/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Tyde priskode
Fra : notatoy
Vist : 15716 gange
200 point
Dato : 12-04-08 08:46

Hvordan tyder man den priskode der står bag på smykkeæsker når man køber et smykke?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-04-08 08:57

Det er ikke noget du som alm. kunde kan tyde, jeg vil tro det er et varnummer

Det er IKKE numre for guld/sølv eller andre metaller

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 12-04-08 09:03

Nej det er jeg klar over, det er også derfor jeg håber der sidder ender arbejder hos en gulsmed der kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-04-08 09:06

Det er der ikke noget entydigt svar på.

De forskellige producenter har jo forskellige koder, og det er iøvrigt ikke altid at prisen er en del af koden.

Men kom med et par eksempler på hvilke koder du tænker på, det er vel ikek stregkoden?

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 12-04-08 10:14

nej tænker på der hvor der står priskoden på det klistermærke der bliver sat bagpå smykkeæsken.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-04-08 10:33

Jeg har byttet en lysestage hos en isenkræmmer (kædebutik) uden at have en bon. Stagen var købt i en anden af deres butikker. Der hvor jeg så byttede, havde de ikke lige en magen til, og kendte ikke prisen.
Men der var et nummer på byttemærket, et som jeg ikke lige umiddelbart kunne tyde. Det viste sig at være prisen, camoufleret med en række tal, før og efter beløbet. F.eks. hvis varen kostede
kr.149,95 ja så stod der 27414995394
Jeg ved ikke om det også gælder hos guldsmeden, men lyder da meget sandsynligt ik´

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-08 11:39

For en del år siden brugte vi i en butikskæde jeg var ansat i en bogstavkode der angav indkøbsprisen, den blev skrevet på mærkesedler i hånden eller på maskine, ovenover salgsprisen.

En stor hjælp når vi skulle gøre varelageret op, eller en kunde ville tinge om prisen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 12-04-08 12:33

Lige præces, der er bogstaver der er koden, men hvordan tyder jeg dem? ÆTH??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-08 13:04

Det er sikkert bare en såkaldt batch-kode der angiver fremstillingsdato m.m.
Branchen har jo ikke indført stregkoder på de mindste slutprodukter, ligesom at bogbranchen stadig bruger ISBN-koder påtrykt bageste omslag i en bog.

Stregkoder er jo stadig noget skæmmende man ikke vil se på et guldsmykke til 50.000

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-04-08 18:09

det bliver nok svært at oversætte koden, da det jo ikke er nogen standard, forskellige butikker/kæder kan jo køre deres egen lille kode.

jeg ved at det ur jeg fik til jul kostede "HTR" ifølge mærket, og da jeg så var inde og få ordnet lænken slog de lige op på kasseapparatet (ved faktisk ikke hvorfor), og så kunne jeg se at det havde kostet 995 kr.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-05-08 00:00

Nogle guldsmede bruger ordet "guldhjærte" hvor g=1, u=2, l=3, d=4 o.s.v.
I skrivende stund kan jeg så blive i tvivl, om man starter med 0, eller slutter med 0.
Og når der bag på din smykkeæske står ÆTH, er det sandsynligvis den "guldsmedekode" man bruger der hvor dit smykke er købt.
Og eftersom jeg (af en eller anden grund) synes, at prisen 795 kr. lyder mere sandsynlig end prisen 684 kr., vil jeg mene, at man starter med 1 og slutter med 0.
Afprøv den evt. på nogle ting, hvor du/i kender den eksakte pris.