/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tydnings problem I Allinge
Fra : thoustrup
Vist : 1161 gange
100 point
Dato : 13-04-08 22:22

Bornholm amt, Nørre Herred, Allinge sogn
Opslag 68, Linie 29

Ved en Maggie Edith Rigmor Asta Johansen. Helt ude til højre i sidste felt, der hvor der står hvor og hvornår forældrene blev gift.

Jeg kan kun læse R.22.juni 1893.

Jeg vil gerne finde ud af hvornår den svenske far, Jöns Johansson og Annine Christine Sommer er gift.
Var det normalt at de svenske fædre på Bornholm fik lavet deres svenske efternavn om til dansk. Det har jeg set flere steder. Er det i orden efter dansk lov, eller var det præsten der tog den beslutning?

mvh
Thoustrup

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 13-04-08 22:31

ups

jeg glemte at skrive at det var årgang 1892 1901

mvh
thoustrup

Kommentar
Fra : vith

Dato : 13-04-08 23:07

jeg læser det som

Ingen Fødehjemstedsret her ifølge A.R. (Amtets resolution)

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 13-04-08 23:10

Haløjsa.
Der står x Ingen Fødehjemstedsret her ifølge A. R. 22 Juni 1893.
Ikke noget med en Vielse. Var det kun det du skulle vide.
Hilsen Jytte der sidder på Falster

Kommentar
Fra : vith

Dato : 13-04-08 23:15

Hvis du kigger på samme side på nogle af de andre oven over, står der det samme med samme dato, så det er nok datoen for Amtets Resolution - og ikke vielsesdato.

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 13-04-08 23:43

tak for tydningen.
Nu er det bare sådan, hvad betyder:
x Ingen Fødehjemstedsret her ifølge A. R. 22 Juni 1893

og hvad menes med:
Amtets Resolution

mit andet spørgsmål lød:
Var det normalt at de svenske fædre på Bornholm fik lavet deres svenske efternavn om til dansk. Det har jeg set flere steder. Er det i orden efter dansk lov, eller var det præsten der tog den beslutning?
Person til Petersen, Johansson til Johansen osv

mvh
thoustrup

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 14:09

hej
jeg ved ikke om dette kan hjælpe dig , , men dis danmark er nede i øjeblikket men prøv senere

Ingen Fødehjemstedsret
tror det står for at vedkommende ikke er født på bornholm ????
Citat
DIS-Forumog ude til højre står 'Fødehjemstedsret' i Voldum-Rud kommune. Senere blev det begreb til 'retlig opholdskommune', det vil sige den kommune, ...
www.dis-danmark.dk/forum/search.php?0,search=Voldum,page=1,match_type=ALL,match_dates=0,match_forum=ALL - 47k - Cached - Lignende sider

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 14:59

fra dis danmark

Citat
- og ude til højre står 'Fødehjemstedsret' i Voldum-Rud kommune.

Senere blev det begreb til 'retlig opholdskommune', det vil sige den kommune, der havde forpligtelsen til at forsørge mor og barn, hvis der blev behov for det.

senta

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 14-04-08 15:07

til Senta
Den er god nok, det med: ikke født på Bornholm, faderen Jöns Johansson er født i Sverige, optræder første gang i DK, i 1880 som 14 årig.

PS Jeg kan i øvrigt ikke finde hvorfra i Sverige, og om hvornår han landende på Bornhom, jeg kan se i kirkebøgerne at der er rigtig mange svenskere kommet til Bornholm i sidste halvdel af 1800 tallet. det var jo også nemmere at rejse til bornholm end Amerika, jeg kan godt forstå at man kalder bornholmere for reserve svenskere :)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 15:27

fra
DDA og indvandring
kan det evt. være din ??
--------------------------------------------------------------------------------
Efternavn: Johansson Fornavn: Jöns
Erhverv: Stenhugger Fødelokalitet: Mörrum
Føderegion: Blekinge Län Fødeland: Sverige
Fødselsår: 1836 I DK fra: 1875
Bopæl, lokalitet: Svaneke Amt, region: Bornholms Amt
Lov af: 02 05 1902 Tillæg: A
Løbenr: 95
senta

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 14-04-08 15:41

øh
nej,
min Jöns er denne mand, nogle gange hedder han Jens, Jöns, Jons
efternavnet er tidligere: Johansson
FT. 1890 i Rø sogn
Jens Johansen, (1865), 25, Gift    Husfader, Stenhugger, Sverige
og hustru
Annine Kristine Johansen, (1859), 31, Gift, Husmoder, Østerlarsker

