/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
God(t) brugt gammel bil.
Fra : Mosebaek
Vist : 2320 gange
50 point
Dato : 14-04-08 16:32

En ung mand,der skal ha`en transportmiddel.Mest kørsel til/fra job.Ca. 50 km.daglig.Må ikke koste ret mange penge.Har kig på to stk.En Kadett fra 1986,nysynet (kun) gået 164.000. En Peugeot 106,fra 1992 nysynet. Kadett koster 8000,-. Peugeot 106 koster 12.800,-. Hvilke af de to skal han vælge,for at være billigst kørende.Jeg ser jo nok selv på det med farvede briller,da jeg har kørt Opel i en menneskealder.Hvilke af de to,er billigst i reservedele.Er Kadett`en ikke billigst og nemmest at få stumper til.I må godt skrive lidt,om det tekniske,da jeg ikke rigtig kan finde noget der dur.
Har været inde på http://bilmodel.dk,men det er jo kun overordnede detaljer,de viser.

Venligst, Mosebaek.

 
 
Kommentar
Fra : sverola


Dato : 14-04-08 16:54

Umiddelbart ville jeg sige Kadett` n for den har en pris på 8000 kr og kan køres i 2 år før næste syn og da kan man så vurdere om det lønner sig at syne den igen . Og der jo ca 4000 kr i forskel til at reparere for i forhold til Peugeot'n
Dele til Opel kan man jo få næsten alle steder til en god pris .
Er du nede i den årgang og pris er det næsten ligegyldig hvad du vælger hvis du holder dig til alm biler.
Et alternativ ville måske være en Toyota Corolla som jo har et godt rygte mht driftsikkerhed.
Det var mit bud -der kommer sikkert flere

Kommentar
Fra : myg


Dato : 14-04-08 17:04

Jamen jeg siger da også ubetinget Toyota - Corolla eller andre modeller. Af de to nævnte hælder jeg også mest til Kadet'en, men jeg ville nu kigge lidt mere efter en Toyota eller evt. VW Polo/Golf2.
Det handler ikke så meget om mærke/model som om stand, når de er så gamle.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 14-04-08 17:44

Imellem de to.
Kadetten er mekanisk stabil, - men ruster.
Peugeotèn kræver lidt mere vedligeholdesudgifter, men ruster ikke.
MIN MENING.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 14-04-08 17:48

Hvis i kan afvige fra disse biler, vil jeg kunne anbefale en Golf 2, og gerne med dieselmotor, og helst en importeret fra Tyskland. For at finde den til de rigtige penge, gør det ikke noget at købe en gulpladebil. Det skal i selvfølgelig selv bedømme, men den er til at komme af med igen også.

Kommentar
Fra : Schultz


Dato : 14-04-08 18:22

Billige biler er ikke altid billigst. Jeg er enig i at bilens stand er det vigtigste, men også bekymret for om I er med på, at 8000 kan være kastet bort på 3 dage..... Den billigste bil set over en periode på 5-6 år er efter min erfaring biler til omkring 35.000.
Toyota Corollaer er meget regulære biler, men i den prisklasse er der kun nogle med meget høje kilometertal og de kan altså godt slides.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 14-04-08 18:29

Kadetter i de årgange (E-modellen) ruster som bare pokker, og alt efter hvilken motor det er: nogen af dem havde problemer med topstykket (ventiler)....der er heller ikke mange tilbage af dem, de er totalt udlevede de gamle kadetter.


Det billigste, både i vægtafgift (2550/år) , brændstoføkonomi , diesel (ca 18-20 km/l) , reservedele/vedligehold er en importeret Golf 2 fra midt i firserne på gule plader....og det skal være en Turbodiesel, det er den stærkeste af dem.



Gule plader bevirker jo så, at der kun kan være plads til en passager, men hvis ikke han har behov for at medbringe flere er det jo ok.

Kommentar
Fra : buch78


Dato : 14-04-08 18:33

stilkene => Hvor har du fra at en Peugeot ikke ruster.. ??

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 14-04-08 18:37

Ford Fiesta 1,1 og 1,3 God afprøvet mekanik, der ikke byder på de store udgifter.
Ford Escort 1,6 og 1,8 Hvis der skal være lidt mere skub i. Fås også i en bovlam 1,3 udgave med samme stødstangsmotor som fiesta kører med.
Escorternes største skavank er bagvangerne. Er de tæret væk koster det, men ellers er det en solid og gennemprøvet konstruktion. 1,8 motoren er nærmest uopslidelig, og den har med 105 hk masser af optræk. Findes også i S versionen med (jeg tror det er ) 136 hk.

