/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Vejr pronoser
Fra : BjornJ
Vist : 931 gange
300 point
Dato : 16-04-08 19:30

En af mine gode bekendte er på vej mod Acorerne.
Han befinder sig på pos. 37,5 N -- 42.3 V ca. 630 mil Ø for Acorerne.
Han kone går og venter på han, og vil gerne hjælpe med, via SMS, at semde besked om hvor den gode vind er.
Er der nogen der kan hjælpe?

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-08 19:39
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-04-08 19:42

Der er vist ikke nogen mobiler der har dækning midt i nordatlanten.
Der er kun dækning med satelittelefon.
vh ben

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 19:43

Hej refi

Han befinder sig ude i vandet, jeg kan i dit link kun finde byer.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 19:45

Til Benjamin Hansen

Så må det være sådan en græsenken har, for hun har kontakt.

Bjørn

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-04-08 19:45

På denne side kan der klikkes på forskellige links i venstre side

http://www.sailingweatheronline.com/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-04-08 19:45

Tag Europa Animation her, og du ser kraftig kold vind på vej mod Assoerne: Svend
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/satellit/msg_europa_animation.htm

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-04-08 19:47
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-04-08 20:10

Undskyld jeg spørger, men hvorfor ringer han ikke bare Radio Lissabon??

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 21:58

Til dabj

Det ved jeg ikke, men jeg sender videre til søgræsenken.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 21:59

dabj

Har du nummeret?

Bjørrn

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-04-08 22:12

Det kan han se i radiobogen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-04-08 22:14

Hvad er han sejlende i??
Han må da have en vejrkortmodtager

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 22:18

Til dabj

Han er sejlende i en skonnert, og når han søger oplysninger fra land er det nok fordi han ikke har så moderne kram ombord.

Har du nummeret til Radio Lissabon??????????????????????????????????????

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 22:25

God dag mand----------økseskaft

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 22:28

Er der nogen der ved om man et sted kan skrive positionen ind og så se et kort over området i forskellige skalaer?

Bjørn

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-04-08 22:33

Min radiobog ligger nede ombord, så jeg kan ikke hjælpe dig med nummeret, kan du ikke få det på oplysningen, så ring til Lyngby Radio, de kan i hvert fald hjælpe med nummeret.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-04-08 22:33

Med den position du opgiver burde han ligge vest for Azorerne.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 22:36

Til vith

Du har ganske ret! Der skulle stå 603 mil vest for Acorerne.

Bjørn

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-04-08 22:39

Hvis han gør det, ser det ud til at der kommer nogle skiftende vindretninger, men det er svært at komme med mere uddybende dertaljer, når jeg ikke ved mere præcist hvor han er.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 22:39

Fejl igen 630 mil

Undskyd

Bjørn

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-04-08 22:47

Ups----det havde jeg ikke checket, så er det i hvert fald ikke Lissabon, men derimod Azorerne han skal have vejret fra.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 22:53

Til dabj

Jeg undskylder lige min frække bemærkning, som var møntet på dig.
Der var nogle indlæg jeg ikke havde set.

Bjørn

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-04-08 22:57

og hvad er hans kurs? Hvor skal han hen?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 22:58

Til vith

Efter hvad jeg har fået opgivet, var han i eftermidags på pos. 37,5 N 42,3 W, som er vest for Acorerne.
Hvor har du dine oplysninger fra?

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 23:02

Til vith

Han må sejle ca. øst. Han skal til Danmark, men først til Acorerne, de trænger nok til et hvil, for der er kun 3 ombord.

De to har ikke sejle før.

Bjørn

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-04-08 23:08

Jeg kan ikke finde ud af hvad problemet er, men han må jo have vrøvl (break down) på instrumenterne, for jeg kan da ikke forestille mig at han krydser atlanten ved hjælp af en mobiltelefon.
Kan I komme i forbindelse med ham via tlf. så kan i sagtens få en vejrmelding til ham fra DMI, de er vældigt behjælpsomme og har vejrmeldinger for hele verden.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 23:14

Til dabj

Jeg mener at han har, kompas, søkort og søkortplotter, navigator og måske også en lok.

Det han har behovfor er at finde nogle gode vinde der kan hjælpe han til Acorerne.
I morgen kommer søgræsenken, så må vi arbejde videre med problemet.
Dem der ikke er gået i seng må meget gerne bidrage med gode råd og tip.

Bjørn

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-04-08 23:21

Kan hans konen - eller du selv - læse et vejr kort (vindpile)?

Jeg kan iøvrigt varmt anbefale havnen Praia da Vitoria på øen Terceira. Den ligger rimeligt godt beskyttet, er billig og de yder god service. Men nu ved jeg jo ikke hvor stor skonnerten er og hvor dybt den stikker.

De er nok så trætte, at de vælger den første havn.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-04-08 23:26
Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-04-08 23:29

Hvis du klikker i den lille boks nede under vejrkortet, kan du se vindretning og -styrke for hver 3. time den næste uge.

