/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Sprækker i gulvet
Fra : jeb3
Vist : 4970 gange
100 point
Dato : 09-04-08 00:25

Jeg har en lejlighed med gamle gulve. De er egentlig meget pæne, bortset fra de brede sprækker mellem brædderne. Ca 5 mm.

Hvad kan jeg gøre for at "stoppe" dem?
De er noget trælse at holde rene.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 09-04-08 01:18

Du kunne fylde sprækkerne op noget a´la skibsdæk det kunne være flot , snak med en bådebygger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-04-08 01:28

En bådebygger ??

Min lærdom siger så "kalfatre", dvs banke blår og tjære i mellemrummene med dertil indrettet værktøj.......

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 09-04-08 01:40

Nej kalfatring er til at tætne skibet under vandlinien,jeg tænker på dæksbklædning maghonig/teak som får en fuge der er elastisk fordi træet arbejder,men jeg tror da man kan fuge gulvet også.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-04-08 02:12

Dækket blev også kalfatret for at undgå at der kom vand ned i lasten.
Man kan vel nu til dags få en gummifuge til at tætne det med.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 09-04-08 02:21

Nu havde jeg ikke regnet med at fordi jeb3´s gulve er måske 100 år gamle , at han så skulle kalfatre dem.
Men man kan da få lagt nye plankegulve med en fuge hvis man gerne vil ha´et maritimt look.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-04-08 04:12

iden med skibsplank er ret normal og vil også tit se godt ud
den rigtige måde at lave det på er at du fræser fugerne op med en overfræser , der er monteret et styr på så du følger fugerne
fræs ca 3-4 mm ned og med en brede på 5 eller 6 mm
herefte fuger du med en gulvfuge ( de fleste vælger sort , men fås i mange farver )
når fugen er tør sliber du hele gulvet på normal vis
nu kan du så lakere det eller behande det med det du ønsker , bare det får noget
så har du et nyt gulv

alternativt kan du lægge et nyt parketgulv ovenpå , men det koster noge mere

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 09-04-08 08:05

Jeg har været med til at ligge et gulv der skulle ligne et skibsdæk, her var der færdige gimmilister på 5 mm bredde der blev limet ned i fugen, der ser enormt godt ud. Prøv at forhør dig i dit lokale byggemarked. Det er noget nemmere at lægge limen i først og trykke fugen i bagefter. Du skal muske skære fugerne ens først med en fræser med styr 5 mm bred og ca 5 mm dybt alt efter gummibåndet.
Hvis du vælger at fuge så husk at sætte malertape på begge sider af fugen og glit med en glitte pind og fjern derefter malertapen så undgår du at få massen på gulvet.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 09-04-08 12:11

Man kan også få noget træ-fyller som fået i et utal af farver man kan komme i -- så man stor set ikke kan se det... Ja vi har lige fået lagt nyt gulv af et tømrefirma og der hvad de har sjusket og gulvet ikke var kommet ordentlig ind under karmene har det kommer sådan noget i - det matcher helt gulvet og de påstår at det er lige så stærk og holdbart som træ??

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 09-04-08 16:45

Maleridusen... det lyder som noget der er ret nemt at gå til.
Det skal det helst være.
Min mands håndværksmæssige kunnen sidder på hjørnet af en 50-øre :D
Så jeg skal selv igang.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-04-08 16:58

Som jeg skrev gummilister kan købes i enhver butik der forhandler gulve. fræser du alle revne ens er det nemt at lime dem i.
Ellers husk fidusen med at sætte malertape på hver side af revnen hvis du ska fylde dem med noget andet.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 09-04-08 17:34

Ja det så nemt ud -- den ene brugte noget som var på tube og klar til brug - den anden havde noget pulver som skulle blandes --- det der var pulver blandingen matchede pænest i farven og finish... så det kan da lade sige gøre... Ja mænd herhjemme er det også mig lille mor som maler og fuger mv. hæ hæ hæ - hvad man ikke må finde sig i hvis man vil ha det gjort og ovenikøbet med et flot finish

Så spørg dig frem i Bauhaus, Silvan, knud larsen eller lign. De må vide hvad det produkt evt. hedder.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 09-04-08 17:35

Ellers skal jeg prøve at spørge dem hvad det hed - det kommer nok på besøg igen indenfor et par uger da der er en del fejl og mangler ved det nye gulv som skal gennemgåes

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 09-04-08 17:39

måske et produkt som dette?