Udbudet er stort, og de fås i næsten alle priskategorier.

Kommentar
Fra : Schultz


Dato : 14-04-08 18:43

Jeg har lavet rigtigt meget rust i Ford Escorter. De kan være meget lumske. Tjek torpedo under plastikgitret og vigtigst af alt vanger ved bagbro. Der er ALTID hul og det er dyrt at lave.

Kommentar
Fra : refi


Dato : 14-04-08 19:41

Køb en NY knallert45 - den er billig i drift - ruster ikke - og giver masser af frisk luft.....

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 14-04-08 20:32

Undskyld,jeg har været lidt fraværende.Ude at køre - en nabo kom ind.

Citat
Køb en NY knallert45 - den er billig i drift - ruster ikke - og giver masser af frisk luft.....
Den der Refi,den sved.
Sådan en "monstom" har han nemlig.Jeg tror den hedder Aprilia Ditec.Med indsprøjtning.Den har været ham en dyr bekentskab.Den har kostet ham ca. 10.000 i reparationer de sidste 3 år.Så den er ligeså dyr i drift som en bil.Men billig i benzin,for han har nok trukket den,halvdelen af de km. den har gået.
Næhh,jeg tror også mest på Kadett`en.Det er hans fætter,som er mekaniker,der har den den.Og han påstår den er frisk i bunden.Han gør ellers tit nar ad Opel.Han har også en Golf diesel.Men det kan efter min mening blive en dyr affære,med en gammel diesel motor.Og Golf`er tit blevet "pisket".

Mosebaek.



Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 14-04-08 22:18

Citat
Peugeotèn kræver lidt mere vedligeholdesudgifter, men ruster ikke.

Det er den bedste jeg har hørt længe
Pegøj'er ruster lige så meget som alt andet...

Citat
Det billigste, både i vægtafgift (2550/år) , brændstoføkonomi , diesel (ca 18-20 km/l) , reservedele/vedligehold er en importeret Golf 2 fra midt i firserne på gule plader....og det skal være en Turbodiesel, det er den stærkeste af dem.

Ikke korrekt... Turbo diesel har flere ting der kan gå i stykker og de går det samme på literen, lige meget hvad andre påstår! Jeg kender flere der har fået problemer med deres Golf Turbo Diesel, mens en standard diesel nemt runder 500.000km. Også selvom de får blandet diverse andre flydende ting i diesel-olien... Spild olie, raps olie, hydraulik olie.. De tykker gennem alt når de er uden turbo.
Jeg ved det selv, kører i sådan en golf-diesel-spand til hverdag..
Ca. 18-20km/l er jeg dog 100% enig i
Kør kun Golf fordi det skal være billigt, for det er noget værre skrammel!!

Jeg vil holde på Kadetten, det er en fornuftig bil.
Min mor har skiftet hendes Kadett ud med en Golf, og hun snakker tit om hvor god en bil Kadett'en var. Ingen pæne ord om Golf'en.. Hendes gamle Kadett fra 1988 købte en af mine venner, den er ved at blive lavet klar til syn. Så kan han skifte fra Golf til Kadett

Min holdning:
-Kadett er en fin bil, nogenlunde billig at holde kørende, behagelig at køre i.
-Peugeot, ja... Jeg syntes dem der køber dem er tossede!! Kritikken af dem kan ses i min historik.
-Golf, det er en billig spand, der er for folk der er lige så nærige som undertegnede. Billigt kørende men ingen komfort eller køreglæde. Golf diesel = Larm.

- Anden

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 14-04-08 22:23

Citat
Næhh,jeg tror også mest på Kadett`en.Det er hans fætter,som er mekaniker,der har den den.Og han påstår den er frisk i bunden.Han gør ellers tit nar ad Opel.Han har også en Golf diesel.Men det kan efter min mening blive en dyr affære,med en gammel diesel motor.Og Golf`er tit blevet "pisket".

Nemlig, køb kadett'en
Med hensyn til om en golf er blevet "pisket", så er det nu sjældent at det er sket med en almindelig diesel, altså uden turbo. Den er simpelthen for kedelig til en drengerøv der vil ud at race
120km/t på motorvej, så kører jeg ikke stærkere..
0-100km/t på en halv time

Kommentar
Fra : dova


Dato : 15-04-08 00:05

Citat
Ikke korrekt... Turbo diesel har flere ting der kan gå i stykker og de går det samme på literen, lige meget hvad andre påstår! Jeg kender flere der har fået problemer med deres Golf Turbo Diesel, mens en standard diesel nemt runder 500.000km. Også selvom de får blandet diverse andre flydende ting i diesel-olien... Spild olie, raps olie, hydraulik olie.. De tykker gennem alt når de er uden turbo.
Jeg ved det selv, kører i sådan en golf-diesel-spand til hverdag..
Ca. 18-20km/l er jeg dog 100% enig i
Kør kun Golf fordi det skal være billigt, for det er noget værre skrammel!!


