/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
terrænændring
Fra : montør
Vist : 2456 gange
20 point
Dato : 13-04-08 09:21

hej!
Jeg bor i blandet bolig erhvervsområde, min nabo har hævet terræn med 1.5 meter og derovenpå sat trådhegn på 2 meter således han opnår en højde på 3.5 meter mod min grund.
Der er yderlige placeret 2 stk. 40 fods containere samt store lastbiler langs skel, højden er flere steder over 5 meter. Er dette lovligt.?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-04-08 10:14

Normalt må man højst terrænregulere ca 50 cm uden tilladelse fra kommunen, men det kommer bl.a. an på lokalplanen se fx her http://www.bolius.dk/viden/fakta/funktionalitet-og-arkitektur/hus-og-bygningstyper/terrenregulering-af-en-grund#hvilke-regler-er-der

Jeg ville starte med at tale med kommunens tekniske/byggeforvaltning. Som udgangspukt vil jeg mene, kommunen skal have givet tilladelse og foretaget nabohøring inden

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 20 point
Dato : 13-04-08 10:54

Det er nok ikke lovligt, når man ved at naboen kan forlange hækken klippet ned til 1.80 cm. Der er det hegnssynet man henvender sig til. Hvad angår terrængregulering, er det meget begrænset hvad man må. man må ikke ændre terrænnet så vandet løber ned over naboens grund. Snak med de kommunale myndigheder.

Kommentar
Fra : montør

Dato : 13-04-08 11:11

Tak for henvisning til god side, der netop beskriver de problemer vi er blevet påført.
Jeg har klaget til kommunen, men da min nabo er storkunde hos kommunen, og gode venner med sagsbehandleren, kan han udføre dette uden ansøgning, uden nabohøring, idet lokalplan ikke nævner terrænændring, og de tinglyste servitutter vil byggesag ikke følge, idet servitutter der er gældende: "det er byrådet der har påtaleretten" dvs. sagsbehandleren har frit spil, idet han tilsyneladende er byrådes talerør. Jeg har henvendt mig hos byrådet, men det er samme sagsbehandler der redegør over for byrådet, og omgås sandheden, så byrådet beklager de kan ikke hjælpe. Der foreligger ikke en ansøgning eller en godkendelse, citat "Terrænændring er forvaltningsmæssig indirekte godkendt"
Vi har haft 6 oversvømmelser og en masse bøvl på grund af naboens utilstedelige byggeri, som er udført med gamle knækfliser med 5 cm beton imellem lodret uden fundering, samt er så skævt at det er en skændsel at se på det, vi føler vi bor i et fængsel.

Godkendelse af svar
Fra : montør

Dato : 13-04-08 11:16

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-04-08 12:00

du har ikke talt med rette person i kommunen. Bed om hegnsmanden, der ikke er samme person der udsteder tilladelser. I min kommune er det en jurist.

Det vil være meget tydeligt i lokalplanen hvad der er tilladt og hvad ikke. Tag derfor op til planafdelingen og få udleveret lokalplanen for netop dit område - hvis ikke den ligger tilgængelig på din kommunes hjemmeside (det gør den oftest).
I alle kommuner er højden deffineret via et kotekort og det vil være dette nulpunkt der afgøre hvor højt over niveau man må bygge.
Er du helt sikker på du har fået forstået alt korrekt?
Lige den del af kommunen plejer at være klokkeklart, fordi der altid er nogen der er utilfredse.

God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-08 12:27

Tak for godkendelsen!

Men jeg synes ikke du skal give op. Jeg synes man har en forpligtelse over for både sig selv og andre i den slags sager og ikke lade de største skattydere få den største ret.

Netop ting som hegnets højde og ændringer i terrænget er ting der ikke kan ændres ved en lokalplan. de love er ens for hele landet.
Du kunne prøve at henvende dig til den gratis retshjælp, de har åbent en gang i ugen i alle kommuner:http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

Gå nu til dem!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-04-08 13:14

nej, du skal have fat i en hegnsmand fra din kommune.
Lokalplaner er lokale - ikke ens i hele landet, derfor skal du kende den i din kommune...

det fyger omkring med urigtige oplysninger på kandu
Selv den med advokaten en gang i hver kommune

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-08 13:20

Jomfruane - hvad har du drukket?
Her er et uddrag fra mit link:
Advokatvagten

Advokatvagten – eller retshjælpen som den kaldes i nogle byer – kan bedst betegnes som en juridisk skadestue, hvor der ydes mundtlig juridisk førstehjælp. I landets over 100 advokatvagter giver advokater ca. hver uge gratis mundtlig rådgivning til de borgere, der henvender sig.

Hvis du kommer til Advokatvagten med dit problem, kan du være helt anonym. Der bliver ikke skrevet noget ned eller lavet en sag. Du får blot en hurtig juridisk bedømmelse af din situation.

Over 20.000 mennesker henvender sig hvert år i Advokatvagten. De fleste spørgsmål handler om skilsmisse, forældremyndighed, fast ejendom, leje af bolig, arveforhold og erstatning. Men der er ingen grænser for, hvilke juridiske problemer du kan spørge Advokatvagten til råds om.

Advokatvagtens åbningstider og adresser

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-04-08 13:28

dit sure p... åbenbart
Kunne du ikke se at jeg pjattede med dig?
en gang om ugen - ja det står der altså ikke.

Bortset fra det vil en advokat henvise til hegnsmanden...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-08 13:48

jeg har ikke noget imod at han henviser til hegssynsmande - bare han ikke henviser til jomfruane.
jeg har læst det i gennem flere gange, både i min lokalavis og det link jeg gav, står der en gang om ugen .
Jeg har arbejdet så mange år ved kommunens tekniske forvaltning at jeg ved at kommunen ikke kan ændre landet love, ved en lokalplan
Her er hegnsloven. vi lever i et demokrati. det vil sige at den er vedtaget med jomfruanes tilladelse;-
http://www.hegnsloven.dk/lov.html

Kommentar
Fra : montør

Dato : 13-04-08 14:38

Byggesag besigtigede forholdene, og til min nabo udstedte de påbud om at ændre sin terrænændring, naboen efterlevede ikke dette påbud, og byggesagsbehandler besvarede ikke mine skrivelser og telefonopkald, efter 3 mdr. henvendte jeg mig hos byggesag og ventede i timer på at få en samtale, og bad om redegørelse, påbud ville der ikke blive fulgt op på, idet det ikke var juridisk
gældende, dette bad jeg om at få på skrift, men det kunne jeg ikke få, samme dag bad jeg hegnsynet om hjælp, og 1 md efter havde vi hegnsyn, der pålagde naboen at rykke sin mur 0.5 meter, idet han skulle give plads til en hæk. Jeg må bestemme hækken, men efterfølgende lyver naboen og begærer en § 44 hvor hegnsyn bestemmer at naboen må bestemme hækken, hegnsyn bestiller gartner, der kommer og graver på min grund, jeg modtager regning på hegnsyn samt ½ hæk som jeg nægter at betale, idet der i naboens skøde står at naboen har hegnspligt.
Muren samt terrænændring kan hegnsyn ikke tage bestemmelse om.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-08 16:23

Jeg synes du skulle snakke sagen igennem med de folkevalgte, eventuelt borgmesteren. Det ser jo ud til at forvaltningen taler sammen og sender den samme mand til at "tryne" dig hver gang. Så tag en snak med en eller flere fra udvalget.
Samtidig kunne de da passende forklare hvad mening de lægger i udtrykket: "Terrænændring er forvaltningsmæssig indirekte godkendt" ?

Det kan man da nærmest ikke.

Kommentar
Fra : montør

Dato : 13-04-08 20:40

jeg har rettet henvendelse til 2 af by og plan udvalget, og de har besøgt os, og de deler helt vor opfattelse de mener også dette er forkert, derfor forelagde de skrivelse jeg havde skrevet til de øvrige medlemmer af udvalget, samme sagsbehandler fra byggesag er med til udvalgsmøde og fremlægger sin vurdering, så jeg fremstår som klager, så den 11 marts var det så det, beklager vi kan intet ændre, og de skriver endda naboen har været så venlig at opstille containere og uindregistrerede gamle last og varevogne langs skel netop for at begrændse indblikgener, flink fyr-- vi synes det er utilstedeligt, udenfor vor dør står containere med en højde på over 4 meter.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-08 21:38

du skal have fat i nogle andre til at hjælpe og rådgive dig. Udrangerede biler må ikke henstilles hvor man vil. der er bestemmelser i miljølovgivningen, om indretningen af bilkirkegårde.
Nogen gange er man mere bange for Ekstabladet og TV end man er for lovgivningen. er de biler tømt for olie, benzin, batterier OSV ?

Kommentar
Fra : montør

Dato : 13-04-08 23:20

en del af naboens byggeri er udlejet til afrikanere der samler på alt, bla.gamle biler, og miljømyndigheden har skiftende personale, der lige skal undersøge reglerne, der står ca. 10 biler
men selv om de er ramponerede, uden ruder m.m kan de køre, og dette gør at miljø ikke kan kræve dem fjernet, siger de. Problemet er snarere at fra de besigtiger forholdene går der 4-5 måneder inden de vender tilbage og så er det andre biler og så er tilstanden ændret, så endnu er der ikke sket noget. hvis det var skrotbiler har jeg fået oplyst at der må stå 3 biler.
ekstrabladet og tv er måske løsningen, men jeg mener vi har en lovgivning der burde tage hånd
om dette, og hvis jeg går til tv, så får jeg intet lavet om.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-04-08 10:37

Når de der biler kan køre-og gør det- så er der vel andre regler der gælder, der skal være plader på dem blandt andet. Er det fordi han handler med dem, så kræves der andre erhvervstilladelse - næringsbrev og den slags. Jeg ved så ikke om han må have 3 skrotbiler stående. En her i gaden havde en lastbil stående, den fik han pålæg om at fjerne, Der blev sagt til ham at det kunne være noget andet, hvis det var en personbil - så kunne han sige at det var en "reservedelsbil"