Træfiller 617
Lugtsvag hurtighærdende filler til reparation og udfyldning af huller og revner i træ. Filleren er let at påføre, revner ikke og giver minimalt svind. Efter hærdning er den skruefast og kan slibes, lakeres m.m. Træfiller 617 fås i en naturlig lys fyrretræs farve.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 09-04-08 17:48

Mon ikke også det fås i en mørkere farve?

Jeg vil sige farven minder om fuglekirsebær eller rød-el med mange knaster, men de sorter anvendes ikke typisk til gulve :)

Men der er mange knaster som i fyrretræ, så tror det ER fyrretræ, der med tiden er blevet mørk.
Men selvfølgelig kunne en lys filler give en meget spændende effekt.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-04-08 18:01

mange gode forslag , bare synd at nogle tror at de er kloge på det felt
langt de fleste forslag der er kommet her er rent klamphuggeri , de ser måske pæne ud i kort tid , men en ting er helt sikkert , de holder ikke ret længe , og så er arbejdet med at rede gulvet meget større og dobbelt så dyrt

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 10-04-08 12:16

Bredker.... hvor får man fat i en overfræser?

Er da uddannet tekniker, så jeg har da lidt teknisk snilde :D

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 10-04-08 14:02

Enig med Bredker - jeg er også i tvivl om hvor længe sådan noget "filler" holder - så at lave dem med en fuge som skibsplanker ville nok være en bedre og mere holdbar løsning, men self. også mere tidskrævende- men nok givet godt ud på sigt!
Men ja selv. de ægte tømrere en ikke dygtige håndværkere- det kan vi jo se--- nu har de forsøgt at ligge vores gulv om 3 gang- massiv ask - og det er stadig ikke lykkedes dem og nu orker vi bare ikke mere... lappe lappe for at det ser pænt ud og alligevel falder listerne ml. gulvene i de forskellige rum mellem gulvet-- (vi havde flydende gulv før) fordi de ikke har lagt det nye gulv tæt nok på de gamle...!!! og ikke ordentligt ind under karmene osv osv osv.... ja... laaang historie som snart har varet i 2 år! (haft vandskade)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-04-08 22:32

Citat
Man kan vel nu til dags få en gummifuge til at tætne det med.

Det hedder sigaflex og kan købes i marinecentre. Det er hamrende dyrt og temmelig besværligt at arbejde med
Samtlige gulvbrædder skal der sættes malertape på inden det lægges i , derefter skaal det sidde i 15 min. og tapen tages af.
Det ser godt ud men er et kæmpe arbejde.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-04-08 04:42

det kan nok bedst betale sig for dig at leje en fræser der er beregnet til det , ellers kan du købe en billig fræser og selv lave styret , det er ikke så svært
jeg har selv lavet det styr til fræseren som jeg selv bruger , og det fungere perfekt
fugen køber du i dit lokale byggemarked , bare spørg efter gulvfuge

du skal ikke købe det i marinecenteret som tidligere nævnt , der betaler du det dobbelte for samme produkt , og de har langt flere at vælge mellem

det er godtnok et stort arbejde , men slet ikke så stort som andre vil gøre det til
ingen grund til at lave mere arbejde ud af det end nødvendigt

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 21-05-08 11:34

Tak for svaret stig54. Det ser kanon ud :D

Kommentar
Fra : Boslev

Dato : 03-06-12 17:42

Godt nok nogle år gammel tråd, men jeg prøver alligevel og håber der er nogen som vil svare:)
Har samme problem med grimme gamle gulve. Har tænkt at fræse og fuge, men er i tvivl om der er forskel på gulvfugemasse til 70kr hos røverkøb og 130 har bl.a. Billigbyg (DanaLim)? Og hvor meget skal jeg ca regne med at en patron dækker? Jeg kan se at de kan tåle slibning og lak/maling, men hvad med gulvolie?