/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows starter ikke
Fra : thomazo
Vist : 1085 gange
100 point
Dato : 15-04-08 18:12

Jeg har et problem med min bærbare. En gik den pludselig ud og jeg har ikke kunne starte den siden. Når man tænder for den kommer der en side hvor der sår IBM Thinkpad og så efter kort tid lukker den.. og starter igen.
Jeg har prøvet at reparere windows, men uden effekt. Så har jeg prøvet at installere igen, så der altså nu ligger 2 styresystemer (begge windows xp)

Efter installationen kører den stadig på samme måde, men nu får en valgmulighed og skal bestemme hvilet oprerativsystem jeg vil vælge. Xp eller Xp. Den ene er markeret og jeg kan ikke vælge den anden. Der står også på skærmbilledet at jeg kan vælge F8 for fejlfinding, men det kan jeg heller ikke få den til. Suk!

Så gør sådan som beskevet i starten. Jeg kommer aldrig ind i windows og den bliver ved med at stå og genstarte. Hjælp mig, der ligger billeder fra datters fødsel på harddisken, som jeg vil være ked af at miste..

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-04-08 18:43

Prøv at fjerne enhederne fra USB, hvis du har sådanne tilkoblet (minus tastatur/mus)
Lav derefter en reset af bios indstillingerne, ved at udføre dette:
Tryk på "Delete" knappen under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)

Hvis du ikke kan komme i bios via ovennævnte "delete" knap, så prøv at kigge på skærmen - inden den skifter til windows, så vil der stå en taste kombination som skal bruges for at komme i Bios.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-08 18:58

Hvis du stadig ikke kan komme til dine foto - så kan du måske med denne CD komme ind og hente billederne.
http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx

Er du i tvivl om brugen af denne CD, så spørg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-04-08 00:46

Du skulle være kommet her efter hjælp, før du forsøgte at geninstallere Windows, nu har du to forskellige styresystemer og dermed sandsynligvis allerede mistet en del billeder, ikke for at gøre dig ked af det men en Windows ved siden af en anden Windows fylder godt på harddisken og overskriver en del data, hvordan kunne du installere en gang mere, når computeren genstarter, gør den det ikke når du har Windows CDen i ? Hvor langt kommer computeren under start forsøg ? Prøv at beskrive helt nøjagtig hvor den stopper og er det samme sted hver gang ? Er der meget lang ventetid, før computeren genstarter eller sker det pludselig, uden at den har stået en tid og forsøgt at indlæse ?
Aller først, før du laver flere forsøg, så prøv at redde hvad der er tilbage på harddisken, brug linket fra Eyvind der bliver du guidet i hvordan du gør, hent ved at vælge en sted nær ved dig (Choose a location near you) og klik på Start download, den fylder næsten en hel CD så der går lidt tid med at hente, spørg videre her, hvis du er i tvivl om noget, med en Linux live CD gør du igen skade og har muligvis chance for at hente noget ud.
Bliv ikke forvirret men Knoppix er lidt bedre og nemmere at køre live, end Ubuntu som er i tippet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-04-08 00:48

Citat
med en Linux live CD gør du igen skade
dt kan nemmest misforståes, der skulle stå at den gør INGEN skade, et forsøg værd det er gratis

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 16-04-08 17:49

Hejsa. Jeg har prøvet det foreslåede og nulstille i bios. Det hjalp ikke. Den gør bare det samme.

Jeg har prøvet at hente Knoppix, og har brændt det som iso, men den starter slet ikke op fra dvdén selvom jeg har sat Bios op til at boote fra dvd-rom. Nogen tips til hvordan jeg lige får den startet op..?? og kan det være en hardware fejl der gør at den ikke starter windows op??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-04-08 19:13

I nero skal den brændes sådan.

CD
kopier
brænd image til disk.

Det er så en boot CD som skal kunne starte / boote

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 16-04-08 21:42

Hey

Nu har jeg prøvet at hente fra dit link Eyvind og når jeg booter fra cdén giver den en fejlmelding. "The system memory manager (emm386.exe) has detected an error caused by a fault in one of the device drivers or programs loaded in the system... osv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-04-08 00:59

Måske er en af dine RAM blokke defekt, fejlen ligner en jeg selv har haft på min bærbare, hvis der to blokke, så tag den ene ud og forsøg at starte, hvis der ikke sker noget, så tag den anden ud og sæt den første i igen, start så igen, kun et forslag, jeg aner ikke om det er dit problem

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 17-04-08 07:03
Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 17-04-08 08:25

Axelbjarne: Jeg har godt prøvet at søge fejlmeldingen på Google, og jeg har prøvet både at brænde som bootable og ikke bootable. den starter slet ikke op hvis den ikke er brændt som bootable.