En klog mand jeg kender, har sagt flere gange, at "Fordfolk" ikke har forstand på biler.......

Citat
Turbo diesel har flere ting der kan gå i stykker

Måske, men de gør det bare ikke

Citat
mens en standard diesel nemt runder 500.000km


Er der da virkelig stadig nogen der tror på den skrøne.......men selvfølgelig berettes der heller ikke om hvor mange motorer der så er skiftet undervejs ......med det jeg kender til standard dieseler (og det er mange) siger statistikken 3 stk

Kommentar
Fra : Schultz


Dato : 15-04-08 04:36

Topstykkerne skal skiftes på Golf Turbodiesel som andre skifter tandrem. Det er min erfaring som mekaniker gennem 15 år. Jeg har importet flere tyske Golfer og iøvrigt arbejdet på mange Transportere med samme motor. Når ret skal være ret er brugte eller renoverede topstykker ikke så dyre, men der er altså både arbejdstid og afsavn forbundet med udskiftning og de bliver jo nok heller ikke nemmere at finde med tiden.


Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 15-04-08 07:51

Problemet med topstykkerne på turbodieseler, er at der er nogle der ikke forstår at køre disse motorer, - og det betyder at man ikke pisker motoren før at den er driftsvarm.
Jeg kender godt typen, der pisker af sted på kold motor.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 15-04-08 08:02

Takker foreløbigt for indlæg.Som jeg synes at fornemme af ovenstående,er Kadetten "svag favorit".
Som jeg skrev indledningsvis,har jeg kørt Opel siden 1983.Kadett B,Kadett C,Ascona N & S,Vectra A & B.Men netop Kadetter med forhjulstræk,har jeg aldrig prøvet.Men jeg forestiller mig den er meget lig Ascona`en,bare i mindre format.Og det var en superbil.Den fik skiftet knastakslen (Ascona-sygdom) så kørte den ellers 430.000 km.

Mosebaek.



Kommentar
Fra : dova


Dato : 15-04-08 11:00

Citat
Den fik skiftet knastakslen (Ascona-sygdom)


Det er bl.a. også det der er Kadet E sygdommen, på deres 1,6 motor....men det er vist også omtrent samme motor som i Asconaen



Citat
Topstykkerne skal skiftes på Golf Turbodiesel som andre skifter tandrem


Det kommer altså an på........dem uden turbo kan topstykkerne ikke holde på, der kører motorerne typisk max ca 150000-180000 km før det skal skiftes.


På Turbomodellerne....tja, jeg har haft en del at gøre med Tranportere og Golfer, især dem med TDmotor....med 5 trins gearkasse vel at mærke, det er vigtigt......og de kører typisk mellem ca 325000 - over 500000 km uden der skal skiftes noget som helst......den jeg har oplevet der kørte længst (kører altså endnu) , var endda eftermonteret med intercooler...

hvis man kører den ordentligt, som stilkene også så rigtigt skriver = at man ikke tæsker den når den er kold, og ellers sørger for at den aldrig mangler kølervæske eller olie, så holder den til så godt som alt....


Det der går galt med motoren uden turbo, er at den har ikke de ekstra kræfter som turboen giver, og derfor er motoren mere belastet og arbejder hårdere for at slæbe bilens vægt, og så gearene.....de fleste af dem er med 4 trins gearkasse, og selv om gearingen er noget anderledes proportioneret, , opleves det alligevel, at køre 90 km/t i sådan en i 4. gear, som om man i tredje gear piner en td-er op på 110 km/t

Kommentar
Fra : refi


Dato : 15-04-08 14:26

"Skrøner og historier" findes der masser af.....

Om en bil har kørt 500.000 eller 100.000 er egentligt underordnet....

ALLE gamle biler kan være slidt op
ALLE gamle biler KAN være OK....

Det er HELT et spørgsmål om antal ejere og HVORDAN de har været behandlet (UANSET kilometerantal)....

Der findes også Ford T der kører endnu

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 15-04-08 19:21

Citat
En klog mand jeg kender, har sagt flere gange, at "Fordfolk" ikke har forstand på biler.......

