/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lille henrivende Inge
Fra : modersvilje
Vist : 1858 gange
100 point
Dato : 09-04-08 09:25

Jeg vil gerne finde et billede af Inge Beeken, som deltog i de Olympiske Lege i Berlin i 1936
Inge Beeken er født 27 maj 1921 og død 10 jul 1987
Det behøver ikke være et sports-billede jeg vil bare gerne se hende!
MVH
Modersvilje

Gunnar Hansen, 1936
” Sports-reportagen er en af de mest legendariske genrer inden for reportagen i radio.
I Danmarks Radio var Gunnar Nu Hansen den første med en rigtig sportsreportage, da han fulgte de danske svømmepiger Inge Sørensen (”Lille henrivende Inge”), [B]Inge Beeken[/B], Gunvor Kraft, Ragnhild Hveger m.fl. under de Olympiske Lege i Berlin i 1936.
Ragnhild Hveger blev året før (30. august 1935) interviewet i radioen af Jens Frederik Lawaetz, og det er formodentlig den første form for sportsjournalistik i Danmarks Radio.
I Berlin rapporterede Gunnar Hansen blandt andet fra de sidste 200 m af svømmefinalen i 400 m crawl, hvor Ragnhild Hveger med tiden 5:27:5 vandt sølv efter at ”have pisket vandet til skum”.
Claus Vittus

Svømning Hveger
Gunnar Hansen

Kommentar
Fra : pve

Dato : 09-04-08 09:32

Var det ikke Inge Sørensen som blev kaldt det ?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 09-04-08 09:34

Et meget lille billede her, ca midt på siden: http://www.musikbibliotek.dk/7716

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 10:02
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 10:03
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 10:06

Ups undskyld, se bort fra mine indlæg, det er en "forkert" Inge

Kommentar
Fra : pve

Dato : 09-04-08 10:08

Citat
Ups undskyld, se bort fra mine indlæg, det er en "forkert" Inge
- men hun er da henrivende

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-08 10:09

http://www.aerenlund.dk/idag/historie.asp?periode=16

hun burde være der. jeg kunne ikke finde hende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 10:13

Der er et her da hun var 12 år

http://www2.kb.dk/kb/dept/nbo/ma/fokus/piger.htm

(og den skulle være god nok)

Kommentar
Fra : pve

Dato : 09-04-08 10:15

Citat
Der er et her da hun var 12 år

http://www2.kb.dk/kb/dept/nbo/ma/fokus/piger.htm

(og den skulle være god nok)
- jep, og lig mit link ovenfor

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 10:21

Undskyld pve, jeg så kun noget med sang og klang på et billede, meen når jeg scroller ned, er er hun der

Tror lige jeg smutter ind på www.spigo.dk der kan jeg da ikke lave ulykker

Men jeg kan ikke se at Inge skulle være død i 1987?? skal jeg nu også have nye briller??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-04-08 10:22

Hej Alle!
Det kan godt være at der IGEN er problemer med forkerte oplysninger i slægten,
men jeg har altid hørt at det var Inge Beeken der var "Lille henrivende Inge"

Det er Inge Beeken der hører til i min slægt, og dermed hende jeg søger er billede af

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 10:26

Modersvilje kan Inge sørensen have giftet sig til efternavnet Beeken??

Her skulle være endnu et billede af hende

http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Billedserier/2007/1122154336.htm?PagePos=2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 10:29

Jeg får vist også kun rodet rundet, men prøv at se i dette link, der må være lavet en film?? hvor de begge har deltaget

http://www.imdb.com/title/tt0281773/

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-08 10:34
Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-04-08 10:52

Hej Igen
Nej "min" Inge er født Beeken,
Hun blev gift med Alf Gregersen, de fik en datter Bodil Gregersen f.ca. 1945
og siden hen gift med Carl Ettrup
.......................................................................................................................................
Nordsted1,
det du har fundet ser spændende ud, jeg undersøger det nærmere!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-08 13:40

