/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Sønderjylland 1864-1920
Fra : porse25
Vist : 810 gange
300 point
Dato : 12-04-08 15:44

hej til alle
er der nogen der har kendskab, til at der var sønderjyder, der blev udvist fra sønderjylland på grund af uoverens stemmelse, med de tyske myndigheder,hvor kan man eventuelt finde disse oplysninger?

Jeg kender en bogtitel: forfatter Henrik Fangel som skrev :Der nationale gegensats 1864-1914?
er den bekendt? og behandler den ovennævnte spørgsmål?

med venlig hilsen
Porse 25

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-08 16:06
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-04-08 16:37
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 300 point
Dato : 12-04-08 16:45

Citat
Da den preussiske værnepligt i 1867 blev indført i Sønderjylland opterede så at sige hele det værnepligtige mandskab fra 20 til 38 års alderen for Danmark. Det var ikke blot de helt unge, der blev tvunget til dette valg, men også de årgange, der havde kæmpet på dansk side i krigen 1864. De gamle soldater blev stillet overfor kravet om, at lade sig indrullere som reservister. Da de nægtede det, blev de hensynsløst udvist. Det fortælles, at hvert eneste sydfra kommende tog til Fredericia, var fyldt op med flygtende sønderjyder. Mange af dem var ældre mænd, familiefædre i små kår. Alene i året 1867 udvandrede eller udvistes henved 8000 fra Nordslesvig. Vejen gik til Danmark. Mange drog videre til Amerika.

http://www.farman.dk/artikler/sonderj.html

Denne side er virkelig fyldt med oplysninger om tiden

Godkendelse af svar
Fra : porse25

Dato : 13-04-08 20:02

Tak for svaret HelleBirgitte.
der var mange spændende emner i det
venlig hilsen
porse25

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-04-08 06:58

Selv tak - jeg er glad for, at der var noget, du kunne bruge