/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
kapilarvirkning i krøyerkugler
Fra : klemme2006
Vist : 1758 gange
100 point
Dato : 10-04-08 19:53

Jeg skal læge gulv i mit skur. Så tænkte jeg på at smide et ordentligt læs flamingokugler af den slags man bruger til hulmursisolering ned under, direkte på jorden. Ovenpå det lidt glasuld, der skal klemmes af gulvet, så der ikke er luft under brædderne, når kuglerne sætter sig. Så er det gjort, hvis jeg en dag får mod på at isolere skuret, så jeg kan varme op lejlighedsvis.

Spørgsmålet er så; Vil fllamingokuglerne suge fugt op? Får jeg problemer med kondens? Jeg regner med ikke at lægge dampspærre i, da der jo næsten aldrig skal varme på.

Jeg er på det rene med at det nok er billigere at fyre for gråspurvene, end at poste isolering i, men det handler jo også om komfort og fleksibilitet. Måske skal jeg en dag fyre fjorten dage i bidende frost.

Der findes ikke noget rigtigt svar, men lad mig få nogle gode, på den ene side, på den anden side.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-04-08 20:01

de vil ikke kunne tåle presset og den isolerende virkning forsvinde.
Lecakugler lyder som vejen frem...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-08 20:22

Flamingokugler afgiver måske også giftige gasser ved brand.
grus over 4mm. er som jeg husker det kapilarbrydende.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-04-08 21:18

duer ikke. du skal bruge flamingoplader. dem kan du støbe direkte oven på og de isolerer meget bedre end glasulden. og med glasuld vil du aldrig få et ordentlig tørt gulv. bid i det sure æble og køb flamingopladerne. i sidste ende bliver det væsentligt billigere og er meget lettere at arbejde med. først et lag sand, der rettes pænt af, og så pladerne oven på. så er der klar til støbning. du kunne jo også smide en gulvvarmeslange i. så er varmen jo forberedt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-08 22:27

Du er nød til at stoppe fugten fra jorden.

Vi har lagt presseninger, lecasten og bræddegulv i vores udestue. Og vi har det ikke fodkoldt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-08 22:37

Sand er altså ikke kapilarbrydende.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-04-08 00:44

Grus og polystorenplader det er det bedste

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-04-08 07:05

I DR udsendelsen "Friland" brugte de muslingeskaller istedet for lecasten.....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-04-08 13:22

I en bygning, der ikke opvarmes konstant, skal du/må du ikke bruge dampspærre, da du ikke har styr på den retning, fugten vil vandre i. Var begyndt på liftet i mit fritidshus. Da jeg kom op en vinterweekend, så jeg der løb kondensvand i stride strømme på den gale side af plastfolien. Ned med det!!

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 11-04-08 18:57

Tak for indspark hidtil. For fuldstændighedens skyld: Der er tale om et gulv på strøer, der er hævet over terræn på stolper. Kapillarbrydende lag kan der ikke blive tale om - om vinteren ligger er en lille centimeter vand på jorden (ca. 25 cm under gulvet).

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-08 19:00

Jeg har talt med et firma om samme - pussigt jeg ikke gennemskuede situationen. De forklarede mig at det absolut vigtigste var, at der var udluftning (meget). Dvs det kan lade sig gøre hvis man ikke har fuget gulvet. Når nu jeg fik det svar fra firmaet, så vil jeg faktisk være lidt nervøs i forhold til dit projekt, for det viser jo faktisk at de ikke kan ligge i fugt.

Spørg et firma der normalt puster dem ind i hulmur - det var der jeg fik mine svar.

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 18-04-08 18:34

Tak for svaret jomfruane. Udluftningen langs kantan af huset er sikkert ikke nok. Jeg opgiver tanken, og nøjes med at hænge 75 mm op på tråde.