/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fliser på glasvæv
Fra : kristianc
Vist : 7971 gange
100 point
Dato : 09-04-08 11:17

Hej
Jeg har søgt lidt på siden, men kan ikke helt finde svar på mit spørgsmål. Jeg bor i et parcelhus fra 68, hvor der er en enkeltstens udvendig murstensmur og gipsvægge på indersiden. Nogle steder er der dobbelt gips, nogle steder er der ikke. Nu vil fruen gerne have sat fliser op i køkkenet mellem overskabe og bordpladen. Der er i forvejen opsat glasvæv og det er ikke en af ydermurerne. Så jeg tror kun der er 1 lag, måske 2, gips. De andre steder hvor vi har skiftet tapet ud, har det næsten ikke været til at få af og har derfor valgt at tapetsere udenpå. Men hvad gør jeg med fliserne? Kan jeg sætte fliser op direkte udenpå glasvæven eller hvordan skal jeg gribe det an?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 11:32

Start med at rense væggen der, hvor fliserne skal sidde. Er der fliser i forvejen, skal du i gang med det lidt tungere skyts – hammer og mejsel og muligvis en vinkelsliber til at skære fugerne ud. Du kan også vælge blot at rengøre de gamle fliser og sætte de nye op udenpå. Filt og glasvæv kan også blive siddende på væggen, mens tapet altid skal fjernes helt.

herfra http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12797

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 09-04-08 11:59

Ok, men som jeg skrev i mit indlæg er der glasvæv nu.
Så det vil sige at dit svar er ja det kan jeg godt!
Skal man bare bruge almindeligt fliseklæber så?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 13:49

Umiddelbart ville jeg bare bruge alm, fliseklæber, men prøv at spørge i forretningen, hvor du skal handle

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 09-04-08 13:54

Okay...jeg lader lige spgm stå åbent lidt endnu hvis der skulle være andre kloge hoveder! Men tak for svaret indtil videre!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-04-08 14:48

Hej fandt lige det her på en "gør det selv side"
Citat
Vægfliser på glasvæv kan godt lade sig gøre, hvis i gør følgende.
Rens væg for fedt og snavs.
Påfør væggen primer, så vedhæftning af fliseklæb forbedres.
Fliseklæben skal være flexklæb.
Husk alle indvendige hjørner skal være med elastiske fuger, som købes i samme farve som flisefuge.

Elastiske fuger er gummifuge.
Primer, spørg her på byggemarkedet.

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=36823

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-04-08 16:12

hej
Hvis du vil spare dig for en masse ærgelser så ville jeg anbefale dig at sætte et lag gips mere på .
Lim med en god lim ( Eks Sikafleks el.lign) og skruer.
Jeg havde et badeværelse med samme som du beskriver og da satte jeg simpelhen et lag med 6 mm gips på ydersiden for at få ren og ret væg -primer og fliser og så var det-det
Held og lykke med projektet