/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvilket træ
Fra : risvej07
Vist : 3566 gange
100 point
Dato : 13-04-08 16:56

jeg er ved at bygge en pavillion. der bliver 450cm mellem stolperne som skal bære taget, spørgsmålet er nu, skal jeg bruge limtræ, spærtræ, tømmer ??? jeg regner med en dimision på ca 10x20 cm længden 510cm med 450cm mellem stolperne
vh
poul

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-04-08 17:13

Du skal regne med snetryk. (Tagvægt)
Skal der fladt tag på, eller med 10-20-30 gr. hældning, - det er jo ikke lige meget.
Og så har tømreren en lærebog for dimensionering, nå du ved dette.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-04-08 17:17

Du får nok ikke andet end et indtryk af hvad det drejer sig om ved at se denne side:
http://www.sbi.dk/byggeteknik/konstruktioner/sikkerhed-og-last/sbiintroside.2006-01-12.1265195265/beregningsforudsetninger-for-dimensioneringstabeller-i-tre-28-tresperfag
Ellers søg på træspærfag.

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 13-04-08 17:19

taget falder fra 240cm ned til 200cm på de 5,10 meter
så må vi lige håbe tømmer sender et svar

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-08 17:38

dimension 5x20 stillet på højkant vil jeg gætte er rigelig stærkt. det bruger de som fodrem til fritidshuse i Sverige

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 13-04-08 17:40

men er det "bare" tømmer eller hvad ???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-04-08 19:17

Husk på at det er tømmerets højde der bærer og ikke så meget bredden. Det er godt nok noget af et spænd du har få det slået op.

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 13-04-08 20:57

spændet skyldes at bygningen bliver lavet som. 3 x 3 uden den miderste. altså det er kun den miderste der får spænd på 4,5 m..... men hvilket "træ" eller er det lige meget????

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-04-08 21:26

du bør bruge en 45x245 spærtræ. det får du på tømmerhandelen som standardvare og det er ikke særlig dyrt. du bør nok ikke have større spærafstand end 60 cm, da det er et rimelig stort spænd du har.

tømreren

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 13-04-08 21:51

Almindig fyretræ lægges 60 cm(10X20) fra hinanden ,med de runde sider opad .
Hvor tynder træet er jo tættere bjælkerne skal ligges fra hinanden (6X20cm. = CM 50 cm.)
pømske

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-04-08 22:55

Hej
Størst sikkerhed får du med limtræ, som heller ikke "fylder" så meget som evtl tømmer. Dimensionerne kan på grund af limtræs større bæreevne være mindre kraftige end alm træbjælker.
Vi har brugt det til vores overdækkede terasse, hvor vi ønskede så lidt træværk som muligt og ved brug af limtræsspær og stolper helt kunne undgå de tværliggende lægter til understøtning af tagpladerne.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-04-08 07:28

Hvis du vil have færdigspær, er problemet ikke så stort, for så sender du dine tegninger ind til producenten, og han dimensionerer så dit træ. Og ligeledes er vigtigt hvilket tag du ønsker, - prøv at se her:

http://www.traeguiden.dk/page.asp?sideid=596&zcs=308