Den Inger, som Gunnar Nu kaldte "Lille henrivende Inger" Hed Inger Sørensen og var kun 12 år da hun deltog i OL i 1936
Inge Beeken kan sagtens være henrivende; Men det er ikke hende der stadig omtales som lille henrivende Inger

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-04-08 08:17

Hej Alle
Henrivende Inge, eller ej (åbenbart mest ej!)
Det er et billede af Inge Beeken jeg søger

Jeg har været inde på den side Nordsted1 foreslog,
men jeg kan ikke se noget billede det, måske er det mig der er dum?
http://www.imdb.com/title/tt0281773/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-08 08:20

Modersvilje, jeg kunne nu heller ikke finde et billede i det link, men undersøgte det nu ikke så nøje.

Det så ud som om det var en film?? Eller tog jeg igen fejl??

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 10-04-08 08:34

Mon du kan finde nogle "svømmebøger" på Biblioteket??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-04-08 06:38

Hej
Nu har jeg skrevet til Bibliotek.dk og til Dansk Svømmeforbund
for at spørge efter et billede af Inge Beeken, så må jeg bare vente og se om det kan give noget!
Men det er da underligt,
at en pige som har vundet flere medaljer (ingen guld) hjem til Danmark ikke er at finde

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-04-08 10:46

> modersvilje
Jeg tror du leder i et forkert spor. Jeg har fundet dette:
http://da.wikipedia.org/wiki/Inge_S%C3%B8rensen
Går du ned til "Kilder" kan du høre Gunnar Nu Hansen, og hens meget beskrivende fortælling.
"Din" Inge er ikke svømmeren fra Berlin
/PG

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-04-08 14:12

Hej Guild
Jeg er blevet korrigeret af Kandu, og her er mit svar længere oppe i mit indlæg
Henrivende Inge, eller ej (åbenbart mest ej!)
Det er et billede af Inge Beeken jeg søger

Biblioteksvagten kunne ikke finde et billede, Pol-Foto har heller ikke noget,
Jeg har kontaktet DIF
som har et større historisk arkiv om dansk sport generelt, der venter jeg på svar!

Det er dog underligt at det skal være så svært !!!!!!!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-08 14:27

Modersvilje

Der er også en Inge Beeken-Gregersen, er det den samme som Inge Beeken??

Hvis det er den samme, så bed de forskellige om at søge i deres arkiver under hendes fulde navn??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-04-08 16:23

hej Modersvilj
kan det evt være denne
Inge BEEKEN-GREGERSEN
du søger ?
senta

Identity
Name, First name Beeken-gregersen, Inge
Country Denmark
Speciality Plongeon (10m platform)

Results

Event Discipline Pos Results Date Season

Olympic Games 10m platform 8 59.54 06/08/1948 1948

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-04-08 18:16

Hej Senta

Ja det er samme person!
Hun er født Inge Beeken og gift Gregersen (gift 2. gang med Carl Ettrup)

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-08 18:21

Så skal der nok kun søges under Inge Beeken

Gregersen er jo først kommet til efter hun stoppede med at svømme ik?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-04-08 18:55

Hej igen

Ja både og
Som Senta skriver Hun var gift i 1948, hvor hun deltog i tårnspring ved OL
Hun deltog også i OL 1936 (som svømmer?)

