/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hvordan skrives tankestreg?
Fra : cristian2
Vist : 4303 gange
20 point
Dato : 10-04-08 11:01

Jeg har svært ved at skrive tankestreg i MS Office. Egentlig burde programmet selv lave bindestregen om til tankestreg (gøre den lang) når der er mellemrum på begge sider af bindestregen, men det fungerer sjældent.
Er der en bestemt metode jeg kan bruge? Kræver det en særlig indstilling?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 10-04-08 11:41

For Word: Se under Funktioner, Indstillinger for autokorrektur, slå checkbox "Udskift teksten under skrivning" til (sæt flueben) og udfyld "Erstat" og "Med:" felterne som du vil ..., tryk OK => vupti

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 10-04-08 13:29

Den er jeg med på. Men jeg ved ikke hvor jeg finder selve tankestregen på tastaturet. Så vidt jeg ved, er det kun muligt at skrive tankestreg i Word 2000 (som jeg skriver i) hvis bindestregen er indstillet til det (hvis der er mellemrum på begge sider af bindestregen). Og i "Erstat:" og "Med:" skal jeg netop selv skrive henholdsvis bindestregen og tankestregen. Et andet problem er, at jeg nødig vil undvære min bindestreg. Og hvis jeg ændrer indstillingen her, så vil jeg vel konsekevnt skrive tankestreg i stedet for bindestreg - ikke sandt?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 10-04-08 14:48

Lige af prøvet i Office 2000

Word
funktioner > makro > indspil ny makro >
Makronavn: "tankestreg"
Lad den gemme i normal.dot (startskabelon)
klik på tastatatur >
tryk på ALT+x (Dette vil normalt ikke være tildelt nogen makro)
tildel > luk
...........Nu er din makro startet og den optager alt hvad du foretager dig indtil du stopper ved at
...........klikke på den BLÅ firkant i den lille rude.
tast mellemrum
indsæt > symbol > find din tankestreg > indsæt > luk
tast et mellem rum
klik på firkanten

Nu har du en makro som laver et mellemrum tankestreg mellemrum bare ved at trykke Alt+x

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 10-04-08 16:14

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 11-04-08 18:32

Eyvinds løsning virker uden tvivl, men det må nu være nemmere og mere korrekt blot at tildele tankestregen en genvejstast - altså uden at lave en macro.

I Word 2007 er det meget nemt, og jeg mener at huske, at det er næsten det samme i Word 2003.

I menuen i Word 2007 vælges 'Indsæt' --> 'Symbol' --> 'Flere symboler'.

I det åbnede vindue vælges fanen 'Specialtegn'. Her er en liste over en masse mere eller mindre benyttede skrifttegn. Der er både en lang og en kort tankestreg. Når Words autokorrektur laver en tankestreg, er det den korte. I Word 2007 er der allerede defineret genvejstaster for begge tankestreger; henholdsvis 'Alt+Ctrl+Num -' for en lang og 'Ctrl+Num -' for en kort.

Hvis man ønsker at omdefinere disse genvejstaster (eller definere flere), gøres det ved at klikke på knappen 'Genvejstast...' i bunden af vinduet, mens den pågældende tankestreg er markeret på listen.

Simon

EKSTRA TIPS fra nørden

Når man nu er inde og se på specialtegn, så bør man kaste et blik på:

- 'Hård bindestreg', som er en bindestreg, der ikke tillader et ord at blive delt over to linjer.

- 'Blød bindestreg', som kun vises i udskriften, hvis ordet deles over to linjer. Den kan altså bruges, hvis Words automatiske orddeling ikke kan finde ud af at dele et ord rigtigt.

- 'Hårdt mellemrum', som sammenholder to de to ord på hver side, så de ikke dele over to linjer. Dette er eksempelvis meget anvendeligt, hvis man ønsker at "50" og "%" sammen - det ser jo dumt ud, at en linje starter med et herreløst procent-tegn.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-08 20:02

Ja sion - det kan man også i word (off 2000 som er den anvendte udgave) men som du ser, er der lige føjet et mellemrum på hver side af den tankestreg.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 11-04-08 20:17

Ah... Jeg havde overset Christian2's andet indlæg...

Jeg kan næsten ikke huske tilbage til dengang, hvor jeg brugte Office 2000, så det vil jeg ikke gøre mig klog på

Simon