Jeg forsøgte lige i aftes at flytte harddisken over i en anden bærbar. Resultatet var det samme. Samtidig satte jeg en anden arddisk i den bærbare der oprindeligt har problemet. Der fik jeg en fejlmelding den med blå skærm, hvor der står at systemet lukkede ned for ikke at beskadige computeren, eller noget i den retning.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 17-04-08 08:31

Så må det være en hardware fejl...bundkortet! Men det er jo også mystisk, at din harddisk er der åbenbart fejl på enten du har den i den ene computer eller i den anden....

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 17-04-08 09:14

Hej thomazo
Når du har adgang til en anden PC'er kunne du måske hænge din HD på som extern HD og få dine billeder trukket ud (reddet) og brændt ned på en CD eller DVD. Du har vel også lært at sådanne uerstattelige ting skal gemmes på et ekstra medie.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-08 09:27

thomazo - du kan altså ikke bare flytte rundt med harddiske.

1. Har du en computer der virker med USB
2. Kan du starte computeren op med knoppix CD

3. Måske skal du købe et lille sæt som kan læse harddiske via USB men prøv 1. og 2. først.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 17-04-08 09:51

Ved ikke lige hvad du mener med "virker med USB"

Jeg kan ikke starte op med Knoppix, den vil ikke boote fra dvdén.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-08 12:04

Hvis Knoppix CD er brændt rigtigt og comp. er sat til CD som first boot ...........så ruller knoppix ind.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-04-08 13:21

Nej ikke hvis RAM er defekt en live cd kører i RAM og kan ikke starte hvis en eller begge blokke ikke dur

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-08 14:32

1. Har du en PC der virker.
2. Er der USB på den PC
3. Den PC der virker..................kan du boote Knoppix på den
4. Hvorfor siger du Knoppix DVD ...................er det ikke en CD du har brændt

Kommentar
Fra : Psylicium

Dato : 11-07-08 14:12

thomazo > Hvilken ThinkPad-model er det? Det er desværre kendt at nogle modeller er udstyret med et lidt for skrøbeligt chassis som, når man vipper skærmen op eller ned, faktisk kan bøje bundkortet og medføre kortslutninger der får computeren til enten at hænge eller gå helt ned.

For at redde dine billeder og andre data vil jeg anbefale dig enten at få fingre i et 2,5" eksternt HD-case (fx http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2094242) så du kan få hevet indholdet over på en rask computer - og bagefter se dig om efter en lidt mere hårdfør computer :)

Kommentar
Fra : Psylicium

Dato : 11-07-08 14:16

FYI: Jeg har selv en T41 stående som server, og den lider netop af de samme symptomer. Hvis jeg ændrer skærmens position for meget, eller bare får skubbet forkert til den, låser den fuldstændigt, og skærmen bliver dekoreret med en masse livlige streger og prikker. Nogle gange gider den så at boote efter genstart, og andre gange ikke...

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 11-07-08 19:59

Jeg ved ikke hvad modellen hedder. Jeg har givet problemet videre til administrator nede på job, og han vil prøve at koble den op som ekstern hrddisk, og så håber vi at det virker..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 20:05

Og så hvisk administrator i øret at knoppix eller ubuntu måske kan læse den.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 11-07-08 20:09

Jeps det vil jeg gøre.. men har nu ikke selv fundet ud af det med knoppix.. kan stadig ikke få den til at starte op. Jeg tror jeg har fundet en forholdsvis ny version af den, og den fyldte for meget til at den unne være på en cd, så brændte den på en dvd.. men den starter altså ikke op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 21:00

Så hent en ubuntu som fylder 694 Mb og den kan lige være på en 700 MB CD

Det er et spegl der hentes og den skal ligesom Knoppix
Eks. i
Nero > CD > kopier > brænd image til disk > find din hentede fil
(evt. filtype "alle filer")

Kan hentes her:
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 14-07-08 16:49

hey. hr lige prøvet det der Ubuntu.. den booter godt nok, men den giver en fejlmelding..."system manager (emm386.exe) has derected an error caused by a fault in one of the device drivers or programs loaded in the system.... + en masse mere...

så endnu engang på bar bund.. har endnu ikke forsøgt at sætte den op som ekstern

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-08 21:13

Når harddisken er tilstede ved opstart af comp vil ubuntu se på den med strenge øjne da den godt kunne tænke sig at installere på den.
Hvis ubuntu startes først og den "defekte" harddisk sættes til efter opstart som en ekstern HD er der større chance for at den vil læse den.

Men men men - vi er nok ude på det dybe vand.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 14-07-08 22:36

Mener du at jeg skal hive hard disk ud, og boote fra ubuntu, hvorefter jeg sætter harddisken i igen??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-08 22:44

Den skal køre som ekstern USB harddisk, som først sættes til efter opstart af ubuntu.
det kan gøres på en anden comp.