/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vandtilslutning til opvaskmask
Fra : kimm01
Vist : 1841 gange
100 point
Dato : 15-04-08 21:21

hej jeg har lige et forhåbenligt let problem.
jeg skal have tilsluttet en opvaskemaskine afløb og el er klaret men jeg skal hae lavet noget med vandet.
efter den stop ventil der er sidder der et 10 mm blankt rør hvor på der sidder et "overgangs" gevind stykke der er 16 mm og der på min slange til vandhanen. jeg skal så have en form for T-stykke på men nogen der lige ved hvilket og meget præcist hvilke matrialer jeg skal bruge?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-04-08 22:45

Citat
efter den stop ventil der er sidder der et 10 mm blankt rør hvor på der sidder et "overgangs" gevind stykke der er 16 mm og der på min slange til vandhanen. jeg skal så have en form for T-stykke på men nogen der lige ved hvilket og meget præcist hvilke matrialer jeg skal bruge?

Du skal bruge et ganvaliseret ½" T-stykke, som du montere efter stopventilen, og så skal du bruge et par ½"/½" brystnibler= muffer med udvendig gevind, og når du er ved det så sæt en stopventil i tilgangen til opvaskemaskinen.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-04-08 03:42

du kan få en badofix (en lille hane der er beregnet til det )
køb en af de badofixer der er lavet som et T hvor der er kontraventil i sidestykket , der er alt hvad du skal bruge i den
det med et T-stykke og nipler er noget fusk , og sker der noget risikere du at forsikringen ikke dækker
det er et lovkrav med kontraventilen

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 16-04-08 06:02

ja hvor finer jeg en bandofix til 16 mm gevind?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-04-08 07:58

Hos en vvs forhandler eller på et vvs værksted hvis du ikke ka få det hos Bauhause eller lign steder

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-04-08 09:04

badofix/bandofix???
De hedder Ballofix og fås i mange afskygninger
Se her
http://vvs-eksperten.dk/index/ballofix-113

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-04-08 09:08

Kan fås hos Silvan og ethvert byggemarked.
Fås i øvrigt som T-stykke (nederst på mit link)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-04-08 09:48

Citat
efter den stop ventil der er sidder der et 10 mm blankt rør hvor på der sidder et "overgangs" gevind stykke der er 16 mm og der på min slange til vandhanen. jeg skal så have en form for T-stykke på men nogen der lige ved hvilket og meget præcist hvilke matrialer jeg skal bruge?

Hvis det her skal laves rigtig, skal der et T-skykke monteres efter den stopventil der er der. Så skal der monteres en ballofis/stophane på den ene udgang af T-stykket som er til opvaskemaskinen,den anden udgang på T-stykket genmonteres det der går til vandhanen.

Det 10 mm blanke rør, er noget letbøjet rør som ikke kan holde til at der bliver monteret den lovbefalet vandstop, som er på slangen på alle opvasker i dag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-04-08 11:03

Tag jer nu sammen og stav rigtigt. Sæt komma og punktum. Skriv et læseligt sprog.

Spørgsmålene bliver misforstået, og de uforsåelige svar handler om noget andet, hvis I fortsætter på den måde.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-04-08 11:11

Typisk Transor bemærkning hvis alt er sagt må man nødvendigvis jo ævle et eller andet af sig Her er lidt regn at lege med ,,,,,,,.........::::::;;;;;;;;______ er du så tilfreds
Ps.Gå dog ud og nyd det gode vejr

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-04-08 11:13

Nåhr nej ikke regn men hva ska der mon så stå ??? det er dagens gåde

Som der stod på en væg engang " Hyay fo di orbænne "

Accepteret svar
Fra : tomgang

Modtaget 50 point
Dato : 16-04-08 21:04

hej.

efter det du spøger til kan jeg fortælle dig at du skal have monteret et t-stykke og derpå have sat en balofix eller en anden form for vandhane.

på din opvasker er der et auqastop med 3/4 tomme gevind og det er det der skal være på dit balofix eller vandhane.

mvh. tomgang

ps. køre hård hvidevare ud hver dag..

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 16-04-08 23:45

har fun ud af det nu en ballofix til 3/8 gevind og en omløber fra 3/8 til 3/4.... det bliver det vist men tak!

Godkendelse af svar
Fra : kimm01

Dato : 16-04-08 23:46

Tak for svaret tomgang.