/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Opladning af batteri
Fra : jes-a
Vist : 2528 gange
80 point
Dato : 13-04-08 10:48

Hej

Hvor mange volt og ampare skal der sættes på et 6volt 2 amp. syrebatteri og hvor længe skal det stå for at oplade?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-04-08 11:16

hvis det er et vhor du kan fylde vand på
ville anbefale at købe et nyt evt. veligeholningsfrit
det kommer and på laderen hvor lang tid det tager det skal dog være en 6v lader med 2 amp. sek.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-04-08 11:19

Der skal 6,9 volt til.
Hvor længe det skal stå, afhænger helt af hvor stor strøm du lader med

MVH

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-04-08 12:31

2,3 Volt pr. celle = 6,9 Volt. Ladetiden er afhængig af hvor stor en strøm du påføre batteriet og hvor meget batteriet er afladt! Hvis batteriet er afladt ned til normal (nul nivo), del vil sige, når batteriet er fuldt opladt, og der er brugt 2. ampertimer af kapaciteten, er batteriet afladt og der skal så bruges 2.ampertimer for at få det ladt op igen, så hvis du påføre en konstant strøm på 0,5 amp, vil det tage 4.timer / 1 amp i 1.time.
MEN med en almindelig lader er der ikke konstant strømstyring, så det tager længertid. Og en anden faktor er hvor stabil spændingen er på laderen med & uden belastning, har også noget at sige.
Der er desværre flerefaktore der spiller ind på hvorlang tid det tager at oplade et batteri, men hvis ladespændingen ikke er over 6,8 - 7,0 voldt, kan du bare lade laderen være på i længere tid, det tager batteriet ikke skade af.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-08 12:59

En skånsom opladning er med 20 % af batt. effekt.
2AH skal dermed lades med ca 400 mA.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 13-04-08 14:55

Nu ved jeg ikke hvor mange ampare min strømforsyning kan leverer, men 6,9 volt kan den sagtens give. Hvordan ved jeg hvornår det er opladt. Sker der noget ved at sådan et syrebatteri oplader for længe?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-08 15:44

Ladestrømmen går mod nul når batteriet er opladet.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 13-04-08 17:26
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-04-08 19:57

For at finde ud af hvornår batteriet er helt opladt, skal du bruge en syre måler der måler væghtfylden i syren, ved 1268 er batteriet / den målte celle fult opladt og ved 1200 er det afladt, i et 6 Volt batteri er der tre celler og de skal vise den samme vægtfylde for at batteriet er ok. Men sæt din strømforsygning til 6,9 Volt og lad den lade på batteriet i ca. et døgn, så er batteriet opladt, du kan ikke ødelægge batteriet af, når spændingen holdes på 6,9 Voldt.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 13-04-08 20:03

Ok, men hvordan styrer jeg amparerne.

For lige at være sikker på at jeg forbinder batteriet rigtigt. Skal pluspolen ikke sættes til plusudgangen på strømforsyningen?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-08 20:07

Citat
Ok, men hvordan styrer jeg amparerne.

Det gør laderen, den føler batteriets ladetilstand og regulerer
ladestrømmen derefter.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-08 20:36

Forudsat at du lader med 6 V.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-04-08 20:41

[CITAT] [/Ok, men hvordan styrer jeg amparerne.

For lige at være sikker på at jeg forbinder batteriet rigtigt. Skal pluspolen ikke sættes til plusudgangen på strømforsyningen?

CITAT]
Du kan kun styre ampererne hvis du har en strømforsygning med strømbegrænser, som du selv kan stille til eks. 0,5 amp, så går der kun 0,5 amp i starten, men den falder efterhånden som batteriet bliver opladt.

JA. Pludspolen på batteriet skal sættes på pluds udgangen på strømforsygningen. !! UNDSKYLD MIG. Men har du tjek på hvad du har gang i hvad skal batteriet bruges til, det afgiver syredampe, især ved forkert opladning.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 13-04-08 20:49

hmm, min strømforsyning har ingen strømbegrænsning. Måske skulle jeg hellere finde en adaptor på 6v.

