/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Steriliseret idag!
Fra : zkb
Vist : 1223 gange
190 point
Dato : 27-02-03 17:26

Hej,
Jasmin er lige kommet hjem fra dyrlægen med skærm. Hun insisterer på at få sin skærm af, men kan heldigvis ikke. Men kan hun spise og drikke med skærmen på? Hvordan gør hun sig selv ren? Hvor lang tid er det vigtigt hun har skærmen på? jeg vil for alt i verden undgå betændelse etc. Hun kan heller ikke rense sig selv efter toiletbesøg kan hun? Er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på? nogen gode forslag/erfaringer?Kan jeg godt gå fra hende uden af skulle bekymre mig om hun er blevet halvkvalt i skærmen eller har fået taget den af? eller skal jeg blive sammen med hende hele tiden de næste 8 dage?Kan hun selv gå op og ned af trapper efter bedøvelse?hvorfor kommer der nogle underlige miave lyde fra hende?
plz help!hun er min første kat så jeg er helt blank på de her områder...håber at høre fra jer tidligst muligt..
knuz
zkb

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 27-02-03 17:37

Jeg kan kun råde dig il én ting... ring til dyrlægen med dine spørgsmål. Det er ham der har opereret din kat og ham der har forstand på det.

/dortedyg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-03 17:38

Har dyrlægen slet ikke sagt noget om hvor, hvordan, hvor længe eller hvorfor?!?!??

Det kan jeg sgutte huske....................

Hvad med lige at snuppe knoglen og høre dyrlægen - han ved bedst.

Held og lykke med kræet!!!!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-03 17:42

PS: Jeg har kun haft hankatte, og de får ingen skærm på. De er bare godt "berusede" et halv døgns tid og så ikke noget derudover (udover at de er smækfornærmede over at baghjulene er røget).

Sådan lidt godt bestikkelse med et stykke røget filet, eller hvad der nu er damens livret er ikke at foragte. Min den tykke hankat kunne knurre ligesom en hund når han fik det.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-02-03 17:57

Jeg har fået to hunkatte steriliseret. I begge tilfælde sagde jeg nej
til, at de skulle have skærm på - og det fungerede fint uden.

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 27-02-03 17:59

Hej igen,
Jeg var hos dyrlægen og hun sagde jeg skulle lade jasmin have skærmen på i 10 dage! det synes jeg er lidt voldsomt, men samtidig er jeg bange for hun vil begynde at slikke i såre.t Jeg vil helst ikke tage nogen chancer, hun har allerede flækket skærmen...den holder max. et halvt døgn til...Men har ingen af jer været i samme situation?jeg håber i kan svare nu da det er meget vigtigt og dyrlægen har lukket!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-03 18:00

Nårh, dit skind. Du har det vist næsten værre end den bette Jasmin.
Hvis det er dyrlægen, der har sat skærm på, så er det nok en størrelse, der passer til Jasmin, og så kan hun sikkert spise uden problemer. Selvfølgelig er det ubehageligt for hende, men dyr vænner sig altså hurtigt til sådan en skærm. Hvis du synes, den er alt for stor, -går langt udenfor snuden og forhindrer hende i at spise og drikke, så kan du klippe en strimmel af. Hun må bare ikke kunne komme til såret. Det ville da være fint, hvis du kunne være hos hende det første døgn, men hvis du er nødt til at gå fra hende, så luk hende inde et sted, hvor hun ikke kan komme til skade. I et lille værelse uden for mange ting at springe op og ned af. Det bedste ville være et bur, -det ville hun jo være i, hvis hun var blevet hos dyrlægen. Og tag det roligt, i morgen er der ikke meget tilbage af bedøvelsen. Hendes jammerlyde er helt normale under opvågningen. Skærmen skal hun sikkert have på til hun får fjernet stingene... det har du vel aftalt tid for med dyrlægen... God bedring med mitten, -Hun skal nok hurtigt blive frisk igen.

