/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Dyse Puch Maxi
Fra : Asrock
Vist : 3835 gange
100 point
Dato : 14-04-08 20:18

Min søn har arvet en gammel Maxi af hans morfar fra ca. 1977, og den kunne overhovedet ikke starte.
Det første jeg gjorde var at skille kaburator ad. Den var fuldstændig tærret inden i, så jeg købte en ny hos THansen.
http://thansen.dk/product.asp?c=1743820159&n=-2039460463&pn=-2039731719
Nu kunne den da starte, men kørte ikke særlig godt. Der var ingen træk i den og hvis den kørte 15 km/t, så var det max.
Jeg kiggede så på tændingen, og fik den justeret til at tænden ca. 1,5 mm fra top, og platinernes åbning på 0,4 mm.
Det hjalp en hel del, men den kunne vel kun køre ca. 25 km/t, og den havde ikke meget optræk og heller ikke nok omdrejninger ved fuld gas på støtteben. Jeg tog indsugningsfilteret af, og nu fik den noget flere omdrejninger, hvilket kunne tyde på for lidt luft. Et nyt luftfilter hjalp ikke meget, men tager jeg luftfilteret helt af så får den lidt flere omdrejninger.
Så har jeg taget dysen ud, men der er ikke stemplet størrelse i, og da jeg spurgte THansen, kunne de ikke fortælle, hvilken størrelse der sidder i som standard.
Når den kommer op i fart begynder den at 4-takte, og så tror jeg at dysen måske er for stor, men da jeg ikke ved hvilken størrelse der sidder i, så er det svært at vide, hvilken jeg skal købe.
Tændrør er fugtigt når jeg tager det ud efter en køretur. Skal det være et bestemt type, for jeg er ikke sikker på om han har sat et andet i, som han mente virker, og det gør det da også, for det gnister da godt nok?
Er der nogen der kan hjælpe mig med et godt råd?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-08 23:04

Der er ingen tvivl om at den får for meget benzin, så dysen må være for stor.
Den karburator bruger jo dyse 54-56 hvilket du nemt kunne se hvis du havde taget det gratis puch-katalog henne ved THansen.
Men den størrelse er kun hvis der ikke er foretaget konstruktive ændringer, som feks plumben er fjernet eller stempelet er "hakket."
Jeg er nu ret sikker på at nummeret står på dysen, men man skal havde gode øjne.
http://thansen.dk/product.asp?c=1743820159&n=-2039460463&pn=-2039731544

Sørg for at karburatorens studs er spændt godt til cylinderen med pakning imellem.
http://thansen.dk/product.asp?c=1743820159&n=-2039460463&pn=-2039731483

Hvis du ikke kan få den til at køre bedre, så er det fordi at stempelet er hakket, dvs. skørtet er afkortet på det. Så er det nok værd at overveje nyt stempel og cylinder.:
http://thansen.dk/product.asp?c=1744041485&n=-2039466065&pn=-2039734414
Eller i det mindste et nyt stempel.

Tændrør er en god ting at købe: http://thansen.dk/product.asp?c=1744041485&n=-2039466065&pn=-2039734463
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 14-04-08 23:45

Citat
Jeg er nu ret sikker på at nummeret står på dysen, men man skal havde gode øjne.

100% der står ikke noget på dysen. Jeg tog dysen ud af den gamle kaburator, og der kan jeg se, der står 54, men den har ikke samme gevind.
Citat
Sørg for at karburatorens studs er spændt godt til cylinderen med pakning imellem.

Der er sat en ny pakning i. Også på udstødning.
Citat
Hvis du ikke kan få den til at køre bedre, så er det fordi at stempelet er hakket, dvs. skørtet er afkortet på det. Så er det nok værd at overveje nyt stempel og cylinder.