Og hvis du klikker i den lille boks der hedder " windconverter" kan du regne knob om til sekundmeter eller hvad du nu foretrækker

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-04-08 23:38

Det er osse vigtigt at vide hvad "gode vinde" er for netop denne båd. Nogle sejler bedst på agten for tværs og andre på halvvind, ligesom vindstyrken kan være for voldsom for en let båd, men nødvendig for en tung.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-04-08 23:51

Til vith
Jeg er ikke gået i seng endnu!
Som jeg læser kortet kan han med fordel gå lidt nordligere, der er der mere vind.
Det er en skonnert, jeg mener at den er ca. 60 fod så den kan godt tåle noget vind.
Som alle gamle skibe er det bedst at have vinden agten for tværs, men halvvind er også godt.
Rum vind og gammel sø skal man helst undgå.
I morgen når skipperkonen komer kan du få de rigtige mål.
Tak for tippet om den billige havn.

Bjørn

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-04-08 00:04

ja, det ser ud til at hvis han går op til 38 N er der mere vind - og det maximale i løbet af ugen er vist 30 knob, svarende til 15 m/s, og det er da ok.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-04-08 00:08

Hvad er det her for et spørgsmål

Han befinder sig på pos. 37,5 N -- 42.3 V ca. 630 mil Ø for Acorerne

37,5 N -- 42.3W ligger vest for øgruppen

At nå den position via en moblitelefon er vist ikke helt mulig.

Men hvis manden ikke ved hvor hans båd er, hjælper det ikke at give oplysninger da de kan være lige så forkerte som hans position.

Men hva, jeg har ikke dulighedsbevis, så hvad ved jeg....

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-04-08 00:09

Spørg osse lige skipperkonen om gennemsnitshastighed og eller etmål.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-04-08 10:35

Hej
Det kalder jeg en "ansvarlig" sejler ....... og så med to uerfarne ombord. Godt at jeg ikke er græsenken. Kan snakke med, fordi sønnekke har været turen over Atlanten med 2 mand ombord i en båd med motorproblemer, fordi de havde købt for billig olie i en havn.
Mange hilsner og rejs ned til Azorerne og tag godt imod dem.
Mange hilsner Ingelein. ........... Ikke godt at tage fejl af øst og vest

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-04-08 11:09

Til vith

Skipperkonen mener at etmålet er imellem 150 og 200 mil.
Længden på båden kan hun ikke lige huske, men det er en tomaste skonnert.
Til Benjamin
Undskyld undskyld, det er feset ind at jeg skrev forkert., men han sejler mod øst! kan vi blive ennige om det?

Bjørn

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-04-08 11:38

Tja, du kan jo selv kigge på det sidste link, jeg sendte. Der er lidt mere vind hvis han går til 38 N.
Og så håber jeg de har motor (og brændstof) ellers kan det blive en lang lørdag med meget lidt vind.
Men kig selv og sig til, hvis der er spørgsmål.

Hvis du klikker på "loop" lige over vindkortet kan de se i animeret udgave, hvordan vinden opfører sig de næste 165 timer.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-04-08 11:47

Foreløbig tak til vith.
Enken har været her, og i fælleskab fandt vi ud af at det ikke så så dårligt ud.
Båden ligger nu på 38N, og den skulle nå frem til Acore3rne i løbet af 4 dage hvis alt går som det skal.
Jeg har måske tegnet et lidt for panikagtigt billede af situationen, men det var det indtryk jeg fik da enken henvente sig
Selv har jeg, gud ske lov, kun sejlerfaring fra de hjemlige farvande.
Jeg sejler helst hvor jeg kan se op i en kronen fra et træ, altså i det fynske område.

Bjørn

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-04-08 11:57

Jeg har ikke opfattet det som panikagtigt på nogen måde - men mere som et spørgsmål om, hvor de bedste vinde befinder sig, og jeg ved af erfaring, at når man sejler på Atlanten er vind og vejr højt prioriteret.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-04-08 13:27

Kan man sende en hilsen med til Azorerne?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-04-08 19:29

Hvem skal hilses?
Det kan da være at du kan få en tur med, det lyder som om du er kvalificeret.
Dette skrevet på eget initiativ, jeg har ikke talt med "enken", men jeg tro at de meget gerne vil være flere til det sidste stykke.
En indrømmelse:
Jeg havde misforstået det med de to der aldrig havde sejlet før, de stod af før overfarten.
De fire der sejler over er kvalificerede.

Bjørn

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-04-08 19:42

Ham der skal hilses er Kurt, som er solosejler i en Nauticat 33 og hedder "Misali".
Han har ligget i Horta hele vinteren (efter at han på en tur fra Lanzarote til Madeira fik motorproblemer og drev rundt på Atlanten i 100 døgn for til sidst at ende i Horta på Azorerne).

Efter motorrenovering er det vist hans plan at kigge på nogle af de andre øer, så det er ikke helt sikkert hvilken havn han er i.

Og du kan hilse fra Pi - så ved han hvem.

Tak for tilbuddet, men jeg har sejlet det jeg skal sejle.