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 27-02-03 18:05

Tak for svaret birgitta...det hjalp lidt..jeg har sommerfugle i maven..jeg ville fra starten af ikke have hende under kniven men alle jeg spurgte til råds synes at det var bedste...hun skal have fjernet stingene om 10 dage, d.10 marts. Jeg gav hende selv skærmen på, men det var en jeg fik med fra lægen...jeg har bare så ondt af hende og vil ikke have der sker hende noget dårligt...jeg er en værre tøz...da jeg så hende i den tilstand fik jeg tårer i øjnene...jeg mener det seriøst...jeg kan slet ikke klare at se sådan noget...jeg er sgu da værre end et barn..*GG*
Men tak for jeres hjælp..håber på nogle flere kommentarer...
Knuz zkb

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 27-02-03 18:05

Tak for svaret birgitta...det hjalp lidt..jeg har sommerfugle i maven..jeg ville fra starten af ikke have hende under kniven men alle jeg spurgte til råds synes at det var bedste...hun skal have fjernet stingene om 10 dage, d.10 marts. Jeg gav hende selv skærmen på, men det var en jeg fik med fra lægen...jeg har bare så ondt af hende og vil ikke have der sker hende noget dårligt...jeg er en værre tøz...da jeg så hende i den tilstand fik jeg tårer i øjnene...jeg mener det seriøst...jeg kan slet ikke klare at se sådan noget...jeg er sgu da værre end et barn..*GG*
Men tak for jeres hjælp..håber på nogle flere kommentarer...
Knuz zkb

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-03 18:11

Ups, sikken en møgskærm. Hvad i alverden er den da lavet af! Hun kan ikke undvære skærmen, så du må have fat i en ny fra dyrlægen i morgen. Så længe Jasmin har tråde i maveskindet, så klør det, og du kan risikere, at hun selv piller dem ud (for tidligt!). Så hun SKAL have skærm på. Måske kan du få en skærm fra en dyrlægevagt i aften. Måske er det så en bedre model. ellers får I vist ikke meget søvn i nat. Hvis du kan få nogen til at hente den for dig, så er det ikke så dyrt. Du kan jo tage målene fra den skærm, der er ved at gå i stykker, og så snakke med dyrlægevagten om det i telefonen.. Og husk! jo roligere, du kan tage det, jo lettere kommer Jasmin igennem det.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-02-03 18:15

Havde det stået til mig, var skærmen blevet pillet af med det vuns.
Men ingen yderligere kommentarer herfra.
Jeg kan ikke holde ud at læse om det.

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 27-02-03 18:17

dyrlægevagt?hvor finder man sådan en?telefonnummer evt?JEG ER DESVÆRRE LIDT FOR NY I KATTEFAGET!

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 27-02-03 18:20

Hej rellom,
men hvis du fjerner skærmen, kan du jo risikerer der går betændelse i etc, vil du hellere have det?hvorfor er du så meget imod skærmen?jeg er da heller ikke stolt over det, men når dyrlægen siger det så må da være noget om snakken...men dine katte, pillede de slet ikke i stingene?hvor lang tid tog det før det helede?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-02-03 18:48

Nå, så kommer jeg allligevel med en kommentar til.
Nej, jeg vil ikke have, at der går betændelse i såret, men
jeg vil hellere løbe risikoen end at lade katten plages af
en skærm i ti dage.
Jeg husker ikke, hvor lang tid der gik med mine egne katte,
men helingstiden blev ikke længere, fordi de ikke havde haft
skærm på.
Indrømmet, kattene kunne ikke helt holde næsen fra såret, men
de slikkede det kun meget forsigtigt, og det skete der ingenting ved.
Iøvrigt har min veninde fået tre hunkatte steriliseret, og også i de
tilfælde fungerede det fint uden skærm.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-03 18:51

I mit lille sogn, zkb, står det i ugeavisen hvem der har dyrlægevagt.....Jeg ved ikke hvod'den der er der hvor du bor! Måske kunne du også ved samme lejlighed få noget beroligende til kræet, det vil hjælpe jer begge gennem natten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-03 18:57

Der er noget om det Rellom er inde på. Jeg mener heller ikke kattene plejer at rende rundt med skærm i halvandet uge. Du bør til gengæld ikke lukke hende ud (hun er jo nøgen på maven). Den der med de forsigtige slik mindes jeg også at kunne huske. Min hanner havde godt nok ikke så møj at slikke på (det var vel egentlig kun et par sting), men min søsters hunkat tror jeg bestemt ikke rendte med skærm i flere dage.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 27-02-03 19:55

Mht. telefonnummer på dyrlægevagten gør min dyrlæge det, at de oplyser om det på deres telefonsvarer, som er på uden for konsultationstiden, så det er da et forsøg værd simpelthen at ringe ned til din normale dyrlæge.

