/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Modregning i førtidspension
Fra : arnely
Vist : 5716 gange
100 point
Dato : 14-04-08 17:08

Jeg er førtidspensionist efter de nye regler.

Jeg er netop blevet tildelt en erstatning fra Arbejdsskadestyrelsen, med en løbende udbetaling.

Erstatningen udgør mere end de kr. 95.000,- man som gift person må tjene ved siden af sin førtidspension.

Hvor meget vil jeg blive modregnet i min førtidspension fra kommunen?
Er der nogen som kan give en model på hvordan jeg skal sætte regne stykket op?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-04-08 17:10

Hej arnely.
Når det er erstatning berører det overhovedet ikke din førtidspension.
Det er kun hvis du kommer/finder et lønnet job det kommer på tale.
Tillykke med erstatningen og held og lykke fremover

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-04-08 17:12

Hej igen.
Skal måske lige sige at jeg og min mand selv har været det igennem så jeg taler af erfaring !!!

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 14-04-08 17:16

Er det rigtig Pia...er du 100% sikker

Det her er da helt utroligt så

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-04-08 17:32

Da jeg fik erstatning for nogle år siden, kunne det kun betale sig at få erstatningen udbetalt som engangsbeløb, ellers blev jeg beskattet

Måske reglerne er ændret, men prøv lige at undersøge det, inden du bliver alt for glad for din erstatning

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-04-08 17:33

Det er rigtigt nok at det ikke berører din pension

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 14-04-08 17:46

Beløbet er så stort at jeg ikke kan få hele beløbet udbetalt af en gang.

Ved godt jeg kommer til og betal skat af den månedlige ydelse.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-04-08 18:15

Mit beløb var mange størrer end dit???

Jeg kom ikke til at betale skat

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-08 20:04

I linket her er der et sted der står Beregning, der er et skema du kan udfylde

https://pensionsguiden.borgerservice.dk/

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-04-08 22:18

oki..ja den gang jeg fik udbetalt en erstatning, kunne jeg intet få fra kommunen, før de var spist op. Det er da glædeligt at de regler er lavet om..det kan sgu da også lige passe andet.
Jeg var ihvertilfælde godt gal i skralden over det dengang.
Så er det jo bare forsikringsselskabet der betaler min pension..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-08 22:24

De er heller ikke lavet om, det er fejlagtige oplysninger der gives

Ved revalideringsydelse, førtidspension og folkepension kan der modregnes i arbejdsskadeerstatninger

Citat
Jeg har været udsat for en arbejdsskade, hvor jeg har fået ødelagt min ryg og får nu udbetalt en løbende erstatning fra Arbejdsskadestyrelsen for tab af erhvervsevne.

Mit problem er, at jeg desværre er kommet på kontanthjælp, og kommunen vil nu modregne min erstatning i kontanthjælpen.

Må de det?

Katrine Sørensen

Svar

Tak for dit brev.

Du spørger, om kommunen må modregne din erstatning i kontanthjælpen. Svaret er klart nej. Desværre er der en del kommuner, der forvalter denne bestemmelse forkert. Jeg kan henvise til en afgørelse fra Ankestyrelsen, hvori der står, at der efter Aktivloven ikke må foretages fradrag i hjælp for de erstatninger for tab af erhvervsevne, som der er.

Kommunen kan derimod kræve refusion ved
• revalideringsydelse
• førtidspension
• folkepension (grundbeløb og pensionstillæg)

Der kan for eksempel ikke kræves refusion ved følgende ydelser:
• sygedagpenge
• kontanthjælp
• ledighedsydelse
• hjælp modtaget under tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsespolitik
• boligydelse.

Helle Thunø

http://www.foa.dk/sw350748.asp

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-08 22:45

Citat
Er det rigtig Pia...er du 100% sikker

Ja jeg er
Bare glæd dig og tillykke.

Godkendelse af svar
Fra : arnely

Dato : 15-04-08 08:11

Tak for svaret piaskov jeg er også helt vild glad. Det er så mange penge at man ikke kan fatte det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-04-08 09:13

Tak skal du ha.
Og endnu engang tillykke håber du vil nyde det