Hvorfor bruger jeg så mindre på reparationer på en Golf Diesel '87 & en Ford Taunus '80 end mange gør på kun EN ny bil?

Citat
Citat
Turbo diesel har flere ting der kan gå i stykker
Måske, men de gør det bare ikke

Det gør de. Der er også en VW mekaniker blandt de mekaniker venner jeg har.. Hun siger det modsatte af dig, ligesom de andre. Holdningen er den samme som min, kør kun Golf hvis det er for at spare penge. Jeg kender flere der har de gamle diesel kasser uden turbo, det eneste vi laver på dem er rust og almindelig service. Turbo folket må pænt køre på værksted når turbo'en står af eller når turboen har spist motorolien, med det resultat at motoren er HELT død.

Citat
Citat
mens en standard diesel nemt runder 500.000km
Er der da virkelig stadig nogen der tror på den skrøne.......men selvfølgelig berettes der heller ikke om hvor mange motorer der så er skiftet undervejs [Blink] ......med det jeg kender til standard dieseler (og det er mange) siger statistikken 3 stk

500.000km på en motor, uden andet end almindelig service er helt almindelig for en standard diesel, i modsætning til turbo diesel hvor der er et par dyre reparationer eller skift af motor inden de 500.000km..

Spørg på hugget hvad almindeligt km tal er for en standard diesel og en med turbo, det vil fortælle dig at du har gjort mig uret.

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 15-04-08 19:26

Refi & Schultz, Jeg er enig

Mosebaek - Undskyld hvis jeg spammer din tråd
Ascona N & S, er det ikke de ældre baghjulstrukne Ascona B'ere?
Ascona C og kadett E bruger typisk de samme motore.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 15-04-08 21:20

Så er jeg her igen.Har lige flyttet hele PC-skittet ind i stuen.Skal "renovere" "komputerrummet".

Citat
Ascona N & S, er det ikke de ældre baghjulstrukne Ascona B'ere?

N & S har været brugt som betegnelse,på både Ascona B og C.Og står for,såvidt jeg ved N:Normal S:Super (Bensin).Det var begge C modeller jeg havde (forhjulstræk).N typen havde den gode egenskab at den kunne køre på alle typer benzin.(Lav kompression).Og hvis tandrem sprang,gik motor bare i stå.Stemler og ventiler,kunne ikke slå sammen.

Citat
Mosebaek - Undskyld hvis jeg spammer din tråd

Det tar jeg skam ikke som spam.Er kun glad for nogen gider svare.
Derfor lader jeg også tråden stå åben til i morgen,mindst.

Mosebaek.




Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 16-04-08 11:00

Hvis i søger lidt f.eks. www.t3nettet.dk vil i hurtigt se, at en halv million km for en diesel er noget urealistisk. Topstykker og manifolds holder ikke. Hverken med eller uden turbo.
Og da diesel nærmer sig literprisen på benzin, men er højere afgiftsbelagt, skal der køres meget langt, før regnskabet passer. Når / hvis den går i stykker, er det i reglen dyrt, at reparere, også selvom man kan gøre meget selv.
Kadetten er at foretrække, hvis det alene er driftsikerhed.

Kommentar
Fra : refi


Dato : 16-04-08 14:31

Citat
Kadetten er at foretrække, hvis det alene er driftsikerhed.


Et sådant udtryk som DRIFTSIKKERHED findes ikke på en 21 år gammel bil - uanset stand og km


Kommentar
Fra : dova


Dato : 16-04-08 15:19

Citat
Et sådant udtryk som DRIFTSIKKERHED findes ikke på en 21 år gammel bil - uanset stand og km


Jo det gør der.....eks. på en gammel Golf 2 TD

Den jeg kører i for øjeblikket, har rundet de 350000 km.......hvoraf jeg har kørt de knapt 50000 km på 14 mdr.

Og der er aldrig i bilens levetid blevet repareret noget der har med motor eller turbo på den at gøre , den har aldrig nægtet at starte en eneste gang, og den bruger ikke olie, og det er bestemt ikke fordi jeg kører særlig pænt eller passer den særlig godt......den kører bare

Jeg har også haft en der nu hos den nye ejer har rundet 500000 km....det samme der.....

Og de er fra henholdsvis '85 og '84, og der er heller ingen rust i, har aldrig været svejset i dem.

Det eneste der er med dem er almindeligt vedligehold og så et sæt nye dæk en gang imellem

Og det er typisk for den model....jeg har selv haft flere af dem, og også transporteren der kører med samme motor, kender en del der har dem og kender en der arbejder med dem til hverdag...


