/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Renovering af vindspejl
Fra : kristianc
Vist : 1410 gange
50 point
Dato : 09-04-08 13:51

Renovering af vindspejl. Da jeg skal have ny kaleche i næste måned, vil jeg igang med at renovere vindspejlet. Ligenu er ruderne bare skruet ind i glasfiberen med almindelig rustfri selvskærende skruer og ingen gummi omkring hullerne i ruderne. Derfor larmer det enormt ved lidt bølger, for så slår glasfiberen ind mod skroget. Jeg laver helt nye ruder og vil derfor gerne sætte dem fast på den rigtige måde og jeg vil også gerne male aluminiumen. Så derfor er mine spørgsmål:
1. Hvordan sætter jeg plexiglasset rigtig fast mod glasfiberen så der er noget gummi i mellem eller lign?
2. Hvad maler jeg aluminiumen med?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-08 15:21

Citat
Derfor larmer det enormt ved lidt bølger, for så slår glasfiberen ind mod skroget.

Hvad er det for noget glasfiber??
Det må du lige forklare nærmere

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 09-04-08 15:26

Vindspejlet består af 4 plexiglasruder med en aluminiumsramme/kant foroven hele vejen rundt hvor plexiglasset er boltet fast i. Men der hvor det sidder fast på båden forneden, er det bare trykket ind til glasfiberen og skruet fast gennem huller i plexiglasse og ind i glasfiberen. Intet i mellem plexi og glasfiber. Og da skruerne ikke holder plexi helt ind til glasfiberen mere, så står plexiglasse og slår ind på båden. Der er måske 1 cm spillerum fra skruens hoved og ind til glasfiberen.. Så det kan vibrere og "slå". Det skulle jo så gerne laves om på en mere fornuftig måde når jeg køber nyt polycarbonat. Og så ville jeg gerne male aluminiumsrammerne

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-04-08 15:52

Se dette link, og se om der er nogle vinduesprofiler det kan tilpasse dit projekt:
http://www.mmc.dk/pdf/DK121.pdf

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-04-08 17:31

Læg plexiglasset i rammen med en ordentlig gang silikone og skær det overskydende væk efter hærdning.
Vedrørende maling af aluminiumsrammerne - glem det, det holder aldrig med de påvirkninger, der er til søs.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-04-08 17:43

Ang. malig af alu.- Da jeg i sin tid aftjente værnepligt i søværnet, - blev alt aluminiun grundet med zinkromat, (maling) hvorefter der maledes med den ordinære maling. Og jeg behøver vel ikke at sige at det holder som alt øvrigt der males.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-08 22:32

ok--jeg hælder også til silicone i hele rammen og mellem plexiglas og glasfiber.
Har du ikke mulighed for at bruge gennemgående maskinskruer forneden??
En anden mulighed er at reparere skruehullerne med epoxy eller glasfiberspartel.
Med hensyn til maling--det er mange år siden zinkromaten blev ulovlig, men alle bådudstyrforretninger har både primer og maling til aluminium, hvad det hedder, afhænger af om det er Hempel, Sigma, international eller noger helt andet forretninger forhandler.
Hvorfor vil du iøvrigt male det???
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 10-04-08 11:25

stilkene > Der er vel ingen af de vinduesprofiler jeg skal bruge hva? Der skal jo ikke liste hele vejen rundt om ruden?

dabj > Men silicone mellem plexi og glasfiber bliver jo ikke så pænt når man kan se det gennem ruden. Jeg mener .. det skulle jo gerne være en pæn lige linie så ...
Jeg ville gerne male det fordi det kunne være pænere. Det ser lidt slidt ud :)
Jo jeg kan nok godt sætte det fast med maskinskruer, men hvad skal jeg bruge til hovederne? De sidder jo direkte i plexien og jeg kan vel ikke bare spænde til...så flækker det vel?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-04-08 12:37

Jamen hvis det kun gælder om at få noget sat i klemme, så kunne du jo bruge et gummibånd, som man bruger til montage af f.eks. ruder. Det er en lidt halvhård gummibånd med lim på den ene side, man bruger dem sikkert også til at montere thermoruder i trævinduer stadig.
For nogle år siden lavede jeg et lidt interemistisk minidrivhus, og monterede plexiglas i silicone, men siliconen gik i forbindelse med plexiglasser, og det blev glasagtig og krakelerede hvor det havde forbindelse med hinanden, men jeg ved godt der i dag er syrefri silicone, så hvis du vælger denne løsning, tror jeg du skal være opmærksom på det.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-04-08 15:10

Transparant silicone ses vel ikke så meget at det gør noget (det skal være glassilicone).
Hvis det er undersænkede skruer sker der ikke noget, bare undersænkningen passer, og er det fladhovede, så læg en lille rustfri skive under.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-04-08 15:12

Ps. Hvis det er polycarbonat kan det simpelthen hverken splintre eller revne