Jeg tror ikke min svigerfar har hakket stemplet. Men det kan da komme på tale at udskifte dem.
Med hensyn til dysestørrelse, hvilken foreslår du, jeg skal prøve at sætte i?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-08 23:53

Jeg foreslår 56 dysen.
Husk at det var i gl. dage den skulle havde 4-5 % olie i benzinen, nu med de nye olier, skal den kun havde 2,5%
Med hensyn til tændingen, så kan hele ankerpladen drejes, normalt skal skruerne være midt i de 3 huller.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 15-04-08 00:11

Når du foreslår 56 dysen, vil det så sige: jo større tal, jo mindre dyse?
Jeg har selv blandet benzinen, og det er en 4% blanding, så jeg kan godt gå lidt ned.
Jeg har haft løsnet de tre skruer til ankerpladen, men jeg synes ikke jeg kunne dreje med den, men tændingstidspunktet passede meget godt med det jeg havde læst mig til, altså 1,5 mm fra toppunkt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-04-08 06:06

Sådan en neddroslet Puch har også for vane at kokse til i udstødningens fløjte hvilket også får den til at kører dårligt Selvom stemplet ikke er hakket af "gamle Morfar" så er det muligvis slidt godt den kan også være lidt utæt mellem cylinder og top/bund = nye pakninger.

Mvh SuniFisk

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-04-08 06:20

Det er næsten umulig at måle tændingstidspunktet, som skal i følge fabrikken være 1 mm før top (Ved tunede motore 1,5-2mm) Men tændingstidspunktet passer når den står i midten og platinafstanden er 0,4mm.
Men den kan jo også 4-takte på grund af den først tænder tæt på top-dødpunktet, derfor er der en del der drejer ankerpladen mere mod omdrejningsretningen, så gnisten kommer lidt før.
Nææ stort tal er størrer dyse, men mon ikke din er størrer, hvordan den ellers er blevet det ?
Den nye 4-kantede karburator kører med 44-46 dyse, men din er jo den gl. runde, som jo bruger dyse 54-56. De 2 karburatorer bruger forskelligt gevind. Men er det ikke med den nye karburator den 4-takter. ?
Men jo du kan da prøve at købe en 52 eller 54, det er jo svært at sige når man ikke kender den der sidder i nu, er der ikke en i den nye karburator.?
Du er sikker på at chokkerspjældet ikke er lidt aktiveret ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-04-08 08:57

Det er faktisk også muligt at få en lille studsforøger og så sætte en binbg kaburator fra en Ms puch på, med instillelig strålespids så er du udeover alt det dyseskifteri . Der skal bare skrues lidt på spidsen med højre hånds pege osv.

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 15-04-08 11:11

Mht. udstødning så glemte jeg i første indlæg at skrive, at den blev skilt ad, hvor koks- og olierester blev brændt ud.
Hvis tændingstidspunkt ikke er nøjagtig 1,5 mm så er den nærmere 2mm end 1 mm. Men som skrevet tidligere, så kunne jeg ikke dreje ankerpladen, i hvertfald ikke med svinghjulet på.
Og jo det er med den nye kaburator den 4-takter, den gamle virker slet ikke.
Det er dysen i den nye kaburator, som jeg ikke kan aflæse noget nr. og da dysen fra den gamle ikke passer, så kan jeg ikke prøve den.
Chockerspjældet ikke aktiveret, for jeg kan slet ikke se det gennem indsugningshullet, først når jeg aktiverer chocker håndtaget.
I mine "unge dage" havde jeg en MS Super, (stor luftkølet cylinder som på Monza), og der havde jeg også justerbar strålespids, så jeg ved godt hvordan det virker. Hvis jeg skal til at investere i det, så kan det hurtigt blive dyrt, så jeg prøver først lige med en mindre dyse i den kaburator der er på.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-04-08 13:13

Ja og skal du til at invisterer i en sådan så køb da en brugt fra eks.www.dba.dk

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 01-05-08 19:06

Hvis dysen fra din gamle karburator ikke passer så er det nok fordi du har købt en ny firkantet karburator