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-08 19:01

Næææ jeg kan ikke se Senta skriver hun var gift i 1948, men det må jo være rigtigt når du siger det

Som jeg skrev tidligere, så bed de forskellige som hjælper dig med at søge, om at søge på Inge Beeken-Gregersen, (Biblioteksvagten kunne ikke finde et billede, Pol-Foto har heller ikke noget,
Jeg har kontaktet DIF)
det kan være det er det der skal til at finde et billede af hende

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-04-08 10:08

Hej Alle Kandu'er
Det lader til at det er en umulig opgave jeg har sat mig selv og jer på
Jeg har fået svar fra DIF:
Da vores bibliotekar, er langtidssygemeldt, har vi desværre ikke mulighed for at hjælpe.
Vi håber snarligt at kunne hjælpe med lignende opgaver, så hvis ikke det haster, er du meget velkommen til at vende tilbage i løbet af nogle måneder.
Jeg er ked af, at vi ikke kan hjælpe

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-04-08 10:21

Hvor er det irriterende og ærgeligt, men der er jo ikke andet at gøre end at vende tilbage om
nogle måneder, og så håbe alt hvad du kan

Jeg leder så heller ikke mere, men hvis det lykkedes for dig, vil jeg da gerne høre nærmere, nu jeg har ledt så meget og længe

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 10:38

hej Modersvilje
har du prøvet biblioteket om der evt. er udgivet en bog om ol.1936 /1948 af gunner nu hansen, på nettet tror jeg ikke du finder et billede af Inge BEEKEN-GREGERSEN, dengang var medierne ikke så opdateret med nyheder om/med ol som de er idag.

for ca. 1 uge siden var der på DR2 tema en udsendelse om og med ol 1936 i berlin om /med gunner nu hansen
jeg ved ikke om den evt. blever genudsendt men prøv at kontakte dr radio det kan være de kan hjælpe dig med et billede af din Inge BEEKEN-GREGERSEN fra 1936/1948.
senta

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-04-08 11:36

Hej igen

Senta jeg så sidste halvdel af det program du omtaler,
det var der jeg fik den ide at lede efter et billede af Inge Beeken (1921-1987)
Jeg vil forsøge med at spørge DR
.................................................................................................................................
Her er hvad jeg fik fra biblioteksvagten
noget ser mere lovendu end andet

Som du selv har erfaret er der ingen billeder at finde på nettet, og jeg kan desværre heller ikke præcist anvise dig, hvor du kan finde Inge Beeken afbilledet.
En søgnig i Institut for Idræts biblioteks database giver kun hit på 1 artikel på IB, en 23 siders artikel om udspring, og jeg har ikke mulighed for at se, om IB er afbilledet deri:
Artikel:
Forfatter Johansen, Otto
Titel Udspring - en næsten glemt disciplin.
Impressum , 1976.
Fys.beskr. 23
Serie (Svømmesport ; nr. 5)
Emneord Udspringhistorie
Thomas Christensen
Inge Beeken
Birthe Christoffersen

Tidsskriftet Svømmesport, som artiklen er fra kan du låne fra Syddansk Universitetsbibliotek, som har denne årgang. Du kan også kontakte biblioteket for at høre, om de vil undersøge, om IB er afbilledet i artiklen.

Herudover har jeg fundet disse 2 titler, som muligvis kan indeholde et billede af IB - begge titler er illustreret:

Hansen, Gunnar (f. 1905) Olympiadebogen : \London - St. Moritz 1948\ / af Gunnar og Vagn Hansen \London - St. Moritz 1948\. - Samleren, 1948. - 136 sider : ill.

Andersen, P. Chr. Olympiadebogen : de Olympiske Lege 1896-1948 / af P. Chr. Andersen og Vagn Hansen ; oversat fra norsk og bearbejdet af Vagn Hansen. - Samleren, 1948. - 402 sider : ill.

Denne titel er måske også en mulighed - men jeg tvivler:
Idrætshistorie krop og kultur /
redigeret af Jørn Hansen m. fl.
153 sider, illustreret
Forlag: Odense Universitetsforlag
Serie: Idrætshistorisk årbog ; 1996, 12. årgang

