/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
plæneklipperen igen igen..
Fra : Rosalill
Vist : 6156 gange
100 point
Dato : 09-04-08 17:09

Min plæneklipper har lige fået ny snor, men den er ikke til at få igang.

Nu har jeg så tænkt på om der kan være andre problemer med den end, at den er for tung at trække med mine bløde spagettiarme??

Det er en Briggs og Stratton af ældre dato, jeg ved tændrørerne skal skiftes ind imellem, men skal den også have nye kul?

Rosalill

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-08 17:20

Nææ, den har ikke kul.
Husker du at give fuld gas, eller trække chokkeren ud, ved start.?
Men du kan prøve at skrue luftfilteret af og hælde et par fingerbøl benzin ned i karburatoren, for at se om den så går igang.
Hvis den gør, men dør igen, så er det nok gummimembranen der er blevet for slap. Den sidder mellem benzintanken og karburatoren, er er lidt dyr.
Men ellers kan det også være platinerne der skal skiftes eller renses, hvis der ikke er gnist på tændrøret, det tjekker du ved at tage tændrørshætten af og holde en skruetrækker mellem dens forbindelse og maskinens stel, samtidig med du trækker i snoren. Husk ikke selv at røre metallet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-04-08 17:25

Den skal ikke have nye kul, men officielt skal sådan én have skiftet olie*) hver ny sæson. Luftfiltret har sikkert også godt af at blive renset. Hvis det er sådan en halvblød nylonsvamp, skal det druknes i vand med en hel del opvaskesulfo, og alt det grå og sorte skal vaskes ud af svampen. Det skulle gøre det meget lettere at få den trukket i gang.
mvh
pbp

*) skiftet olie: den gamle olie skal tømmes af, bundproppen skal skrues i igen, og der skal hældes den rette mængde ny plæneklipperolie på.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-08 17:46

Ifølge min private mekaniker skal man smide den gamle bensin ud
og hælde frisk ditto på tanken.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-04-08 17:58

Check først om den gnistrer som beskrvet ovenfor.
Har den stået ude eller fugtigt kan der være rust på svinghjulet som er synderen.
Svinghjulet sidder under det dæksel hvor startsnoren sidder.
Er der gnist kan du prøve at starte uden luftfilter . Men olien har intet med det at gøre om den vil starte eller ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-08 18:01

En snaps kan gøre gavn som sverola siger.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 09-04-08 18:29

Ei sikke mange svar.......

Skønt, så kan jeg måske finde ud af hvad der er galt. Først vil jeg se på hvordan man kan få alle de der dele skilt ad.

Jo jeg husker den skal have choker for at starte. Men jeg kan ikke trække i snoren uden at stille foden på maskinen.

Jeg tager lige en snaps, før jeg prøver at få den til at gnistre.......

Rosalill

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-04-08 18:48

Citat
Men jeg kan ikke trække i snoren uden at stille foden på maskinen.

Det da en go' ting, så er der da kompression i "dyret"

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-08 18:51

Citat
Men jeg kan ikke trække i snoren uden at stille foden på maskinen.

Det skal vi andre også, ellers lander maskinen hos naboen.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-04-08 18:58

He he Rosalill........... Ja ja det er måske en ok ide at tage en snaps før du prøver igen....det er godt for nerverne .....Men det kan indimellem osse virke på de gamle klippere ...Check det med gnisten først du....Er der liv er der håb

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 09-04-08 19:05

ja ja I kan sagtens more jer........

Nå nu har jeg været ude og forsøge at komme i kontakt med dyret. Og hvis jeg gør det rigtigt og kan bruge mine øjne, så er der ingen gnister at se.....
Skal den der skruetrækker røre ved tændrøret og stellet samtidig??? (hov hov ikke grine!)

Luftfilteret ser meget fint ud, men nu er det renset.

Der skal måske skiftes olie, men hvor er det lige man får det ud
Der sidder en lille rød dippedut på siden af dyret, på den side hvor man hølder benzinen på. Når jeg drejer på den så begynder den at dryppe. Jeg er i tvivl om hvorvidt det er benzin eller olie?

Rosalill

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-04-08 19:17

Du skruer tændrøret ud. Sæt det tilbage i tændrørshætten. Hold fast i GUMMIKABLEN og sørg for at tændrørets gevind rører cylindertoppen .Træk i snoren og se om der er gnist mellem elektroderne (i Bunden af tændrøret)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-04-08 19:20

PS den der røde "dippedut" som du nævner kan være en lukkehane til tanken og åbner du den skal der ikke rende noget ud -gør der det kan det være at svømmeren i karburatoren hænger .

