/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine
Fra : granner01
Vist : 1929 gange
100 point
Dato : 13-04-08 14:35

Jeg har en Bosch opvaskemaskine som lige pludselig ikke vil lukke vandet ud. Kloaken er ikke stoppet, den er ikke mere end ½ år gamme. (kloaken altså)
Er der nogle bud på hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-04-08 14:39

hej granner.
Pumpen er stoppet

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-08 15:17

En bøjet eller tilstoppet afløbsslange?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-04-08 15:24

Pumpen er ikke stoppet (det er tjekket) og afløbsslangen er ikke bøjet eller tilstoppet. (det er også tjekket.

Andre forslag?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 13-04-08 15:31

Har du renset sien i bunden ? Både den grove og den fine indeni, forsøg at rense med en bøjelig tråd eller lignende ind i afløbshullet, der er kun ca. 10 centimeter fra sien til pumpen, vil den stadig ikke tømme, så er den måske oversvømmet, hiv bæstet ud på gulvet og om på siden, hvis der løber vand ud på gulvet, fra bunden af maskinen, så har du fundet fejlen, men ikke årsagen der er så sandsynligvis hul på en slange og det skal du have rettet, ellers kommer problemet igen i løbet af få dage, Bosch er dumt konstueret at man ikke kan tømme den bakke, uden at lægge maskine på siden

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-04-08 16:26

Nu er al ting prøvet og kontrolleret og som den optimist jeg er, har jeg startet maskinen igen.

Jeg er spændt på hvad der sker. Og jeg skal nok holde jer orienteret. Men måske har der været en nisse på spil.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-04-08 19:04

Hvis du kan høre pumpe køre normalt, men den bare ikek tager vandet ud, kan du tager slangen af og puste hårdt i denne. Hvis det er en prop et eller andet sted kan de være du kan trykke den baglæns.
vh ben

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-04-08 19:48

Jeg har lige kørt en opvask i maskinen, men kun med den øverste skuffe, og nu virker den igen, men den smeltede ikke vasketabletten helt.

Måske er det manglende vand, men vi har mega hårdt vand her. Jeg har prøvet at en ventil til vandet var tilkalket, så den skal nok kontrolleres igen.

Jeg takker meget for hjælpen fra alle. Men O.V.N. får pointene.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 13-04-08 19:48

Tak for svaret o.v.n.. Nu virker maskinen igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-08 23:05

Selv tak, godt at opvaskeren virker igen, i dit seneste indlæg kan jeg genkende noget fra min egen, vand er ikke så rent som vi går og tror, med tiden dannes der nogle slimede overflader i vandforsyning i opvaskeren, det kan så føre til at maskineriet ikke får vand nok at vaske i, min VVS service mand lærte mig at lave hullerne lidt større, mellem de forskellige led i den vandbeholder omme på den ene side, ikke noget du selv skal gå i gang med uden nærmere forklaring, men det er altså ikke nødvendig at udskifte vandforsyningen på opvaskeren, som nogle bare gør