Emne: svømning ; idræt ; gymnastik ; historie ; havsvømning
Indhold: Klavremaskiner og trækfugle i det kasteløse Danmark / Jørn Møller ; Gymnastiklærer J. Lauritsen og Odense Gymnastik-Forening / Jørn Hansen ; Den danske deltagelse ved De Olympiske Lege i Athen 1896 / Vibeke Worm ; Havsvømningens historie / Jens Boe Nielsen ; En svømmepige bliver til / Ove Skjerk ; Idræt ved fronten - fra uorganiseret til organiseret idræt i Finland under og efter 2. verdenskrig / Niels Kayser Nielsen ; Hiphopkulturen i København - et møde med en anden måde at leve på / Lis Engels ; Den gerontologiserede krop / Jørgen Povlsen ; Danmarks Idræts-Forbund 1896-1996 / Else Trangbæk ; Mellem det moderne og det førmoderne. Litteraturorientering / Jørn Hansen og Niels Kayser Nielsen

Årbogen der indeholder ovenstående tekster har andre bind, der måske kan være en "billedmulighed", men jeg kender den ikke. Den er udgivet siden 1985- og kan søges i bibliotek.dk - her er anden mulighed fra årbogen:

Kvinder, køn og krop : kulturelle fortællinger
Anne Lykke Poulsen; Else Trangbæk
Emne: kvinder ; køn ; idræt ; kroppen ; 1900-1999 ; 2000-2009 ; idrætsdeltagelse
Bestil bog denne udgave Se hvilke biblioteker der har materialet

BOG: Odense Universitetsforlag, 2006. (Idrætshistorisk årbog, 2006, 22. årgang) . 7 biblioteker .

Se mere
redigeret af Anne Lykke Poulsen og Else Trangbæk
143 sider, illustreret
Forlag: Odense Universitetsforlag
Serie: Idrætshistorisk årbog ; 2006, 22. årgang

Måske er det igen Syddansk Universitetsbibliotek, som kan hjælpe dig, da den er fra deres forlag.

Jeg har afsøgt Det kgl. Biblioteks billedsamling -desværre også uden held.
Du er velkommen til at henvende dig til biblioteksvagten igen - og prøve folkebiblioternes biblioteksvagt, da folkebibliotekerne muligvis kan have gamle sportstidsskrifter med billeder.

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 13:36

hej Modersvilje
Citat
[B]Tidsskriftet Svømmesport, som artiklen er fra kan du låne fra Syddansk Universitetsbibliotek, som har denne årgang. Du kan også kontakte biblioteket for at høre, om de vil undersøge, om IB er afbilledet i artiklen. [/B]

ring til Syddansk Universitetsbibliotekog spørg om de kan hjælpe,hvis så kan du låne bogen hjem til dit bibliotek ovenstående ser jeg som en mulighed for at finde et billede af inge..... det er da et forsøg ... du får hurtiger svar hvis du ringer fremfor at sende en mail..... en mail kan de ´glemme at svare på.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-08 13:37

Telefon: 6550 2611 til Syddansk Universitetsbibliotek,
senta

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-04-08 17:39

Hej Alle
Nu har jeg været på biblioteket, og bestilt samtlige bøger fra listen hjem, så får vi se!!

Iøvrigt fandt bibliotekaren et billede af alle svømmepigerne ved ind-march'en til OL
Dette billede ligger på www.carstewnj.dk - jeg kan ikke finde billedet igen,
og kan heller ikke lige nu finde ud af at kontakte ham, det driller og vil ikke afsted

Jeg vender tilbage
Modersvilje

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 21-04-08 20:04

Tak for svaret Nordsted1.

Nu har jeg fundet 3 små billeder af Inge Beeken
I Idrætsårbog 1948 af Carl Ettrup

Jeg mangler stadig:
BOG: Odense Universitetsforlag, 2006. (Idrætshistorisk årbog, 2006, 22. årgang) . 7 biblioteker .
redigeret af Anne Lykke Poulsen og Else Trangbæk
143 sider, illustreret
Forlag: Odense Universitetsforlag
Serie: Idrætshistorisk årbog ; 2006, 22. årgang

Måske kan den give et bedre billede men nu har jeg set hende HURRA