Batteriet skal bruges i en knallert.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-08 20:51

Du kan da ikke bruge en adaptor som lader.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 13-04-08 20:55

Hvorfor ikke? Den er jo netop begrænset til fx. 400mA.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 13-04-08 21:08

Fandt lige en adapter i mine gemmer. Den er på 6volt og 700mA. Vil det være risikabelt at bruge den?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-08 21:24

Duer ikke, men prøv så bræder du adaptoren af.
Fjerner flueben.
Nu kan det ikke blive dummere.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-04-08 21:30

. Strøm og spænding har du ikke tjek på. Så nu gør du som jeg forklare det:
Sæt spændingen til 6,9 voldt, tilslut batteriet , aflæs ampermeter på strømforsygningen, hvis det hviser over ca. 0,5 amp, så sænk spænding til det viser ca. 0,5 amp, og efterhånden som batteriet bliver opladt, hæver du spændingen til du når 6,9 voldt.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 13-04-08 22:03

ok så, men troede at spændingen skulle være konstant. Jeg prøver.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-04-08 19:02

Jeg havde ikke den styre tillid til at lade på den måde alligevel. Det ene kammer har lidt grumset væske, så jeg køber sgu bare et nyt hos thansen.
Men man skal selv fylde syre på, hvilket ikke skulle være noget problem. Men skal sådan et nyt batteri også oplades eller er der automatisk strøm på såsnart der fyldes syre på?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-04-08 22:56

Efter påfyldning af batterisyre/svovlsyre, er der strøm på batterier, det skal lige stå lidt, så er det klar til brug og knallerten skulle gerne holde opladt, hvis ladesystemet kan give mere strøm end der bruges til lys mm.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 16-04-08 19:51

ok, det lyder godt. Jeg kom til at tale med en idag, der mente at nye batterier ikke yder fuld styrke før de har været opladt lidt, passer det?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-04-08 21:56

Et nyt batteri er brugsklar når der er fylt syre på det, og laderelæ på knallerten sørger for at det bliver opladt korrekt, så få nu det batteri monteret så du/? kan kumme ud at køre i det gode vejr.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 17-04-08 17:26

Jeg har lige været i thansen og købt et nyt batteri. Både ekpedienten og vejledningen til batteriet ssiger at det anbefales at lade det op i 15-20 timer.
Men hvordan tester jeg hvor meget strøm der er på. Er det ikke noget med at man er nød til at sætte et eller andet apparat mellem amparemeter og strømkilde?
Hvis jeg husker rigtigt, hvor pokker for man fat på noget der trækker 2 ampere?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-04-08 18:53

Hvis du lader det som beskrevet er det ok Hvoffor vil du vide om det er ditten eller datten ??? sæt det på tag tændrørskablet af belast starteren med et klemme-amperemeter på starterledningen så får du helt nøjagtigt svar på hvad din starter bruger om det så lige er det du vil have vil jo så vise sig

God Ferie og tur

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-04-08 18:57

Den måde man tester batterier er at veje syren med en syre vægt.

med hensyn til belastning med 2 amp - kan man finde en lampe med en kendt strømforbrug, og se hvor mange timer den lyser inden battriet dør.

P=U x I 6V x 2 amp =12W/h

http://www.varta-automotive.com/elearning/findex.html kan du finde oplysninger om baterier og opladning, bla at lade strøm normalt ligger imellem 1/10 og 1/20 at batteriets kapacitet eller amp timer. Det vil sige at dit batteri bar bedst af at blive ladet med 100-200ma. Dette for ikke at koge syren af.

Jeg har ikke læst alle indlæg, så måske er der nogen der har skrevet det samme.
vh ben

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-04-08 19:02

Hvorfot afslutter du ikke dit spøgrsmål?
Du har jo fået svar!

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 17-04-08 19:05

Selvfølgelig ville det være nemmere med en rigtig lader, men jeg gider ikke smide flere hundrede kroner ud til en lader jeg skal bruge een gang.

Jeg har dog lige sat batteriet i knallerten, og det hele lyser bare super. Men om jeg så kan undgå at skulle lade det op ved jeg ikke. Måske kan knallerten selv lade den op ved en køretur??

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-04-08 19:06

Hov der smut en lille tyrkfejl hvorfot=hvorfor.
Du kan ikke teste hvor meget strøm der er på et batteri. Du kan måle hvor stor spændingen er, 6 v.
Skal du belaste dit batteri på 6 volt med 2 Ampr, skal du bruge en modstand på 3 ohm. Det giver en strøm på 3 amp eller som en anden har svaret en 6 volts pære 12w.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-04-08 19:20

Nu har jeg læst noger mere.

Det her spørgsmål handler grundlæggende ikke om batteriet men og kapacitet til start af dyret.

Din starter op dyret, bruger vildt meget strøm i forhold til batteriets størelse, så hvorlænge der skal køres handler om hvor meget du bruger din starter.

Dette er ikke til at give svar på her, da vi jo ikke ved hvor hurtigt den starter fra du trykker på start til den køre.

Det er svært at give talt på hvorlangt du skal køre for at du slipper for at lade den. Men jeg vil da regne med at ved alm brug, bør du regne med minds en 1-2 KM pr start for at slippe for at skulle sætte lader på. Især efter der nu er lovkrav om at vi skal køre med lys heletiden, og i tomgang er det begrænset hvor meget den lader.
vh ben

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 17-04-08 19:20

Så må jeg jo bare kører med det som det er. Hvis det går død så må jeg jo prøve at sætte strømforsyningen til. Men der kan jeg så bare ikke vide om det holder sig nede på 2-300mA, som en skriver det har bedst af.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 17-04-08 19:24

Ok, så ved jeg at jeg også skal have lys på hele tiden.

Den starter forresten lige med det samme og jeg regner med at komme til at køre ture på ca 4km af gangen på den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-08 19:33

Dumå vælge om du vil lade med en bestemt strøm eller en bestemt spænding.
Du kan ikke på en gang bestemme både spænding og strøm.

Helt fagligt korrekt er det med en bestemt stømstyrke og så lade til spændingen ikke mere stiger.
men de færreste har grejet til det.

Så sæt spændingen til 6, 9 V og lad med en passende modstand i serie,. Så trartstrømmen max er 0, 4 A.

Nøjere besked kan du få hvis du opgiver hvad batteriet er til.
Der er ikke mange som bruger så små blybatterier mere.

Er du helt sikker på at det er et bly / svovlsyre batteri, og ikke noget helt andet.

Markedet for den størrelse er næsten helt overtaget af alkaliske batterier. Som f. Ni- Cd typen.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 17-04-08 20:03

tror ikke jeg har så store modstande liggende.

Batteriet er et som dette:
http://thansen.dk/product.asp?c=1747917624&n=-2040238764&pn=-2040263759

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 17-04-08 21:59

Har nu sat det til opladning med modstand på 22 ohm så den giver 270 mA. ved 6,9volt. Der lyder lidt knasen fra batteriet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-04-08 00:17

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-04-08 10:56

d. 16-04 kl. 21.56
Citat
Et nyt batteri er brugsklar når der er fylt syre på det, og laderelæ på knallerten sørger for at det bliver opladt korrekt, så få nu det batteri monteret så du/? kan kumme ud at køre i det gode vejr.

d. 17-04-kl.19.02
Citat
Hvorfot afslutter du ikke dit spøgrsmål?
Du har jo fået svar!

JA det har han, men !

d. 17-04 kl. 19.24
Citat
Den starter forresten lige med det samme og jeg regner med at komme til at køre ture på ca 4km af gangen på den.

Hvorfor brugte du så ikke tiden på at køre en lang tur, så batteriet kan blive ladet korrekt op. Istedet for at bruge tiden på noget du ikke har tjek på.

d. 17-04 kl. 21.59
Citat
Har nu sat det til opladning med modstand på 22 ohm så den giver 270 mA. ved 6,9volt. Der lyder lidt knasen fra batteriet.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 18-04-08 11:13

Jeg har ingen forsikring, så jeg kan ikke kører ret meget endnu.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-04-08 11:32

Hold kæft mand!!!

Hæld syren på batteriet, start og kør, hvad er problemet?????
Skal der godtnok så mange indlæg til, for at skifte et skide batteri???, i så fald bør du nok lade være med at skifte andet, for ellers bliver det verdens længste tråd.

Det er et batteri til en knallert, ikke hovedstrømforsyningen til en rumstation.
For fanden hvor svært kan det være, nu gider jeg ikke at høre mere om det batteri, så slutter her.

MVH

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 18-04-08 11:46

Der er for så vidt ikke det store problem, men vil bare have det optimale ud af batteriet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-08 19:50

Nu er der mange dumme svar her fra folk uden viden om emnet.

Tro hellere på hvad fabrikanten skriver i brugsanvisningen.

Når man lige har hædt syre på er tørt batteri, skal det oplades med det samme inden det monteres i køretøjet.
Ellers holder det ikke så længe.

Jeg ved godt der er mange analfabet-mekanikere, som bare sætter et nypåfyldt batteri i og tror det så lades godt nok op i køretøjet. Men det gør det ikke, og det har ikke godt af at trække startstrøm, før det er opladet.

Køb eller lån en lille hjemmelader til bilakkuer De er ikke større end at dit batteri kan tåle det.

Mål spændingen når den når ca 7,5 V er batteriet fuldt opladet. Det skal boble fra pladerne under den sidste del af opladningen. Analfabeterne bilder sig ind at opladningen er færdig når boblerne kommer.
Lad det stå lidt efter ladningen til det er boblet af , og efterfyld så med syre. Seperatorerne tager lidt tid inden de er gennemvædet, så det er normalt at syrestanden falder efter første påfyldning. Det står sikkert også i brugsanvisningen. Syren står højt nok når den dækker pladerne helt.

Ved ladning forbindes laderens plus til plus på batteriet.

Hvis du vil sætte en modstand ind bruges en forlygtepære som modstand.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-04-08 20:03

Hr. Transor

Jeg ved ikke hvad du er ved at rode dig ud i.

Men syren er påfyldt batteriet når man køber det, Det enste man efterfylder batterier med under normale forhold er deminiraliseret vand. Da det er vandet der fordamper ved ladningen.

De batterier man køber i dag er Fabriksladet inden de sælges.

Der er ingen problemer i at købet batteri og sætte det og starte og køre en lang tur.
memoryeffekt og topladning er de største problemer på dette lille 6 volt 2AH bateri.

Det er nok mere belastningsmønstret.

Så syntes jeg også det kniber mig at komme i tanke om hvor man sælger Batterier og Syre som byggesæt idag, til gør det selv folk. Jeg kan ikke forstille mig at i T. Hansen gør sig i den salgs.

Men måske har du større ekspertviden på dette område,

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 19-04-08 23:04

Jeg overvejer at købe en lader. Har hørt at batteriers ydeevne bliver mindre hvis udsat for kulde. Så måske kan jeg risikerer at skulle lade igen.

Kan denne lader anbefales:

http://thansen.dk/product.asp?c=1750757869&n=1387907884&pn=1387911564

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-04-08 23:17

Den er rigelig stor til dit formål...
en meget mindre kan også gøre det...

Men til 198,- er der vel ikke grund til at lede mere...

vh Ben

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 19-04-08 23:25

Ja, den er billig. Håber så ikke det er noget billigt lort der ødelægger batteriet.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 80 point
Dato : 19-04-08 23:35

Der er vel ikke grund til at lave et batteri til raket videnskab...

Det er jo kun et batteri...

Citat
ødelægger batteriet

Det enste der ødelægger dit batteri og lang tids anvendelse af din starter. Starter er den håreste belastning dit batteri oplever. Det er jo et relativt lille batteri.

Jeg tror også det snart er på tide du får lukket det her spørgsmål.

Der kan vist ikke "koges mere suppe på den høne"

godt tur---

Så køre det for dig.....

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 20-04-08 09:23

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

En anden gang var det måske smart at købe noget andet end et syrebatteri, hvis de da findes i 6 volt og rette størrelse.