Jeg vil til en hver tid påstå, at de der har problemer med, at en Golf 2 TD eller Transporter TD ikke kan holde i motoren, de er selv skyld i det.

Kommentar
Fra : refi


Dato : 16-04-08 15:28

Citat
Den jeg kører i for øjeblikket, har rundet de 350000 km.......hvoraf jeg har kørt de knapt 50000 km på 14 mdr.


Det er jo det jeg siger - skrøner og historier er der masser af

Sæt du 100 af disse såkaldte "biler" op - HØJST 5 af dem er "driftklare.....

Det er de 5 "vi" hører om

Kommentar
Fra : refi


Dato : 16-04-08 15:32

Det jeg mener med udtalelsen er BLOT:

ALLE biler KAN være iorden

Men de fleste er det ikke.....

Og der findes ikke nogen bilmodeller på 21 år der er bedre end andre - GENERELT....

Det er en skrøne og skyldes KUN at visse modeller er mere populære end andre.....

Så køb du blot en trabi (kan vist ikke længere godkendes) - den er ligeså driftsikker....

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 16-04-08 17:00

Citat
Og der findes ikke nogen bilmodeller på 21 år der er bedre end andre - GENERELT....

Det kan der være noget om.Jeg mener bare at Opel har den fortrin,at man (næsten) altid kan finde stumper til den.Opel var jo engang Danmarks national bil.Også rigtig at skrøner er der nok af.Men,der kan godt være noget om snakken.Det er jo utrolig forskellig hvordan biler er blevet behandlet,og hvor de har kørt.En bil der har levet livet i København eller Århus,kan være godt slit i gearkassen,trækaksler osv.osv.En bil der har levet livet ved vestkysten,kan være tæret op.Uanset mærke.

Mosebaek.


Kommentar
Fra : refi


Dato : 16-04-08 17:26

Nemlig

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 16-04-08 17:38

Golf 2 er absolut det bedste køb, og ang. reservedele kan der originalt og uorginalt købes, så det kan ikke betale sig at rende på autoophug.
Jeg købte for et par år siden en sådan, årg. -86, som "ikke passet" og istandgjorde den med THansen dele, - Det var en GTDèr og havde gået 325000, min søn kørte 70000 km. på et år, uden overhovedet anden omkostninger end olieskift og et sæt dæk til forhjulene, lige forinden han solgte den..
Det imponerede mig, og jeg anbefaler stadig denne Golf, - og dertil skal siges at den 3 år forinden var importeret fra Tyskland, og det betyder altså nul rust. Til synet fik den meget ros også hvad angik co2.
Men undskyld, det var ikke spørgsmålet, -men tråden har bevæget sig uden for emnet, og så syntes jeg lige jeg ville kommentere.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 16-04-08 18:05

Citat
Men undskyld, det var ikke spørgsmålet

Det gør ikke noget.Jeg kan godt li`at høre folks mening om biler.Selvom man nok ikke bliver meget klogere.
Folk har jo deres egen meninger og erfaringer med biler.
Iøvrigt,hvor mange her har kørt Lloyd Alexander 600 TS.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 16-04-08 18:11

Citat
Og der findes ikke nogen bilmodeller på 21 år der er bedre end andre - GENERELT....

Det er en skrøne og skyldes KUN at visse modeller er mere populære end andre.....


Det er jo ikke rigtigt refi........hvis du sådan kigger dig rundt på de danske vejem så er der faktisk en del modeller på den alder, som du faktisk taget ikke støder på mere, netop fordi de ikke var gode nok og er sat ud af spillet, rustet væk eller totalt opslidte for længe siden

Kommentar
Fra : refi


Dato : 16-04-08 18:39

Citat
så er der faktisk en del modeller på den alder


Det er jo det jeg siger (kræver måske lidt læsning MELLEM linierne)

De MEST populære er dem der stadig kører..... (og golf ER, og har altid været, populær)

Se på "boblen" indtil for få år siden.....

Jo flere der kører jo billigere reservedele

Var trabi lige så populær kørte de i tusindvis......

En trabi forgår ALDRIG - Nu står de bare i baghaverne....

Det er jo KUN et spørgsmål om HVOR velholdte de er....

Men biler bliver vi nok ALDRIG enige om....

Som andre er inde på er det jo et spørgsmål om EGNE erfaringer og favoritter....

PS - Sværger til Benz... Vores S350 D har aldrig set et værksted bortset fra service og "normalt" sliddele (bremsebelægninger osv) som er overholdt 100% - Den kører bare - indtil videre 375000 km (dog mest i Tyskland)......

