/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Navne på danske arbejdere i D
Fra : 1991
Vist : 645 gange
300 point
Dato : 14-04-08 20:24

Hvor finder man navne på de danske arbejdere som under krigen blev sendt til Tyskland for at arbejde - jeg ved godt at mange af dem blev tvunget, ellers kunne de ikke få penge.
Jeg tror at min far var dernede og arbejde - men da han døde i 1946, så har jeg aldrig fået det at vide. - Jeg var 9 år da han døde.
Det er til min slægtsbog, som materiale.
Er der een som ved noget ?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-04-08 20:36

Det var ikke altid et spørgsmål om penge, men et spørgsmål om at arbejde eller BANG.
Min far har også været der nede og tvangsarbejde ----------- men ellers ved jeg ikke ret meget om de arbejdslejre.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-04-08 20:37

Jeg kan desværre ikke give dig det direkte svar. Men prøv at se her, hvor der er rigtig mange links til emnet.........måske kan det føre dig videre.
http://www.google.com/search?hl=da&q=%222.verdenskrig%22%2B%22danske+arbejdere%22%2B%22tyskland%22%22&lr=

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 310 point
Dato : 14-04-08 20:41

det kan være du kan finde henvisning til materiale om de danske tvangs/frivillige arbejder der rejste til tyskland under anden verdenskrig på disse sider
http://hjem.get2net.dk/DmH/htm-filer/referat/referat04.html
http://www.natmus.dk/saer/drommen/besaet.htm
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 21:50

har du prøvet Rigsarkivet angående dansker i tyskland under anden verdenskrig de kan evt hjælpe dig videre med /hvis
Citat
Jeg tror at min far var dernede og arbejde ??

senta
Arkivserie
Dødsattester for danskere døde i Tyskland 1941 - 1946

Navn(e):
Dødsattester for danskere døde i Tyskland (officielt)

Dateringer:
Arkivserien er dannet i perioden: 1941 - 1946

Eksemplar: Fysiske enheder: Arkivinstitution:
Original, papir m.m.1 fysiske enhed(er) vis/bestilRigsarkivet

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 14-04-08 23:49

Hej.
jeg syntes Du skal prøve: www.4045.dk
Det er et rigtigt godt forum vedr spørgsmål vedr. WW2
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 15-04-08 22:20

Jeg kan anbefale denne bog. Der er masser af god baggrundsviden.

"Mennesker for kul" af Hans Jørgensen.

Citat
Under tyskernes besættelse af Danmark 1940-45 var omkring 100.000 danskere fremmedarbejdere i Tyskland. Som modydelse for at levere råvarer - først og fremmest kul og koks - krævede den tyske besættelsesmagt dansk arbejdskraft til Tyskland.

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 20-04-08 09:48

Tak for svaret senta - jeg fandt ikke lige nogen personnavne.
Men det må jeg prøve når jeg engang kommer til Rigsarkivet.