/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
stokerfyr
Fra : kimstorm
Vist : 626 gange
100 point
Dato : 15-04-08 06:34

hej allesammen.
har et spørgsmål ang. mit stokerfyr.
har et twin heat stokerfyr som jeg har til at opvarme min ejendom , men om sommeren slukker jeg for det for så at køre på elvandvarmer til at at opvarme brugsvandet. spørgsmålet er så om jeg skal tømme fyret for vand eller det bare skal stå med vand på i det halve år det ikke kører.. spørgsmålet er baseret på hvad der er "sundest" for fyret. på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 15-04-08 08:48

Du skal lade det stå med vand på da nyt vand vil få korrision til at forøges Det "gamle vand " vil blive mindre korriserendende når det har kørt i systemet Det er alm kendt at hvis man har et gammelt radiatorsystem og skal renoverer noget og derfor må tappe vandet af og genpåfylde er der stor risiko for efterfølgende gennemtæring på gamle radiatorer mm

Mvh SunowichFisk

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 15-04-08 08:51

Hej
Du behøver absolut ikke tømme for vand, da du så får en stor iltning og evt. medfølgende tæring.
Men hvis du udelukkende kører på el-VVB, er det klogt at lukke af for kedlen, så den ikke virker som radiator.
Mvh
joeson

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-04-08 11:55

Jeg vil tilføje: Hvis du engang imellem lader cirkulationen gå gennem kedlen, vil du nedsætte forsuringen af vandet, som ellers ville have en tærende effekt.
Kan du lade cirkulationspumpen gå på laveste hastighed er det det bedste, og det ville du vel også kunne uden at du bruger stokeren som radiator, da varmtvandsbeholderen formentlig er neutral.

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm

Dato : 15-04-08 18:18

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-04-08 07:42

Takker og bukker Med hensyn til at lade cirkulationspumpe kører altid er der delte meninger Energisparerådet foreskriver at man slukker så snart fyringssæssonnen er slut for at sparer el