/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
hvordan ser man det?
Fra : 0463
Vist : 10378 gange
100 point
Dato : 09-04-08 18:03

jeg står og skal have anskaffet en han kanarifugl,
men den lokale dyrhandler, kan ikke se forskel på
hun og han kanarifugl.
Bortset fra at han kanariefugl synger, hvordan kan man ellers
se forskel?.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 18:05

Hannen og hunnen ligner hinanden, men hunnen er lidt mere bleg i farverne. Der er i fangenskab fremavlet mange forskellige farvevarianter af kanariefugle, eksempelvis rød, gul, grøn, brun, blå, hvid og broget, og den findes også i forskellige figurtyper. Af udseende på disse fremavlede fugle er der ikke forskel på han og hun, men fagfolk kan normalt finde ud af det. Hvis du vælger en stærkt rød fugl, må du forvente, at den falmer meget med tiden. Disse fugle skal nemlig have farvefoder for at kunne beholde farven. Hvis man er i tvivl om kønnet, kan man lytte efter. Det er nemlig kun hannen der synger rigtigt. Hunnen nøjes med at slå korte triller.

http://www.bonnie-dyrecenter.dk/page.asp?contentsection=A36D2EE888084A6CBF4BCDFBFEDAE179&objectid=736&zcs=596&framecheck=true

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-08 19:36

Find en anden fuglehandler. Det kan da være fordi han vil prakke dig en hun på!
Når man omgås fuglene til dagligt, så er man ikke i tvivl om hvilken der er hunner og hvilken hanner.
Det er ikke så let at beskrive forskellen - den srørste forskel er sangen, Men også kropsformen, hannen er slankest.
Vent til du selv får ynglende kanarier, så er du ikke i tvivl ret længe.

Accepteret svar
Fra : housegoat

Modtaget 100 point
Dato : 09-04-08 23:20

Den eneste måde at kønsbestemme en kanariefugl på, er ved at føle dem på skambenene.
Hunnen er bredere mellem skambenene end hannen.

Det skal dog lige tilføjes, at man skal have nogen øvelse og erfaring ved denne fremgangsmåde. Hvorfor ikke konakte en privat opdrætter i stedet for en dyrehandel. De private kan med sikkerhed udpege dig det køn, du ønsker.

Held og lykke med forehavendet.

Kommentar
Fra : Bewiched

Dato : 11-04-08 23:10

Som housegoat skriver, så kan du føle dig frem til om en fugl er en han eller en hun - hvis du med garanti har en hun og hun er i ordentlig foderstand, kan du forsigtigt prøve at føle dig lidt frem ..
En anden måde, som jeg selv har brugt til kønsbestemmelse er:
læg fuglen på ryggen i din hånd, vip halen en anelse bagud og pust - idet du puster skulle du kunne se forskel på han og hun, jeg kan ikke helt forklare det - men prøv selv dig frem .. ..

Godkendelse af svar
Fra : 0463

Dato : 02-06-08 18:08

Tak for svaret housegoat.

Kommentar
Fra : mblf

Dato : 16-06-09 13:30

Desværre har jeg ikke set set svaret er det muligt at sende mig en mail på svaret,
sender mange Tak fra mblf

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-09 18:01

mblf.... det accepterede svar er der hvor du kan se stjernerne over et svar