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 09-04-08 19:22

Tak Sverola, hvis det var meningen at ovenstående skulle forstås sådan, så er dette en meget bedre beskrivelse. Jeg vil straks prøve igen.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 09-04-08 19:28

den røde dippedut kan også være en primer, hvis det er en "gummi bold/dut" skal der trykkes en 4-5 gange på den inden start af motoren

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 09-04-08 19:36

Det er ikke en primer, det er en hård plastik plade man kan dreje, jeg prøvede ikke at trække den ud efter jeg havde drejet på den, fordi det begyndte at dryppe. - det lyder som om svømmeren hænger.......hvad det så betyder?

Og der kom ikke nogen gnister da jeg prøvede efter din forklaring. Så det lyder også som om platinerne skal skiftes.

Øv det lyder som et større projekt, tror I den er død

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-04-08 20:03

Når du prøver det med tændrøret skal du huske at sætte gashåndtag på Start, for ellers kommer der ingen gnist.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 09-04-08 20:43

ok så fik jeg set gnisterne. så det er ikke platinerne der skal skiftes.

Så er der kun tilbage at finde ud af om det er svinghjulet hvordan finder jeg ud af det?
- og siden skifte olien og hælde ny olie på dyret. Men hvor sidder den bundprob?

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 09-04-08 21:40

Den/hvis der er en gummi/dut som man trykker på 4 - 5 gange inden start, den bliver træt efter et par år og så har du falsk luft, den er nem at skifte.

Prosat

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-08 23:11

Der er ikke problemer med svinghjul, når der er gnist.
Har du prøvet med de 2 fingerbøl benzin, som jeg skrev ?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-04-08 17:54

Hej !!!

Hva så ---fik du gang i vidunderet??? Jeg sidder jo heroppe i kølige nord og er ved at gå til af nysgerrighed??

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 18:01

Nej jeg har endnu ikke prøvet, der er lidt angstprovokerende. Tænk hvis den springer i luften.

Skal jeg sætte luftfilteret på plads inden jeg starter dyret? - altså når jeg giver den en lille skarp.

Har skiftet olien. Det gav ingen effekt, men det er jo også blevet nævnt.

Teil, kunne du ikke lige komme og trække i snoren, jeg har på fornemmelsen at det vil virke ret effektivt. Ellers må jeg som sidste løsning prøve naboen.

Rosalill

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-08 18:15

Skal jeg sætte luftfilteret på plads inden jeg starter dyret? - altså når jeg giver den en lille skarp.
Ja
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 18:15

Sverola

Jeg sidder og er ved at overvinde min skræk for at hælde benzin i karburatoren, men jeg har fundet skruetrækkeren så det skal prøves lige om lidt............ ta da da daaaah

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 18:16

okaj så gør jeg det...............................

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 18:28

Palle Hansen

Nu er det prøvet, tju haj det var da ik' nåwet, ......................og den gik ud igen lige med det samme........jeg skulle have prøvet dit forslag med det samme.

Hvor dyrt er lidt dyrt, kan det stadig betale sig?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-04-08 18:52

Jeg tror at det er din svømmer ( karburator) som der er problemer med
Er det sådan en model hvor du kan skrue det nederste af karburatoren af???? (svømmerhuset)?
Jeg fik en klipper med samme problem som dit -gnist og startede hvis den fik en "snaps"
Det viste sig at der var vand i svømmerhuset og at svømmeren hang sp den ikke kunne lukke for benzinen.
Rengøring og lidt kærlighed og vupti så havde svigermekanikken en ny "gammel" klipper til sine 14.5 kvm.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 19:10

Det ser ikke umiddelbart ud til at jeg lige kan skille dyret ad. Jeg skal vist fjerne låget og spolen til snoren for at komme ind til noget der ligner en motor.

Da jeg tog luftfilteret af efter påfyldning af olie, var der helt vådt af olie i bunden af filteret. Luftfilteret sidder på siden af motoren. Der er et lille bitte hul hvor olien løb ud af. Jeg har nok fyldt lidt for meget på. Jeg kan ikke rigtig vurdere om den får for meget benzin.
Sådan en svømmer er det ik' noget med en opstramning - ligesom i toiletcisternen?

Jeg har altså lidt mere end 14.5 kvm, det er nærmere 1300, så jeg er ved at være bagud hvis jeg ikke skal ende op med en eng.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-08 19:18

De Briggs og Stratton af ældre dato, jeg har rodet med, havde næsten alle det problem med gummimembranen der var dårlig, ELLER hele karburatoren var rystet løs fra motoren, og skulle bare spændes godt fast igen.
Men måske kan du holde liv i dyret , ved at fylde godt op med benzin i tanken, give den en lidt størrer snaps, og holde rigelig med gas på, så den spinder op i omdrejninger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 19:27

Tak Palle, jeg fik faktisk tanken at give den noget mere så den kunne holdes igang. Men det er vel egentlig det stikmodsatte af Sverola's ide med at motoren får for meget benzin? Nå det må prøves...

