yderst sparsomme mængder. Ligeledes kød som fjærkræ elller fisk.

Kuren er effektiv, det er svært at holde den i længden, men du vil garanteret mærke en effekt og en behagelig fornemmelse i kroppen efter et par uger. Jeg har prøvet at holde kuren i 12 uger, hvilket var 6 uger mere, end jeg blev anbefalet. Men jeg valgte at holde kuren så længe, fordi den bekom mig vel.

Jeg spiste grød til morgenmad med lidt solsikkekerner og ½ æble el. ½ banan (mere frugt måtte jeg ikke få dagligt)
Til frokost spiste jeg salater med dressing af olie + citronsaft eller Valleforce (helsekost), i helsekoster kan du også få et godt brød fra Aurion, som er bagt uden gær, det må du godt spise. Jeg plejede at lægge frisk avocado med lidt citron + salt og peber på brødet. Flere typer groft knækbrød er også lavet uden gær, så se på varedeklarationen.
Aftensmad: Kød eller fisk med masser af grønt.

GSE (grafruit seed extract) er navnet på de dråber, du nok har fået anbefalet. De er også rigtig gode. Du må drikke vand og urtethe på kuren.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 17-04-08 15:20

For over 10 år siden gennemførte jeg en skrap Candida-kur efter at jeg i flere år havde haft maveproblemer med oppustethed, smerter og forstoppelse. Jeg havde det ret dårligt og havde ingen problemer med at være på kur i omkring et år... for jeg fik det meget bedre.
I dag kan jeg sagtens spise nogen af de blacklistede fødevarer uden problemer, men jeg har nok generelt ændret min livsstil til en noget sundere dagligdag... mindre af de ting "satellit" nævner og masser af frugt og grønt. Det tror jeg alle ville have godt af

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 18-04-08 11:11

Jeg kan anbefale "HUSK" til alle med maveproblemer. Det er loppefrøskaller. Derudover er jeg sikker på at sukker og gær er det rene gift for vores slimhinder, og det er vigtigt med gode slimhinder i forbindelse med mave/tarmsystemet (og candida).

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 22-04-08 14:57

Tak for svaret Satellit.