Held og lykke - jeg har selv hankatte, så min erfaring med skærm er ikke stor.

Kommentar
Fra : craca

Dato : 27-02-03 21:12

Min kat havde ikke skærm på. Hun slikkede lidt i såret, og da det var helet op gav hun sig til at hive og bide i snorene. Det gjorde hun ikke mens såret helede, for da gjorde det nok ondt, så hun lod være. Det var helet helt færdigt efter en uge tror jeg, men hun skulle først have fjernet stingene efter 14 dage.
Jeg synes det er synd med den skærm. Min kat bruger dagligt flere timer på at sætte pelsen på plads, så hvis jeg tog den fornøjelse fra hende ville hun nok blive meget ked af det. Kan du ikke prøve at tage skærmen af og se hvordan det går?
En anden ting var at min kat frøs meget fordi hun manglede et stort stykke pels, så jeg skruede ekstra op for varmeapparatet og stillede en stol så hun kunne komme op på sin sædvanlige liggeplads uden at skulle hoppe for højt, det gjorde nemlig ondt på hende kunne jeg se.
Stakkels mis og dig, jeg kan godt huske at jeg heller ikke syntes det var sjovt.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-02-03 22:37

Hej zkb

Jeg kan heller ikke rigtig forstå at hun har skærm på.

Jeg har både en hun- & en hankat, og da de blev sterilliseret, da var der ikke nogen af dem der fik krave på.
Som jeg har fortalt tidligere, så er det en dyrlæge jeg har købt dem af, så hun kom faktisk hjem til mig og lavede indgrebene. Det eneste jeg derefter skulle passe på, var når de vågnede af bedøvelsen, at de ikke kom op nogen steder, for de er jo noget rundt på gulvet, og benene vil kke helt som de vil. Men i løbet af et døgns tid, så var de friske igen, begge to.

Med hensyn til stingene, så skulle jeg bare selv tage dem ud efter, øøøhhh, en ugestid tror jeg, kan ikke helt huske det, det er jo 5 år siden, og hjernecellerne er ikke hvad de har været .

Kattene gjorde selv såret rent, hankatten fik slet ikke syet noget, og hunkatten pillede ikke stingene ud, før de sidste par dage, jeg tror at det var begyndt at klø, det gør et sår jo når det heler.

Så hvis jeg var dig, ville jeg pille den skærm af, (jeg har faktisk aldrig set en kat med skærm på) og et eller andet sted, så tror jeg faktisk at såret heler hurtigere når katten selv kan få lov at rense det, for når den har skærm på, så kan der da netop komme betændelse i såret, med mindre dyrlægen har bedt dig om at rense det.

Jeg tror du bliver mere rolig hvis du fjerner den skærm, og det tror jeg bestemt også at lille Jasmin gør. )

Jeg ved godt dyrlægen har sagt, at hu skal have den på. Meeen nogen gange så er det jo ikke liiiiiiiige altid man gør hvad der bliver sagt vel??

Men, du må ikke lukke hende ud, før stingene er væk. Og du kan roligt gå fra hende imorgen, for når først bedøvelsen er helt ude af kroppen, så kan du ikke se på hende at hun er blevet opereret idag, kun på den bare plet på maven.

Så vær bare helt rolig, der sker ikke noget med Jasmin.

Held og lykke, og skriv igen, hvis du har behov for det.

