/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
"Afsmitning af vasketøj"
Fra : Myns
Vist : 8433 gange
300 point
Dato : 16-04-08 04:12

Jeg havde en flot orange sweatshirtshirt. Da jeg vaske den første gang, havde en blå skjorte forputtet sig blandt vasketøjet. Den smittede af, så min ellers så flotte sweatshirt fik en mørkere orange farve. Findes der et middel så min sweatshirt kan få sin klar flotte orange varme igen.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-04-08 06:41

Øv hvor er det ærgerligt!!

MEN jeg har lige læst om et nyt middel, beregnet lige til dit problem

Citat
Du skal bruge et produkt der hedder Dylon Colour Run Remover. Det er på vej i handlen i øjeblikket, og du kan i næste uge købe det som en spotvare i Netto, det er der det først vil kunne købes. Skulle du have spørgsmål til ovenstående er du naturligvis meget velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen
BORUP KEMI I/S
Sander Voss
svj@borup-kemi.dk

http://www.gode-raad.dk/debat/viewtopic.php?p=8633

Jeg har ikke prøvet midlet, men mon ikke det virker

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-04-08 08:03

Tror ikke på Helles mirakkelkur den er simpelthen lost

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-08 08:21

Er du sikker på det er skjorten der er smittet af??

Er det hele trøjen , altså en jævn misfarvning??

Der er desværre mange der har oplevet at få ødelagt en orangefarvet (eller gul) Sweatshirt første gang den blev vasket.

Af en eller anden grund bliver det misfarvet og får et mærkeligt blågråt farveskær.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-04-08 10:50

hvad nu end produktet sælges under af smarte navne, går det ud på en mild blegning/affarvning.
så det afhænger helt af hvad slags farve din sweatshirt oprindelig er farvet med og hvad slags, der har smittet af.

Med lidt held kan du så blege afsmitningen væk, og få den oprindelige farve frem igen. Men der er aldrig garanti for at den slags går godt.

I værste fald får den en helt ny farve, fordi den oprindelige var en blanding af to hvoraf du også får den ene væk.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-04-08 11:21

Citat
Unlike other colour run removers this product is a specialist formula that is bleach free and completely safe and effective to use on coloured fabrics ensuring they survive those mixed wash disasters.

Læs mere her
http://www.dylon.com.au/fc-coloursafe.htm

Ja det er sådan de skriver. Jeg aner ikke om det er sandt/virker - men jeg ville da forsøge, hvis det var min yndlings trøje, der var blevet misfarvet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-04-08 11:31

Vær opmærksom på disse tegn inden du evt prøver vidunder(lige) midler http://www.ask-alex.dk/2874_Taaler_toejet_at_blive_bleget.html

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-04-08 12:10

Problemet med den Orange farve er, at det er en blandingsfarve. Hvis bare en af de farver den er sammensat af forsvinder i vask, så har du ikke mere den klare farve. Der er ingen "Vidunder" midler der kan tilføje den farve igen, altså den farve der er blevet vasket ud af blandingsfarven. Hvis du bruger "vidundermidlet", så ændrer den sikkert farve en gang mere - så kan du altid håbe at du bedre kan li den nye farve.
Du kan også prøve at vaske den ved så høj en temperatur såm den kan tåle uden at krympe! Så ændrer farvenuangserne sig igen - måske til noget du kan li?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-08 12:13

Citat
Findes der et middel så min sweatshirt kan få sin klar flotte orange varme igen

Kort og godt - NEJ

Dog findes der flere muligheder for at købe sig fattig i produkter der PÅSTÅR at kunne løse en del af problemet....

Men helt komme tilbage til originalen er umuligt..... - det vil ALTID sætte sine spor.....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-04-08 22:35

Hej Sunowich
Det står jo i den engelske vejledning at midlet ikke indenholder blegemidler.
Tja, jeg kender både til farvning af stof og garn og også til affarvning. Desuden har jeg læst e n lang afhandling om hvordan enzymer virker i vores vaskepulver og at de exact går til angreb på det de er konstrueret til.
Men hensyn til den afsmittede/besmittede orange T-shirt, ville jeg godt turde prøve midlet, for man har jo ikke efterfølgende fikseret den farve, som er røget ovenpå den oprindelige.

