/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
havekalk hvor tit / hvor meget
Fra : casper0606
Vist : 10616 gange
100 point
Dato : 12-04-08 11:25

Jeg har mig en lille køkkenhave, men hvor meget kalk skal sådan en have have......

I bøgerne står der ofte at man skal tilsætte kalk hvis det trænger, men hvornår trænger det......Da det er en lille have synes jeg ikke det kan retfærdiggøre at jeg skal betale for en jordprøve....

Jeg ved jo ikke hvor meget kalk der er i jorden i forvejen så hvad gør jeg..

Mvh.
Casper Aaen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-04-08 11:43

Tror det er 25 kg pr 100m2

Det står på posen, det burde være nok med en gang, men det sikkert også på posen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-04-08 12:29

Få lavet en jordbundsundersøgelse, så kan du få svar hvad jorden mangler og skal have.
Du får så svar om din jord mangler kalk, gødning og hvilken slags den skal have.
Jeg kan ikke huske hvor man skal sende en jordprøve hen, for at få en undersøgelse.

hawaii7

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-08 13:20

http://www.vimedhave.dk/default.asp
En god side for havefolk.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-08 13:42

Pas på med kalk! Hvis du giver for meget kan du ikke avle kartofler f. eks. de første 10 år. Fra min tid på landet ved jeg at de fleste jordtyper kun skal have kalk med ca 10 års mellemrum. Der sker ikke så meget ved for lidt kalk som der gør ved for meget kalk.

Læs lidt her!
http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/dyrkningsvejledninger/kalkv.htm
Meen en jordprøve koster omkring 200.00 kr, Så man plejer at skønne sig til jordens kalktrang i småhaver. hvis du avler kartofler kan du se om knoldene har brune pletter (skurv) det er et tegn på at der er for meget kalk i jorden. Hvis ukrudtet mest består af melde og fuglegræsfladstjerne , er jorden i god gødnings og kalktilstand.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-04-08 15:44

Fordele ved kalk
· Kalk neutralisrer jordens surhed og øger jorden pH-værdi. Kun få planter trives i sur jord.
· Kalk tilfører jorden nyt liv. Når jorden er sur, er der mindre nyttefulde bakteria og regnorme i jorden. Kalk giver bedre betingelser for dette mikroliv.
· Kalk giver lerjorde en bedre "krummestruktur", og gør jorden luftig og nemmere at arbejde. Lerjorde uden kalk vil under normale omstændigheder pakke sig sammen og virke klistrede under fugtige forhold.
· Kalk indeholder det vigtige plantenæringsstof Calcium, som er livsnødvendigt for de fleste planter
· Visse skadedyr hader kalk, feks snegle.

Kalk eller ikke kalk
Er du i tvivl om jordens kalktilstand er det en god idé at få foretaget jordbundanalyse, der giver et præcist billede af, hvor meget kalk du skal tilføre din have for at få et godt resultat. Køb et simpelt test-kit i dit havecenter eller kontakt Det Danske Haveselskab tlf:45 93 60 00, hvis du vil høre mere om jordbundsanalyser.

pH Kalk eller ikke kalk
4,5 - 5,5 = Meget sur jord. Alvorlig mangel på kalk Ideelle forhold for azalea, hortensia og rhododendron.

5,5 - 6,5 = Sur jord. Mangel på kalk Ideelt for de fleste frugttræer og buske (æbler, pærer, hindbær og jordbær), visse grøntsager (kartofler og tomater) samt plænegræsser.

6,5 - 7,3 = Næsten pH-neutral. Korrekt mængde kalk. Passer til de fleste blomster, træer og grøntsager. En lille smule kalk tilført hvert år vil holde jorden pH-neutral.

7,3 - 8,0 = Alkalisk. For meget kalk Kun få planter foretrækker en høj pH-værdi. For meget kalk kan binde vigtige næringsstoffer i jorden. Kan sænkes med tilførsel af spagnum.

Hvor meget kalk skal der til?
Jorden kan godt få for meget af den gode kalk. Det betyder, at humuslaget nedbrydes for hurtigt, og planternes blade bliver gule, da kalken binder jern i jord. Efter en test af jorden bør man holde sig til flg doseringsrater med Trim Perlekalk.

Trim Perlekalk
Sandet jord
kg. pr. m2 Middeltung jord kg. pr. m2 Tung lerjord
kg. pr. m2

4,4 - 5,5 Meget sur 0,4 0,6 0,8
5,5 - 6,5 Sur 0,2 0,4 0,6
6,5 - 7,3 Næsten neutral 0,1 0,2 0,4
7,3 - 8,0 Alkalisk ingen kalkning ingen kalkning ingen kalkning
Ikke testet 0,2 0,2 0,3

Hvornår skal der kalkes
Det bedste tidpunkt at tilføre kalk er om efteråret. Spred kalken jævnt på jorden og lad regnen opløse den.
Køkkenhaven: Kalkes ca. hver 3 år. Ved afgrøderotation, så kalk det område, der skal bruges til kålafgrøder. Kalk ikke det område, der skal bruges til kartofler.
Blomsterhaven: Kalk hvert 2 år på sandede jorden og hvert 3 år på tungere jorde

http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/0C4A!open

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-08 15:58

Her er en tabel over indikatorplanter, der viser om din jord befinder sig i den høje eller den lave ende af PH skalarn.
http://skrubtudsen.wordpress.com/2008/02/05/indikatorplanter/

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 14-04-08 09:17

Hej,
et par bemærkninger som supplement til visse besvarelser.
Ved jordbundsanalyser bestemmes en jords reaktionstal (Rt), der ikke er det samme som
pH. Forskellen er at pH bestemmes i en vandig opløsning, medens Rt bestemmer surheden i en svag syreopløsning. Det gøres fordi jorden indeholder noget kulsyre.
Nordsteds tal for pH svarer netop til reaktionstallet Rt!
De fleste planter i køkkenhaven skal have et rimeligt højt pH for at trives optimalt, idet en sur
jord fremmer en del svampeangreb.
Det gælder bl.a. persille, porrer, selleri m.v.
Jordbær, kartofler, bærfrugter skal derimod ikke have ret meget kalk.
I prydhaven og græsplænen er der sjældent brug for kalkning - det er f.eks. en myte, at det hjælper mod mos. (Mos har ikke rødder og kan trives på en kalkdynge, blot der er skygge).
Kalk opløses ikke af regnvand, den skal ned i jorden, hvor kulsyren sørger for at den opløses.
En vandopløselig kalkkilde er hydratkalk (Ca(OH)2).
Planterne skal bruge calcium, men under danske forhold er der så meget i jorden, at man ikke gøder med calcium.
Der står en del råd om kalk og gødskning på sitet:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oos.htm

mvh
2603ph