Knus
Mone

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 27-02-03 23:35

Tak for alle jeres svar...endnu engang...jeg bliver mere beroliget af alle jer som har fjernet skærmen eller helt undgået den, fordi hun synes ikke den er sjov heller gør jeg...
jeg fik af vide at der er bakterier på hendes tunge og derfor må hun ikke slikke i på stingene, men jeg overvejer stærkt at fjerne skærmen, er bare meget bange for hun får betændelse i såret...jeg var selv ved at gå i panik tidligere, derfor skrev jeg til jer..jeg er fuldstændig forvirret lige nu...dyrlægen siger en ting, i siger en anden og jasmin en hel tredje...især fordi hun allerede nu prøver at slikke sig selv, det eneste hun kan slikke er skærmen, hun sætter sig som når de skal slikke deres ende, og det eneste hun kan er at slikke skærmen...så jeg er MEGET MEGET forvirret...jeg ved ikke hvad jeg skal gøre...
*DEN FORVIRREDE*

Accepteret svar
Fra : Mone

Modtaget 190 point
Dato : 28-02-03 00:21

Hej igen.

Jeg syntes altså at du skal tage den skærm af hende, for jeg tror altså ikke der går betændelse i. Hvis det havde været tilfældet, så ville både mine og de andres katte jo også havde fået betændelse i deres sår. Hvis nu du tænker på, hvis hun var en "vildkat" og havde fået en flænge eller et sår, ja så havde hun jo ikke fået nogen krave på, men havde nok klaret det alligevel. Jeg tror nogen gange det er bedst at lade dyr være dyr, og lade dem selv klare tingene, det ligger jo ligesom i deres natur, det er jo kun fordi vi "mennesker" har taget dem ind og gjort dem til det de er, at vi bliver sådan. Jeg tror sagtens Jasmin selv kan styre det. Og hvis det gør ondt, så skal hun såmænd nok lade være med at slikke i såret.

Op med humøret, tag skærmen af, og få lidt ro i sindet begge to.

Det er jo trods alt et "lille" indgreb.

Jeg kan lige her fortælle dig, at min dyrlæge som kom hjem til mig og klarede begge indgreb på mine katte (på køkkenbordet), hun sagde faktisk, det er meget bedre at gøre det i de omgivelser de er vant til at være i, for så kommer der IKKE en masse fremmede bakterier til. Og det kan der jo være noget om. Og som sagt, jeg havde overhovedet INGEN problemer.

Knuz
Mone

Godkendelse af svar
Fra : zkb

Dato : 28-02-03 00:25

Tak for svaret Mone.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 28-02-03 10:02

Hej zkb

Hvordan har I det idag???

Går det bedre??

Venlig Hilsen
Mone

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 28-02-03 10:25

tjaahhh, vi har det lidt bedre:) Jasmin er helt frisk og meget legesyg igen, jeg sov faktisk ikke hele nattten, fordi hun meget meget gerne ville spise vores fødder mens vi sov:) og vand hjælper desværre ikke...så jeg er meget træt:( men hun klarer sig fint. Jeg tog skærmen af og hun begyndte at slikke sig...så...hun er meget glad for at slikke stingene, så nu har jeg givet hende skærmen på igen, selvom hun ikke vil have den...jeg skal aldrig mer have en kat steriliseret! p-piller næste gang! ellers køber jeg den steriliseret...
knuz zkb

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-03 17:49

Hej, zkb, Godt, du prøvede at tage skærmen af. Så blev du selv overbevist om, at den var nødvendig. Og så er det noget lettere at overbevise Jasmin om, at det ikke kan være anderledes. SÅ slemt er det altså heller ikke! Du kunne jo sikkert også have betalt for et døgns indlæggelse. Så var du sluppet for at se på "kattepinen", men så ville hun jo nok have følt sig helt elendig og forladt. Og det er meget godt I har prøvet det og kommet igennem det sammen. Så skal du bare hysse lidt ned. For der kan jo ske så mange ting i løbet af Jasmins lange liv, som gør det nødvendigt med skærm, og hvor skærmen er den mindste bekymring. En sterilisation er trods alt en lille pæn rutineoperation. Og p-piller kan jo altså i længden give sygdomme, som også kan gøre operation nødvendig. Når de første lidt slemme dage er overstået, så tror jeg, du vil indse, at det var det bedste for Jasmin, og så måtte du jo bare udholde pinen. Rigtig god bedring med jer begge to..