/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træ til skab
Fra : Hr.Nielsen
Vist : 1758 gange
100 point
Dato : 13-04-08 22:32

Hej!

Jeg vil skjule vores elskab, fjernvarmeinstallation og internetinstallation bag et skab. Der er ikke nogen standard skabe der kan bruges, så jeg må igang selv. Skabet skal være 15 cm dyb, og skabet skal laves som hjørneskab med 2 låger.

Hvilken træplader vil være bedst at bruge, MDF, spånplade eller ????

Da der skal laves en del tilskæringer, vil hvide melaninplader sikkert ikke kunne bruges.

vh Michael

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-04-08 22:37

Mdf eller krydsfiner ville jeg vælge og så nogle høvlede træprofiler

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-04-08 22:38

Citat
og så nogle høvlede træprofiler
som skelet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-04-08 22:38

Hej Nielsen.
Jeg ville så absolut vælge en MDF plade. Vi har selv lavet nogle ting i det og bagefter malet de lige i den farve som passer der hvor det skal hænge.
God arbejdslyst

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-08 02:06

Hvid Melamin er let at arbejde med men kræver self det rigtige værktøj og håndelaget.

Skær stykkerne til og høvl kanterne let til de er plane, den medkøbte strimmel til kanterne skal så blot påsættes med et varmt strygejern, efter hærdning skæres overskydende væk og hjørnerne pudses let med fint sandpapir.
Desværre er meget af det melamin man køber i byggemarkedet i dag for ringe, enten af den "nobrede" type eller også er det for at holde prisen nede så tynd en belægning at man kan skimme spånpladen igennem det hvide.
Så jeg ville også vælge MDF hvis det skal være rigtigt pænt, så kan man også opnå rundere hjørner på lågerne.
Brug en rigtig grunder først når der skal males og slib den, det giver et pænere resultat end hvis man sliber 1. gangs maling.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-08 08:16

MDF!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-04-08 16:14

Du kunne ikke evt bruge noget fra et ældre køkken som har hjørneløsning??? Det er jo bare at skære det ned til passende dybde Her tænker jeg på et du måske kan finde i www.dba.dk . eller andre steder Det ville jo spare dig for en hel del arbejde da du får låger osv med.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 15-04-08 20:01

Husk at El-tavlen skal være tilgængelig, så skabet skal evt. være til at nedtage !!!!!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-04-08 22:47

Hej
De fleste steder med køkkeninventar kan man købe både låger og tilpasningsstykker, men skelettet kommer du nok selv til at gå i krig med. Vi har klaret mange renoveringer ved hjælp af køkkenelementer, som også kan tilpasses så de ser prof. ud.
God arbejdslyst
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : Hr.Nielsen

Dato : 19-04-08 21:51

Tak for svaret LuffeA.