/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvordan fjerner man okker??
Fra : johsstroger
Vist : 13039 gange
100 point
Dato : 12-04-08 19:59

hvordan fjerner man de røde okker på fliserne i badeværelset? jeg har snart prøvet så mange ting,men desværre uden held. på forhånd tak.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-08 20:08

Har du også prøvet med saltsyre?
Det var en hårdhændet spøg, brug hellere eddike syre.

Hvis det er noget der skal slibes uden at ridse, brug tandpasta...

I svære tilfælde, prøv med det du afkalker din opvaskemaskine med, Svend

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 12-04-08 20:08

OKKER GOKKER GUMMIKLOKKER
Det gamle børnerim er sjov leg med ord. Sjovt er det til gengæld ikke, hvis der er så megen okker i det vand, man bruger i huset, at den farver badeværelsets fliser gule eller brune. Som regel skyldes problemet med okker, at man får vand fra en privat boring.
Er der så megen okker i vandet, at det giver farveproblemer på badeværelset, bør man undersøge, om der er så meget okker i vandet, at det er skadeligt, og så få omlagt sit vand til vandværksvand.
På for eksempel apoteket kan man forhøre sig om en sådan prøve, og hvad den koster.

Hvorfor sætter okkeren sig fast

Sandsynligvis sætter okkeren sig fast på fliser, gulv og håndvask, fordi der sidder et kalklag på de nævnte ting. Derved binder okkeren sig til kalken.
Først gælder det om at opløse kalken. Man skal dog fare varsomt frem, så man ikke kommer til at opløse fugerne mellem fliserne eller kalkdelene i terrazzogulvet. Men er man forsigtig, og behandler man kun sjældent med eddiken, skulle der ingen problemer være.
Væd en køkkensvamp med eddike, og gnid med den grove side på problemfladerne.
Lad eventuelt eddiken trække lidt, inden du gnider.
Sidder kalken godt fast kan du med et barberblad forsigtigt skrabe kalken væk, før du gnider med svampen.
Skyl og tør
Når problemgenstandene er rene, skylles de og tørres grundigt af med en tør, ren klud.
http://www.ask-alex.dk/5093_Saadan_fjerner_du_okker.html

Mere her

http://www.gode-raad.dk/debat/viewtopic.php?t=1713&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=&sid=2c6bce7b843147eb0fc03eea32dee3d4

Kommentar
Fra : hvterp

Dato : 12-04-08 20:18

hvis du vil have det hurtigt ,og nemt af ,uden knofedt, smør wc rens på fliserne det virker fantastisk , lad det sidde et par minutter ,og skyl det af med vand ,der efter , det skal var den wc rens med fare symbol på , altså den kraftige , men det er ikke noget du skal gøre hver uge da det er hårdt ved fugerne, men det virker utroligt effiktivt.

Kommentar
Fra : loladi

Dato : 12-04-08 21:14

HEJ
KAN DU IKKE PRØVE DET MED KLORIN. DET KAN MÅSKE FJERNE PLETTERNE.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-04-08 22:46

Eddike syre der er fortyndet .Brug det til kogekedlen kaffemaskinen først da det ikke mister sin virkning.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-04-08 23:18

Vi har i mange år haft problem med okker fra vores vandværksvand. Det bindes af kalk.
Jeg har fået installeret en kalkspalter ( 3000,-) på røret hvor vandet kommer ind i huset, Det er den slags der afgiver en højfrekvent lyd og den er el drevet ( ca. 30 ,- om året). den har ikke alene gjort at bruserhovedet ikke kalker til ( heller ikke sierne i hanerne o.s.v.) men den har også gjort at okkeren er væk. Den har ikke noget bindemiddel (kalk)

Kommentar
Fra : montør

Dato : 13-04-08 09:04

Okker var tidligere et problem, da man havde egne brønde, det klarede man med oxalsyre,som kan købes hos materialisten, smør det på, lad det sidde, vask af, uden brug af knofedt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-04-08 09:09

Okker er stadig et problem i hvert tilfælde her på Nordbornholm og ikke kun fra private boringer. Til gengæld har vi så meget andet dejligt her over.

(oxalsyre er noget hidsigt stads det er et blegemiddel)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-08 11:21

Du kan købe fliserens i en rigtig flisebutik.
vi bruger noget til at smøre på fliserne så kalken ikke sætter sig. www.trv.it (købes i DK)
Vores private fælles vandværk afgiver en del okker men hårdhedsgraden er nede på 13.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-08 14:45

gør hele flisevæggen våd først. Så bliver fugerne mættet med vand og tager ikke imod den syre (fortyndet eddike-), du skal bruge til at rense okkeren af med. Og det behøver ikke have noget med kalk at gøre. I mit smålandske hus er der absolut ingen kalk i vandet, men okkeren kan få en håndvask til at ligne noget fra en kriminalfilm! Fortyndet eddikesyre er sagen plus selvfølgelig aftørring efter vandpjaskeri!
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : johsstroger

Dato : 14-04-08 17:39

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-04-08 17:49

Selv tak - håber du får held med at fjerne det