Omvendt syntes jeg at biler idag er noget af det mest kedelige - de ligner ALLE hinanden

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 16-04-08 19:57

Citat
Sværger til Benz... Vores S350 D har aldrig set et værksted bortset fra service og "normalt" sliddele (bremsebelægninger osv) som er overholdt 100% - Den kører bare - indtil videre 375000 km (dog mest i Tyskland)......

Ja undskyld Refi.Nu farer der lige en djævel i mig igen.
Men der er vel ingen her de senere år,der har haft større rustproblemer,end netop det tyske luxusmærke Mercedes Benz.
Nu skal jeg lige se Søren Ryge.Vender tilbage.

Mosebaek.



Kommentar
Fra : refi


Dato : 16-04-08 20:04



Den er skam også næsten 10 år....

Den sygdom har den IKKE - måske garagens skyld.....

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 17-04-08 08:20

Citat
Omvendt syntes jeg at biler idag er noget af det mest kedelige - de ligner ALLE hinanden

Jeg kan ikke være mere enig!!
Jeg har en gang haft en "nyere" bil Mazda B2200 fra 1993, starten af sidste år.. DET var den værste gang L...!!! Næ, biler fra 80'erne og bagud, det ved man da nogenlunde hvad er
Jeg har da ofte hørt, "skal du ikke snart have en ordentlig bil", men det er sgu altid mig der skal komme med værktøjskassen når deres skrammel ikke vil køre.. Jeg kender ikke nogen der har flere problemer med deres biler, end dem der har nyere biler! Mercedes, ja de ruster.. Men jeg syntes til gengæld at de har ry for altid at køre, altså mekanikken er sgu i orden.

Den eneste grund til at der kommer flere og flere nyere biler, er at de bliver billigere og billigere. Mange af dem der kommer til ophug kunne nemt synes. De bliver blot skrottet fordi der ikke er et marked for ældre biler idag. Spørg blot huggerne
Først når bilerne når en vis alder, 25 år og ældre, så er de populære igen, pga de klassiske forsikringer.

Drift sikker? Jeg har EN gang ikke kunnet starte fordi mit batteri døde en vinter. Det er bestemt ikke bilens skyld.. DET kunne have sket for enhver

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 17-04-08 08:57

Helt enig i ovenstående.Min bror har lige købt en spritny Mitsubishi Lancer,143 hk.Jeg har set motorrummet.Der skal man være ædru,hvis man skal kigge til sådan en motor.Den er pevret til med slanger,rør,ræle`er,pumper og tingeltangel.Indvendig er der knapper i døre og rat,instrumentbræt,så det minder om en fly cockpit.Den er "selvfølgelig" med aircondition,Bluetooth
varme i sæde,varme i spejle, osv,osv.Det er slut med at være "perlegrus" mekaniker på sådan en bil.
Spændende at se hvordan elektronikken virker,når bilen bliver bare 10 år gammel.
At det så er en ½ Volvo,er en anden sag.Det ses tydeligt,både for og bag.Jeg mener også,den kommer fra samme fabrik i Holland,som de små Volvo`er.(De er heller ikke fejlfrie).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 17-04-08 09:11

Helt enig, jeg tror også at der kommer problemer med elektronikken efter nogle år. Specielt peugeot har jeg oplevet fugt trænge ind og ødelægge stik forbindelser.

Volvo, dengang der var Volvo 544, amazon, 140 serien, 240 serien, 164 og 264, det var sgu biler
De er også i høj pris idag, men sjældent anvendt som hverdags bil.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 17-04-08 09:12

Taunusanden........... Så tænker jeg tilbage på min go`e gamle Taunus 12M V4 P4.Den med de ægformede baglygter.En virkelig solid bil.Men den havde også een svaghed,nemlig oliepumpen.Det kostede mig en motor.Drevet til oliepumpen,var en tynd 6 kantet stang (faktist magen til en alm.blyant).Og når den blev slidt rund i enden,stod pumpen stille,så var det farvel motor.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 17-04-08 09:17


Nåmen,jeg må igang med at "tapet" ned.Surt job. Vender tilbage senere.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 17-04-08 09:22

Motor konstruktionen fra din taunus fortsatte helt frem til 1986, blot som V6. Men hvis du kigger på en V4 og en V6 motor, kan du sagtens se at det er den samme motor de er kørt videre med

Ford Sierra og Granada kørte med den som V6. De V6 motore der blev brugt i Ford Scorpio er vist anderledes, de har jeg aldrig rigtig fundet ud af.

