/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Må forretning sige nej til forbruger
Fra : ivanovic1
Vist : 1280 gange
50 point
Dato : 27-02-03 19:45

Hej alle,

Har lige diskuteret lidt over aftensmaden.

Vi diskuterede om en forretning må sige nej til en forbruger.

Et eksempel kunne f.eks. være, hvis jeg gik en tur på strøget og ville købe et par bukser til 200 kr. må en ejer af en forretning så godt sige til mig, at han ikke vil sælge mig de bukser eller noget som helst i forretningen.


 
 
Kommentar
Fra : Melander


Dato : 27-02-03 19:54

nej, det må de ikke, det er i strid med handelsreglerne, og er også diskrimination.

Kommentar
Fra : Melander


Dato : 27-02-03 19:55

Der er et godt eks. på fanø, hvor en ejer af en grillbar, nægter at sælge noget til fransmænd og tyskere, fordi deres hjemlande ikke vil støtte usa i en krig mod irak..han er nu meldt til politiet.

Kommentar
Fra : ivanovic1


Dato : 27-02-03 19:58

Hej Melander

kan du eventuelt hentyde til nogle paragrafer

Grunden til at jeg spørger. Da vi så tv avisen var der et pizzaria i DK, som nægtede at sælge pizzaer til tyskere og franskmænd fordi disse to lande ikke ville tilslutte sig USA, og så diskuterede vi om han mådte gøre det.

Ivanovic

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 27-02-03 20:01

Selvfølgelig må han ikke afvise dig på grund af din hudfarve el. lign. Men må han sige nej, fordi han ved
nærmere eftertanke hellere selv vil beholde varen?
Godt spørgsmål. Mig bekendt findes der ingen regler om det. Der står i hvert fald ikke noget i købeloven.

Kommentar
Fra : ivanovic1


Dato : 27-02-03 20:02

Hej malander,

Ham jeg har diskuteret med siger at jeg har stillet spørgsmålet forkert.

Mit spørsmål går nu på om en forretning godt må sige til en person at de ikke vil handle med ham.

Kommentar
Fra : ivanovic1


Dato : 27-02-03 20:04

>Selvfølgelig må han ikke afvise dig på grund af din hudfarve el. lign. Men må han sige nej, fordi han ved
>nærmere eftertanke hellere selv vil beholde varen?
>Godt spørgsmål. Mig bekendt findes der ingen regler om det. Der står i hvert fald ikke noget i købeloven.

Ja men må han så godt sælge den vare til en anden i stedet for.

mit spørgsmål går stadigvæk på:


Må en forretning godt må sige til en person at de ikke vil handle med ham??


Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 60 point
Dato : 27-02-03 20:06



§ 7. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke nægtes salg til bestemte aftagere.

dette er taget fra markedsføringsloven

Kommentar
Fra : Melander


Dato : 27-02-03 20:08

http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm#p7

Her er markedsføringsloven..

Hvis de har en vare til salg, skal de sælge den til hvem som helst der ønsker at betale den pålydende pris.

Kommentar
Fra : ivanovic1


Dato : 27-02-03 20:10

tak melander

Men hvordan kan det så være at et diskotek kan afvise en person, kan en forretning ikke afvise en person af samme årsag som f.eks. diskotekerne gør det hvis de mener at han ser farlig ud eller noget andet.

Kommentar
Fra : Melander


Dato : 27-02-03 20:19

det er sjældent at et disko afviser folk bare fordi at de ser farlige ud, jeg har selv stået som dørmand, og vi afviste kun folk som havde fået karantæne for at lave ballade, eller folk som ikke fulgte den dresscode der var på stedet.



Kommentar
Fra : Melander


Dato : 27-02-03 20:21

normal vis har forretninger ikke specielle adgangskrav, som diskoer har, med hensyn til dresscode og alder. Men et supermarked eks. må ikke afvise dig, men må selvfølgelig lade deres detektiv holde et vågent øje med dig

Kommentar
Fra : ivanovic1


Dato : 27-02-03 20:24

Mit spørgsmål går på om en forretning inden du overhovedet er kommet ind i den sige til dig at de ikke vil handle med dig.

Kommentar
Fra : ivanovic1


Dato : 27-02-03 20:25

undskyld stavefejlene det gik lidt stærkt det jeg mente var om en forretning må afvise dig inden du overhovedet er kommet ind i den.

Kommentar
Fra : ivanovic1


Dato : 27-02-03 20:28

Lige et spørgsmål mere må en forretning så godt give en karantæne

Kommentar
Fra : Melander


Dato : 27-02-03 20:32


Hvis du flere gange er blvet taget i butikstyveri , tror jeg faktisk godt at de kan nægte dig adgang, men det er de færreste der gør det, det er som regel nemmere at tag dig i at stjæle igen, og så tilkalde poliet, end det er at skal til at have et vagt stående med dit billede. for de må ikke bare hænge et billede af dig op, og skrive karantæne nedenunder, det er ulovligt.

Kommentar
Fra : ivanovic1


Dato : 27-02-03 20:32

Opstillingen er ved at blive lidt rodet.

Stiller lige mine spørsmål op.

Hvis et diskotek godt må afvise en hvorfor må en forretning så ikke?

Må en forretning godt give karantæne til en?

Må en forretning inden du overhovedet kommer ind i den afvise dig?

Kommentar
Fra : Melander


Dato : 27-02-03 20:37

1: Et diskotek er ikke offentlig, der er regler som alder, og dresscode.

2: JA, hvis du er taget gentagne gange i at stjæle i den pågældende forretning.

3: Simpelthen nej. med mindre 2: er tilfældet.

Kommentar
Fra : ivanovic1


Dato : 27-02-03 20:40

>nej, det må de ikke, det er i strid med handelsreglerne, og er også diskrimination.

Lige et spørgsmål mere melander, er det diskrimination det grilbaren gør ved at nægte salg til tyskere og franskmænd. Hvis ja hvilken paragraf kan jeg så hendvise til?

Kommentar
Fra : ivanovic1


Dato : 27-02-03 21:09

>1: Et diskotek er ikke offentlig, der er regler som alder, og dresscode.

>2: JA, hvis du er taget gentagne gange i at stjæle i den pågældende forretning.

>3: Simpelthen nej. med mindre 2: er tilfældet.

Er en forretning da offentlig???


Kommentar
Fra : Lequack


Dato : 27-02-03 22:02

Så vidt jeg husker må en forretning godt afvise at sælge en vare. Jeg havde nemlig diskussionen for et par år tilbage og "tabte" fordi jeg mente at det måtte de ikke. Daværende diskussion gik ud på at en forretning havde nægtet at sælge en vare til nogle teenagere fordi de ikke var "voksne" nok. Vel og mærke en vare der ikke er "forbudt" for børn under 18, men hvor indehaveren af butikken mente at det ikke var noget for børn. Jeg mener at de selv må bestemme, medmindre det er direkte diskriminerende (som det vel må siges at være i pizza-tilfældet), som f.eks. at undlade at sælge til minoritetsgrupper. Et eksempel kunne f.eks. være en indehaver af en lingeri-forretning der nægter at sælge sexet undertøj til små børn. Det må han eller hun godt nægte.

Kommentar
Fra : Melander


Dato : 28-02-03 10:08

det eks. som bliver brugt i spørgsmålet er er et par bukser til 200,-

og sexet undertøj til børn, der er det faktisk i de fleste tilfælde forældrene der køber det.

En forretning er offentlig, ellers skal det tydeligt skiltes at den henvender sig til et besemt publikum...

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1


Dato : 28-02-03 16:07

Tak for svaret Melander.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407943
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste