/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Alufælge
Fra : ibasa2005
Vist : 972 gange
100 point
Dato : 09-04-08 16:42

Hvad renser man alufælge med ?

Det skal være noget der findes i en normal husstand. Sulfo-Eddike o.s.v.

Sren

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-04-08 16:47

Rengøring af alufælge

Alufælge har som regel en masse kringelkroge, der kan være svære at rengøre ordentligt. Og alufælge skal skinne, ellers går ideen lidt af dem.
Hæld en deciliter vaskepulver i en forstøverflaske. Fyld op med varmt vand, og ryst flasken, til vaskepulveret er opløst.
Tag en engangshandske på, og træk en gammel sportsstrømpe udover hånden.
Spray og puds til alufælgene skinner som katteskidt i måneskin.
Engangshandsken kan du eventuelt snuppe på en tankstation, næste gang du tanker benzin. Der hænger som oftest en automat med engangshandsker til fri afbenyttelse.

fra http://www.ask-alex.dk/8670_Bilejerens_bedste_raad.html

Dækkene matcher alufælgene

Når foråret kommer og alufælgene igen skal ud at rulle, så ser det pænt ud, hvis dækkene også er pæne.
Køb en flydende, sort skocreme - sådan en flaske med flydende skocreme og en skumgummidut til påsmøring. Giv dækkenes sider en gang skocreme. Skocremen holder længere end det middel, værkstederne bruger, og dækkene vil fremstå flot sorte og ikke så blanke.

Husk fælgene

Når du alligevel er i gang med at vokse og polere bilen, så giv også fælgene en tur med voksen. Bremsestøvet har sværere ved at sætte sig fast, og fælgene bliver nemmere at rengøre.
Giv nye fælge samme behandling, inden du monterer dem på dækkene.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 110 point
Dato : 09-04-08 16:47

Miniralsk terpentin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 17:09

Opløst opvaskemaskinesæbe, kommes i en sprayflaske.

Sprøjt vædsken på, lad det sidde lidt, og skrub med en alm. opvaskebørste.

Vi har erfaring med at opvaskemaskinesæben er langt mere virksom en alm. vaskemaskinesæbe

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 09-04-08 20:39

Det handler om at få høj ph-værdi. Hvis du er hardcore så brug kautisk soda opløst i vand. Brug en gammel opvaskebørste og brug det højst 1 minut mellem hver afskylning med rent vand. Kaffepauser er strengt forbudt....... Når fælgen er ren skal den efterbehandles med en fed voks. Helst bådvoks.
Der findes også rengøringsmidler til affedtning af slagterimaskiner ol. Det anvender jeg, men det er vel ikke rigtigt alm. husholdningsmidler. Det hedder iøvrigt specialrens i min Specialbutik. Jeg bruger det også til at vaske værkstedsgulvet.

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 09-04-08 20:41

Jeg har iøvrigt hørt at ovn-rens er godt. Det afviger ikke fra princippet om lav Ph-værdi.

Godkendelse af svar
Fra : ibasa2005

Dato : 10-04-08 08:49

Tak for svaret alka. Prøver mig frem.