Min egen Taunus er en V6'er, men jeg har dog ikke (heldigvis!!) været ude for at drevet til oliepumpen er stået af. Derimod har jeg hørt mange skrøner om at nylon hjulet til knasten stod af for et godt ord, men det har vi ikke haft nogen tilfælde af i klubben, og vi snakker da trods alt om biler der er over 25 år. Det jeg tror, som i dit tilfælde, er at der har været nogle få tilfælde med en fejl, som mange så husker, som egentlig heldigvis sker sjældent

Lidt ligesom: Ford har haft et ry for at tikke i ventilerne og bruge olie, men de kører sgu alligevel videre

Kommentar
Fra : dova


Dato : 17-04-08 10:53

Citat
Spændende at se hvordan elektronikken virker,når bilen bliver bare 10 år gammel.


Det behøver man skam ikke vente ti år på, for så lang tid holder meget af elektroniken slet ikke


Citat
Derimod har jeg hørt mange skrøner om at nylon hjulet til knasten stod af for et godt ord, men det har vi ikke haft nogen tilfælde af i klubben, og vi snakker da trods alt om biler der er over 25 år. Det jeg tror, som i dit tilfælde, er at der har været nogle få tilfælde med en fejl, som mange så husker, som egentlig heldigvis sker sjældent

Lidt ligesom: Ford har haft et ry for at tikke i ventilerne og bruge olie, men de kører sgu alligevel videre



Det' jo det jeg siger taunusand......du er miljøskadet med Ford

Ford tikker, bruger olie, paraplyerne bliver stive, knasten kan ikke holde....o.s.v.

Og ligesom Langelænderlænderpølser: "Kend den på knækket".........så siger man om Ford: "Kend den på lugten"........og en tommelfingerregel:........Hvis en gammel Mercedes eller dieselVW lugter som en Ford i udstødningen, så er den slidt totalt op i motoren

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 17-04-08 12:08

dova - jeg er vokset op med biler, min far var mekaniker
Han kørte dog kun ford i sine unge dage.

Ford's gode gamle V4 og V6 motore bliver ikke slidt op i knasten, de skal bare justeres når de tikker
En af grundene til at paraplyerne bliver slidt op i Ford's gamle motorer er jo netop at motoren kan holde, det koster kun ca 300kr at lave, så kører vi 20 år igen

Med hensyn til det elektronik emne vi er inde på, nu er jeg jo elektronik mekaniker.. Der viser sig mange problemer pga den nye RoHS standard ikke tillader bly i loddetin eller komponenter. Reparation af nyere print er blevet noget besværligt fordi tinnet skal armes op til en højere temperatur og det ødelægger ofte de print baner der loddes på. Som om det ikke var besværligt nok med alle de skide SMD komponenter der efterhånden er over det hele.. Så jo, de problemer skal nok komme i motor computere og hvad der ellers bliver stoppet af elektronik i biler.

Næ, karburator og platin tænding, det ved man hvad er
Eller en standard slave diesel, det holder.

Når der bruges diesel motorer i industri, traktorer, skibe osv.. Så er der mange gamle og gennemprøvede teknikker der har vist sig bedst. Se bare min gamle Fordson Power Major 3,6 liters diesel, den er fra sidst i 1950'erne, og den starter og kører trofast, selvom skærmene er ved at ruste af

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 17-04-08 12:15

Citat
Og ligesom Langelænderlænderpølser: "Kend den på knækket".........så siger man om Ford: "Kend den på lugten"........og en tommelfingerregel:........Hvis en gammel Mercedes eller dieselVW lugter som en Ford i udstødningen, så er den slidt totalt op i motoren

Næ nej, det man siger er:
Ford - Find Omgående Reserve Dele
Ford - Flere Ordentlige Reparationer Dagligt
Ingen af dem passer, alle de Taunus Dele jeg har er usælgelige
Jeg bliver altid spurgt efter underlige ting som: Alufælge, Instrumentering med omdrejningstæller, bagrude visir, ghia sæder og alle de underlige luxus ting.. Det tyder jo på at de Taunus'er der er tilbage må være i god stand.

En til: VW og Ford ruster, men Opel har Recorden

Den bedste: Rigtige mænd er ikke bange for rust... DE REPARERER DET!!

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 17-04-08 17:51

Citat
En til: VW og Ford ruster, men Opel har Recorden

Ja Opel Rekord,var en superbil.