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 15:46

jeg tror det er din
han har f¨ået tildelt dansk/Indfødsretstildeling i 1902 og samtidig er han Stenhugger og i danmark fra 1875
senta
Citat
Efternavn: Johansson Fornavn: Jöns
Erhverv: Stenhugger Fødelokalitet: Mörrum
Føderegion: Blekinge Län Fødeland: Sverige
Fødselsår: 1836 I DK fra: 1875
Bopæl, lokalitet: Svaneke Amt, region: Bornholms Amt
Lov af: 02 05 1902 Tillæg: A
Løbenr: 95

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 16:45

hej igen
jeg ser lige der er 2x Johansson fra sverige så efter alder fra DDA er den jeg har fundet ikke din

beklager.
ved du hvor din Annine Kristine Johansen og Jens Johansen
er gift ???

senta

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 14-04-08 17:00

nej bare jeg vidste det, jeg har kigget en del sogne igennem, ældste barn er født 12. marts i Allinge, navn: Axel Alexander Gregerius Johansen. men hele grunden til mit spørgsmål er lige netop hvor blev Jöns og Annine Kristine gift?

thoustrup

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 17:58

kan de være borgerlig viet??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 19:10

Øster LarskerBornholm ØsterBornholmØster Larsker 18561868
fødte opslag 33 nr. 6 tror det er din født 1856

Annine Kristine sommer ???
jeg kan ikke finde dem viet.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 19:12

fra DDA 1860
senta
Samtlige personer i husstanden

Bornholm, Øster, Østerlarsker, Vestre Skoledistrikt, et Hus, 57, FT-1860, C3468
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Peder Sommer 40 Gift Husmand, Husfader Bodilsker sogn
Kristine Marie Andersdatter 35 Gift Hans Kone Østerlarsker sogn
Mine Jørgine Sommer 9 Ugift Deres Datter Østerlarsker sogn
Anders Peter Sommer 14 Ugift Deres Søn Vestermarie sogn
Jens Kristian Sommer 7 Ugift Deres Søn Østerlarsker sogn
Anine Kristine Sommer 4 Ugift Deres Datter Østerlarsker sogn
Jørgen Peter Sommer 2 Ugift Deres Søn Østerlarsker sogn

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 14-04-08 19:29

jep det er hende, jeg skrev forkert fødsels år i en tidligere besked. Det rigtige er 1856.

FS:
ANINE CHRISTINE SOMMER
født:
Døbt: 11 JUN 1856 Osterlarsker, Bornholm, Denmark
forældre
Far: HANS PETER SOMMER
Mor: CHRISTINE ANDERSDR

og igen, men ikke i kirkebogen, men fundet for 10 minutter siden

ANINE CHRISTINE SOMMER
Gift med
JONS JOHANSSON (1865)
Gift: 12 APR 1885 Ro, Bornholm, Denmark
Hans alder: 20
Hendes alder: 29

Ro = Rø

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 19:42

jeg kan ikke finde dem viet hvad opslag ??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 19:49

jag har fundet dem viet, så nu stemmer dine data igen
senta

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 14-04-08 20:24

hej Senta
fandt du dem i kirkebogen, eller i FS?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 20:26

i kirkebogen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 20:28

Rø Bornholm Nørre Bornholm Rø 1881 1891
opslag 48 nr.2 1885
senta

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 14-04-08 20:43

1000 tak til dig santa
Den have jeg fuldstændig overset.
Nu mangler jeg ”bare” at finde ham Jöns i Sverige og måske af den vej at finde det navn som en del af hans efterkommere fik: ROTHMANN.
Det har intet md den nordjyske Rothmann.
Ingen af dem med Rothmann fra Bornholm ved hvorfor og hvorfra navnet stammer.
Den første med navnet er født i Allinge 24.1 1891. Jöns og Aninies 3. barn, nr. 4 fik heller ikke navnet.
Den første fødte fik 8 børn henholdsvis i Allinge og i Middelfart, de 3 sidste født i 1920erne fik navnet Rothmann. Til stor undren i familien

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-08 20:58

har du tydet det der står ved deres vielse ??
hvis må der være en henvisning til hvorfra han kommer i sverige,
derudover har du prøvet at kontakte lokal arkivet for rø på bornholm ,??
måslke en mulighed, ??
hvis du ved hvornår/hvor JONS JOHANSSON er død kan du prøve at søge efter et skifte,
der kan du være heldig at finde hans fødested / evt ved begravelsen.
held og lykke
senta

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 14-04-08 21:02

Tak for svaret senta.

jeg prøver

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 21:38

her er en data base fra sverige du kan søge i
http://www.ddss.nu/(S(htywofuicypm2r45cyttirvt))/swedish/default.aspx
senta