/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bosch tændrør varmetal
Fra : jorael
Vist : 3302 gange
100 point
Dato : 12-04-08 09:33

Haynes, som man som perlegrusmekaniker kan have nytte af, skriver Bosch glødetal (=varmetal) 7 til alle Peugeot 306 motorer. Motoren går fint; dog er tomgangen måske lidt urolig. Min Peugeot forhandler fandt ud af, at netop denne 2.0 motor (XU10J4R) skal have Bosch glødetal 8, det samme sige nogle Peugeot nørd sider. Betyder den forskel i varmetal noget? Den kører fint og mere på en liter end diverse tests fandt frem til. Spørgsmålet er også, om jeg skal lade tændrørene sidde de forskrevne 60.000 km (har kørt de 30.000) eller skifte til glødetal 8 allerede i dag. Der kan jo komme en dag med sol til den slags småjob.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-04-08 13:15

Hvis du kører hårdt i den eller lader den trække helt ud på motorvejen, så skift til varmetal 8, ellers lad være.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 12-04-08 14:07

I de fleste Haynes manualer er der en glimrende vejledning med billeder af tændrør, hvor det fremgår hvad der kan forårsage, at tændrøret ser sådan og sådan ud.
Bliver tændrøret for varmt, kan midterelektroden brænde / smelte helt væk. Hvis dine tændrør ser pæne ud og den ellers starter og kører som foreskrevet, så lad det blive ved det.
For "kolde" rør bliver ikke brændt rene, og soder hurtigere til. Det giver startbesvær og haltende motorgang, da en eller flere cylindre ikke er med, før motoren bliver gennemvarm.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 12-04-08 17:17

Tak for svar. Hvad jeg glemte at skrive er, at hos Bosch betyder varmetal 8 et varmere rør (til en koldere motor); en anden forskel mellem de to typer er, at at røret med varmetal 8 har to elektroner. Dette rør med varmetal 8 skulle bedre kunne undgå sod. På den anden side kan jeg med varmetal 7 uden tøven køre godt til på motorvejen i Tyskland i mange timer i træk, vil jeg tro. Spørgsmålet er, om det er ulejligheden værd at skrue tændrørene ud for at se, om de samler sod. Jeg kan ikke i Danmark udnytte motorens potentiale med hensyn til hastighed, og jeg kører ret moderat - dog ikke helt model bedstefar med blød hat. Derfor overvejer jeg at skifte til det varmere rør, hvis det betyder noget? Med andre ord, kan man mærke på motoren om tændrørene samler sod, eller skal de skrues ud til visuel undersøgelse?

Kommentar
Fra : 534

Dato : 13-04-08 13:44

Brug: NGK eller Denso: Så er du Garderet

M.V.H. 534

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 13-04-08 14:13

bortset fra skift af olie oliefilter iog luftfilter, måske ventilatorrem, når den tid kommer, holder og kører en motor længere og bedst, jo mere man holder fingrene fra den. Mvh. K.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 14-04-08 07:31

Kære K og andre
Tak - jeg tager bilen til AUTORISERET forhandler; men da han begyndte at udskifte bremseskiver hver gang der bare var antydning af rust (1.500 kr hver gang) fik jeg nok. Nu kører jeg til udlandet og laver det du nævner selv. Hvorfor tager du ikke tændrør med på listen?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 14-04-08 13:54

Det kan de selvfølgelig også komme, men det jeg har efaring for er at en motor ikke har godt af at
blive skruet på i tide og utide, de gamle amerikanere kørte i en evighed, og der var aldrig rigtig
nogen grund til at skille dem ad. Mvh. K.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 14-04-08 15:26

Kære K
Tak for dit råd, jeg tror faktisk, du har helt ret. Noget der kører godt, skal man lade være. Haynes er faktisk læsning for sjov og oplysning; mit perlegrus mekanikeri begrænser sig til kontrol af væsker m.v. skift af olie+ filter, benzin- og luftfiltre - og tændrør. Mht. tændrør; hvad kan gå galt: Man må ikke tabe noget ned i cylinderne, ikke skrue skævt i gevindet og ikke stramme mere end 25 med momentnøglen. Det fleste manualer kalder det et arbejde, svigermor fint kan lave. Hvad mener du? Mvh Jorael

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 22-04-08 13:40

Tak for svaret Cortina01. og I øvrige. Det nuværende tændrør får lov at sidde sommeren over, når tiden for skift nærmer sig, ser jeg på tændrøret. Måske får det varmere (Bosch varmetal 8) en chance, da jeg langt fra udnytter motorens potentiale - og varmetal 8 anbefales af min autoriserede forhandler. Ærgerligt at Haynes anbefaler samme varmetal (Bosch 7) til alle motorer.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 12-06-09 07:45

Så kom de nye rør i med to elektroder og et tal varmere. Tomgangen er mere rolig, og motoren lidt mere kvik. Benzinøkonomien er lidt bedre, hvilket dog kan skyldes, at der er tale om nye rør. Det vidrker lidt mere behageligt. Ved motorvejskørsel er benzinforbruget uændret.