Citat
Derimod har jeg hørt mange skrøner om at nylon hjulet til knasten stod af


Det er nok både rigtig og forkert.Jeg vil tro at tandhjulet til knastakslen,var af stål.Derimod var det en fiberhjul,der trak en balance aksel.Og at den havde sin virkning,kan jeg garantere for.Det prøvede jeg nemlig også: At tænderne var så slidt at den faldt ud af "indgeb".Hvilket bevirkede at jeg troede motoren var røget ovenud af bilen.Hele bilen vibrerede,indtil jeg fik drejet nøglen.Fandt en anden hjul (med tænder).Løsnede een bolt,skubbede hjulet på plads,med mærkeindstilling.Så kørte den igen.Jojo,det var tider.

Mosebaek.


Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 17-04-08 17:56

NB.
Balance-akslen kørte modsat krumptap-akslen.Men jeg mener det kun var i V4 de var nødvendige.
I V6 mener jeg ikke der er balance-aksler.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 17-04-08 18:09

Jeg har et par adskildte V6 motorer, de havde stået ude i flere år da jeg fik dem, så derfor ikke noget værd som sådan.. Men der sidder altså et nylon/fiber hjul i forbindelse med trækket til knast akselen
Hjulet jeg snakker om er på størrelse med en tallerken.

Ikke noget med tandrem eller knast kæde. Det er nok derfor de motorer aldrig står af

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 17-04-08 18:44


Citat
Ikke noget med tandrem eller knast kæde. Det er nok derfor de motorer aldrig står af

Jamen,helt sikkert.Det var et godt system.

Citat
Men der sidder altså et nylon/fiber hjul i forbindelse med trækket til knast akselen

Jeg må nok gi`dig ret.Det står jo lidt "tåget" efterhånden.Jeg er heller ikke sikker på,om en stål og
fiberhjul kan arbejde sammen.
Men synd at de gik fra dette system.Kædetræk rasler (Kadett B & C) Tandrem (Vectra B) skal man holde øje med.

Mosebaek.




Kommentar
Fra : dova


Dato : 17-04-08 23:35

Citat
Alufælge, Instrumentering med omdrejningstæller, bagrude visir, ghia sæder og alle de underlige luxus ting.. Det tyder jo på at de Taunus'er der er tilbage må være i god stand.


Næ....det tyder mere på en typisk "mande-ting", nemlig at de vil lave tingene i den forkerte rækkefølge......de har et gammelt vrag af en Ford stående, som trænger grundigt til renovering hvis der skal være mulighed for, at den igen nogensinde kommer ud at rulle........og i stedet for at starte fra bunden med at svejse vraget op, få motoren hovedrepareret o.s.v og så til slut lave finish med lak, læder og ekstrudstyr.......så er det meget sjovere at starte med at få købt tingene hjem på hylden og stå, tusse rundt i værkstedet et par vintersæsoner og beundre tingene..........for til sidst at opgive vraget, for "det ville alligevel blive for dyrt....og den er da vist for ringe alligevel".........

Og det hjemkøbte udstyr........tjae enten får det lov at ligge på hylden, sammen med delene til, næste projekt, og det næste igen.......som heller ikke bliver til noget........eller også en dag.....måske.....bliver det forsøgt solgt i den blå avis

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 50 point
Dato : 18-04-08 11:59

Citat
Næ....det tyder mere på en typisk "mande-ting", nemlig at de vil lave tingene i den forkerte rækkefølge......de har et gammelt vrag af en Ford stående, som trænger grundigt til renovering hvis der skal være mulighed for, at den igen nogensinde kommer ud at rulle........og i stedet for at starte fra bunden med at svejse vraget op, få motoren hovedrepareret o.s.v og så til slut lave finish med lak, læder og ekstrudstyr.......så er det meget sjovere at starte med at få købt tingene hjem på hylden og stå, tusse rundt i værkstedet et par vintersæsoner og beundre tingene..........for til sidst at opgive vraget, for "det ville alligevel blive for dyrt....og den er da vist for ringe alligevel".........

Og det hjemkøbte udstyr........tjae enten får det lov at ligge på hylden, sammen med delene til, næste projekt, og det næste igen.......som heller ikke bliver til noget........eller også en dag.....måske.....bliver det forsøgt solgt i den blå avis


Den følelse har jeg også haft indimellem
Jeg ser jo helst at der kommer noget godt ud af det jeg gemmer

Men ja, systemet med knast trækket måtte de gerne fortsætte med.
Men hvordan skulle værkstederne så tjene penge på tandrems skift eller motor skift for dem der glemmer tandremmen

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek


Dato : 22-04-08 07:54

Tak for svaret taunusanden.

V.H.Mosebaek.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407943
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste