/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Feriepenge,beskatning v/jobski
Fra : jpillow2006yah
Vist : 10838 gange
100 point
Dato : 12-04-08 23:56

Emne: Feriepenge, beskatning v/jobskifte

Jeg skiftede job sidste år. Jeg har så nu set i forbindelse med min årsopgørelse fra skat at jeg har "tjent" noget mere end ventet i 2007. Det viser sig at alle mine opsparede feriepenge fra min tidligere job er lagt oveni min indtægt da de åbenbart afregnes ved jobskifte. Det betyder at jeg kommer til at betale væsentlig mere i skat end hvis jeg kunne vente med at afregne dem i 2008, som det ville have sket hvis jeg ikke skiftede job. Det koster mig ca. 10.000 kr

Er der nogen måde jeg kan gøre noget ved det? Altså udskyde beskatningen af feriepengene til 2008.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-08 00:37

Vent til der kommer en med forstand på detaljerne i økonomiske spørgsmål, jeg vil kun sige at mine feriepenge bliver beskattet det år som de tjenes, ikke i året som de udbetales, måske er der sket en fejl så du bliver beskattet to gange

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 13-04-08 07:50

Citat
Det viser sig at alle mine opsparede feriepenge fra min tidligere job er lagt oveni min indtægt

HELT normalt....

Dine feriepenge optjenes løbende og bliver beskattet ved årets udgang eller ved indbetaling til feriegiro...

Du er ALDRIG først blevet beskattet af dem året efter, medmindre du tidligere holdt ferie MED LØN...

Så årsagen er nok at da du IKKE kan holde ferie med løn (jobskifte) bliver de i stedet udbetalt/afregnet som feriepenge....

Citat
Det koster mig ca. 10.000 kr

Det må vist være en regnefejl....

Udbetalingstidspunktet kan IKKE give en skatteforskel af den størelse med mindre det er millionbeløb du tjener....

Kommentar
Fra : jpillow2006yah

Dato : 13-04-08 09:07

Det er ikke i forbindelse med at jeg har fået udbetalt mine feriepenge. Da jeg stoppede i firmaet er mine feriepenge opgjort og indbetalt til feriekonto (så vidt jeg forstår). I hvert fald øges min AM-indkomst saldo med: "Feriepenge sidste år"(2006) og "feriepenge i år"(2007). Og der trækkes samtidig kildeskat heraf. Dette betyder jeg lige når at betale topskat(15% ekstra) af det samlede beløb heraf. De 10.000 kr. er dog nok for højt sat.

Det jeg kan se er at det min samlede AM-indkomskt er blevet opskrevet med beløbet for feriepenge optjent i 2006 og 2007.

Hvornår feriepengene normalt blev beskattet har jeg nu fundet:
- Feriepenge er blevet tillagt lønnen de måneder hvor jeg har holdt ferie - og også blevet beskattet.
Min konklusion må være at eftersom jeg er stoppet er alle mine tilgodehavende feriepenge blevet opgjort og tillagt som AM-indkomst, som om jeg holdt al min opsparende ferie. Dermed øges min indkomst for 2007 med dette beløb og vil så være tilsvarende mindre i 2008... ( Hvor jeg så samlet forventer at tjene mindre...)

Jeg har også fundet dette klip på denne side:
http://www.bm.dk/sw1504.asp?date=2007-05-29
Jobskifte giver problemer med feriepengebeskatning
Politiken, s.12, 29. maj 2007
Et jobskifte kan ende med en uventet skatteregning, for så skal der straks betales skat af de feriepenge, der ellers først skulle udbetales et år senere. Og det er ikke rimeligt, mener Foreningen Registrerede Revisorer. Problemet rammer særligt den gruppe, der ligger på grænsen mellem mellem- og topskat.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-04-08 10:57

Det er helt korrekt, du vil helt sikkert også kunne se det på din lønseddel.

Citat
Det er ikke i forbindelse med at jeg har fået udbetalt mine feriepenge. Da jeg stoppede i firmaet er mine feriepenge opgjort og indbetalt til feriekonto (så vidt jeg forstår).

Din løn får du overført til din bankkonto, og dine feriepenge overføres til feriekonto.
Og feriepengene kan hæves efterhånden som du holder ferie.

Sådan har det altid været - det kan der ikke gøres noget ved.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-04-08 12:52

Det er desværre korrekt, at du skal beskattes af de optjente feriepenge i fratrædelsesåret.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=112673&vId=201704&i=35#i112673

Der er desværre ikke nogen måder at udskyde beskatningen på.

Kommentar
Fra : jpillow2006yah

Dato : 13-04-08 22:34

Ok. Jeg må acceptere det som det er. Jeg takker for svarene og vender snarest tilbage med point.

Godkendelse af svar
Fra : jpillow2006yah

Dato : 18-04-08 20:39

Tak for svaret refi.

Da du var den første til at skrive det rigtige svar får du hermed pointsne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-04-08 20:41

Selv tak....

Kommentar
Fra : malou1632

Dato : 04-07-09 18:19

Jeg fatter stadig ikke noget...

Jeg er helt almindelig lønmodtager som skiftede job i 2006.

Jeg gik fra ferie med løn (maj 2006) til feriepenge resten af året og i 2007 fik jeg et skattesmæk af den anden verden.

Skat siger, at der skal lægges feriepenge både for 2005 og 2006 oveni min indkomst for 2006 ?
Men de penge, jeg har optjent i 2006 figurerer jo først i min årsindtægt i 2007 og dér har min ARBEJDSGIVER da indbetalt skatten?

Hvis feriepenge optjent i 2005 indgår i min årsindtægt fra 2006 og igen i 2007... er der vel betalt skat 2 gange?

I don't get it... og indtil videre har jeg tlbagebetalt ca. 30.000 kr, selvom det var 24.000 kr. de mente, jeg skyldte.

Iøvrigt har min x-arbejdsgiver oplyst til skat, at jeg har tjent 146.000 kr. hos ham fra 1/1-2006 til 15/5-2006, men da jeg tjente 22.000 kr om måneden og feriepenge er 12,5% af dette beløb..... kan jeg bare ikke få det til at passe og skat siger, det er min opgave at få min x-chef til at redegøre for, hvordan, han er kommet frem til det beløb. Mine lønsedler viser hvad jeg har tjent, men det er skat ligeglade med. De forholder sig kun til hvad min chef oplyste og vil ikke bede ham redegøre for det.