Men skal den skal startes sådan hvergang, så kan jeg se endnu en årsag til at konerne aldrig ses med græsslåmaskinen.

Kan man få fat i en membran til sådan en gammel model.

Rosalill

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-04-08 19:28

stakkels dig.. Dit luftfilter sidder på siden af karburatoren-i bunden af denne sidder svømmerhuset.
Det kan godt være at det ikke er til at pille let fra hinanden på din model.Men der er ikke noget som kan strammes op som i et vc.....Der sidder normalt en lille tap som går op og stopper når karburatoren er fuld.
Du må nok hellere lige tappe lidt olie af igen så du ikke får mere ind i karburatoren.For dette gør den ikke let at starte. Tap lidt olie af og giv den så en snaps igen for at brænde den ren.
Du må aldrig vippe din græsklipper forover så den står op/ned for da vil olien rende ned i karburatoren.
Skal du gøre den ren nedenunder skal den vippes bagover

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 20:07

Nå så er det derfor der var olie ved luftfilteret, jeg vippede den nemlig forover da jeg skulle tømme den for gammel olie. jeg kunne ikke finden nogen bundprop
Det er nu mærkeligt for olien skal fyldes på foran karburatoren.

JA det er synd ik'
Jeg bliver vist nød til at låne hos en af naboerne, hvis ikke det skal nå at blive en vildmark.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-08 20:08

Svømmernålen "hænger jo ikke" for så var den jo druknet. Problemet er at suget i indsugningen skal få gummimembranen til at vippe op og ned, for hvert Compressions-slag, så der hæves benzin op af karburatorens hæverør (Det med sien i bunden, som stikker ned i tanken.)
Ja oliestanden bør hverken være for høj eller lav, derfor er der næsten altid en sort fingerskrue med målepind på. Måske endda der du hældte olie på.
Når man har luftfilteret af, kan man se de vistnok 3 fladkærvskruer der holder tanken op mod karburatoren, de skal af hvis man skal skifte membranen der ligger der i mellem.
Men se først om det hele (Karburator og tank)har løsnet sig fra motoren, for de små bolte på indsugningen og en støttebolt, kan være rystet løs. Så prøv at rok med det.
Jo membranen kan vel købes for 100 kr, men om det kan betale sig for en gl. maskine, tja, der kan jo også være andet galt, og plæneklippere kaldes jo 50 timers motorer, også Briggs og Stratton.
Det eneste der kan holde rigtig længe er Honda, men de er meget kostbare.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 20:26

Nu ved jeg ikke om man kan se om noget har løsnet sig når man tager luftfilteret af, men det virkede ikke lige umiddelbart som om noget var løst.

100 kr er da ikke noget at tale om, i forhold til et nyt dyr. Man kan altid få noget der er bedre, når vi taler oldsager, men hvis pengepungen var meget tykkere, så ville jeg jo slet ikke overveje at rode med den.

Jeg vil i første omgang prøve, sejt tænk hvis jeg kan prale af at have fået den til at fungere igen.....

Rosalill

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-08 20:40

Så skal du havde membranen med når du køber en ny, da der er lidt forskellige udgaver.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 10-04-08 20:45

øh, forresten hvordan ser sådan en membran ud?

Rosalill

Kommentar
Fra : malunte

Dato : 24-04-08 12:45

jeg har osse sådan en brigs and stratton,købt i 1989,den starter heller ikke med det samme,men ved vedholdende stædighed, rensning af tændrør(jeg tager det ud med den medfulgte nøgle) og aftørring af samme,starter den med en ordentlig røgsky,men den kører bare,jeg har engang sat en ny snor på,da den gamle knak,min stratton står ude hele året i al slags vejr,og er efterhånden godt rusten,den har ikke kørt siden forrige år,ved det, at min husbond har købt en havetraktor,men jeg er sikker på at hvis havetraktoren ikke vil køre, så vil den gamle briggs og stratton,jeg har været meget glad for den,selvom den kan være lidt træls at få i gang.god fornøjelse og giv ikke op rosalil.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 24-04-08 18:28

Tusind tak malunte.

Det er dog ikke lykkedes for mig, at få den startet. Jeg har hidtil været glad for den, den fulgte med huset.

Jeg har ikke nøglen til at få skruerne af ind til karburatoren, og tiden har været meget knap, så den står stadig der og venter på mig.

Alternativet lige nu er at jeg låner min nabo's så køre jeg lige hans græsplæne over samtidig. Fordelen ved den er at den er selvkørende, så er det hurtigt overstået.

Rosalill