/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ingen cirkulation på det varme
Fra : rover600_valby
Vist : 878 gange
100 point
Dato : 09-04-08 08:21

Hej, I vores hus har vi fjernvarme og cirkulation på det varme vand med en Grundfoss pumpe men jeg har her på det seneste opdaget at der ingen cirkulation er mere, men pumpen kører stadig... kan den være tilstoppet et sted og derfor er der ingen cirkulation mere måske ved vandvarmeren eller noget??? Kan jeg selv gøre noget er der mon et filter eller noget??
Jeg tror nok mærket er" H.S. Tarm" og er ca 8 år gammelt og pumpen er ca 3 år.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-08 10:40

Når det er fjernvarme har værket måske vedligeholdelsen af pumpen - det har de her. Ring til dam.

Hvordan ved di at den kører?

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 09-04-08 10:46

det kan jeg hører at den gør.. eller den kan måske godt bare lyde sådan også selvom den ik gør det??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-08 10:54

den kan vis godt være slidt op - på den jeg har kan man se enden af akselen snurre rundr.

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 09-04-08 11:01

ok altså hvis jeg skruer udluftnings skruen ud kan jeg måske se det, det var en ide... tak..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-08 11:56

Ja udluftningsskruen som sidder for enden kan tages af (der kommer et par dråber vand ud) og inde bag ved kan akslen ses/mærkes med en skruetrækker, om den kører rundt.
Gør den ikke det - så sluk og drej den rundt med en skruetrækker (rille for enden) oig start så igen.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 09-04-08 16:44

Hvis pumpen kører, er det en kontraventil der ikke åbner eller en kalkprop i et af rørene/varmtvandsbeholderen/brugsvandsveksleren.

Få din vvsér til at kikke på det.

Og hvis du ikke har det, så få monteret en brugsvandscirkulationspumpe med indbygget ur, da der her er en del penge af spare.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 09-04-08 21:56

Du har formentlig varmeveksler på, så der mangler vel ikke vand på dit eget system. Når du løsner udluftningsskruen skal vandet løbe ganske langsomt hele tiden uden luft. Har du varmerørene løbende i gulvet eller på loftet ?

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 10-04-08 07:12

der er timer på den pumpe jeg har, og alle rørene er på loftet så jeg godt kan komme til dem men jeg må npok ha en vvs mand til at se på det det lyder ik som om jeg selv kan klare den opgave

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-05-08 20:53

HVAD VAR DER SÅ GALT ????