Fiksering kan foregå ved forskellige salte, varme og syre (eddikke). Så jo, det er jo også ubegribeligt hvordan hovedpinepiller finder ens hovede
Mange hilsner fra Ingelein

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-08 23:24

Citat
Der er desværre mange der har oplevet at få ødelagt en orangefarvet (eller gul) Sweatshirt første gang den blev vasket.

Som jeg skrev tidligere.

Og det er fordi, som valde, der for engangs skyld siger noget fornuftigt, så rigtigt påpeger:

Citat
Problemet med den Orange farve er, at det er en blandingsfarve. Hvis bare en af de farver den er sammensat af forsvinder i vask, så har du ikke mere den klare farve.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-04-08 23:54

Hvor er du streng frøken lurepasser der ved alt
Citat
Og det er fordi, som valde, der for engangs skyld siger noget fornuftigt, så rigtigt påpeger:

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-04-08 09:49

Hej Sunowich
Nu har du mig - eller mente du ikke mig - rart med en modtageradresse
Så jeg fluer denne tråd - orange eller ej af.
Hilsen Ingelein

Nb. Jeg har været brevkasseredaktør i et ugeblad, så gæt hvor mange spørgsmål og svar vedr. den slags husholdningsproblemer jeg har måttet finde ud af og læse om, udover at jeg har en fortid som designer, så ja, orange er en blanding af rød og gul - og tekstilfarver fikserer man = låser sammen, så du ikke kan fjerne den ene af farverne. Det er kun et eventuelt overskud man kan vaske ud, fordi fibrene er overfyldte. Især gul er en standhaftig farve.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-04-08 00:28

Det var jo ikke dig der skrev sådan til Valde vel Ingerlein Det er jo som man klart kan se Dova

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 20-04-08 18:06

ET GODT RÅD, NÅR DU VASKER TØJ i fremtiden:

Hvis vaskepulveret indeholder blegemiddel, så undgå at bruge det til farvet tøj - eller brug det absolut kun ved lave tempëraturer! Brug ALDRIG et vaskepulver, du ikke kender indholdsstofferne af!!! BRUG for eksempel et af de nye vaskemidler til brug ved lavere temperaturer. OG vigtigst af alt vask kun med lignende farver!!! Sortér dit tøj allerede, når du smider det til vask - ikke først når det skal vaskes, for så er det der ryger en rød strømpe med, når en hvis skjorte skal vaskes osv osv. Orange kan som regel vaskes med farver som gul, karamelfarvet og lignende. Men det kommer altid an på hvor meget tingene har været vasket før. Alt tøj bør vaskes separat første eller de første gange. Meget tøj, specielt af naturstoffer (bomuld, hør og lignende) indeholder overskudsfarve. Hvis man ikke sorterer tøj eller tager chancer med at blande tøj i forskellige farver, så betaler man også "lærepenge"... Jeg gik for mange år siden i klasse med en pige, der sagde, at hun elskede hvidt. MEN intet af hendes matchende hvide tøj matchede!!! Lysegrå, lyserød, lyseblå og alle andre nuancer af brækkede hvide farver var det hun klædte sig i, fordi hendes hvide tøj havde været "i bad" med andre farver. Det kræver temmelig meget disciplin at klæde sig hvidt i hvidt, skulle jeg herefter hilse og sige

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-04-08 18:51

Hej Sismofyt
Det er absolut rigtigt hvad du skriver - ikke et ondt ord om det, men fortæl mig lige, hvor mange vasketøjsbøtter du har, hvis alt skal sorteres allerede når det smides til vask. I en husholdning som vores med kun 2 personer er det kun den hvide vask der kan fylde en vaskemaskine 1 gang om ugen. Ellers må det blå, grønne, rosa, gule blive liggende til der er noget, som matcher + forskellen mellem en 40 graders og en 60 graders vask. Jeg glemte helt at nævne finvask/lingeri + sokkevask. Sokker sorterer vi dog i en pose for sig med det samme. Dem gider jeg ikke blande med andet vasketøj. Derudover har vi en bøtte udenfor i garagen til have/arbejdstøj, som jeg ikke vil blande med andet.
Jeg sorterer altså først, når vasketøjskurvene (2 stk) er fulde.
Men et godt råd er at man f. eks. anskaffer håndklæder i farver så de kan vaskes sammen. Dem, der er gået "helt i sort" har det vist betydeligt nemmere
Mange hilsner Ingelein